۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۰
کد خبر: 83313068
T T
۰ نفر

صفر تا صد «ممنوعه» و تكذیب سانسور 300 دقیقه‌ای

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۰
کد خبر: 83313068
صفر تا صد «ممنوعه» و تكذیب سانسور 300 دقیقه‌ای

تهران- ایرناپلاس- اوایل همین ماه بود كه آخرین قسمت از فصل دوم سریال «ممنوعه» در شبكه خانگی توزیع شد. اثری كه قسمت پایانی‌اش نتوانست جلوی حواشی‌های دوباره را بگیرد و كارگردان این مجموعه مدعی سانسور 300 دقیقه‌ای این اثر شد.

به جرأت می‌توان گفت سریال «ممنوعه» یكی از پرحاشیه‌ترین سریال‌های شبكه نمایش خانگی است. این مجموعه را كه امیر پوركیان و علی‌اكبر نجفی، كارگردانی و تهیه‌كنندگی كرده‌اند، توزیعش از اوایل شهریور سال گذشته آغاز شد. «ممنوعه» با برچسب «16+» منتشر شد و همین حساسیت‌هایی را ایجاد كرد و چه‌بسا باعث فروش بیشترش هم شد.

نوع زندگی و روابط شخصیت‌های قصه و نحوه زندگی‌شان نمایشی از روابط ساختارشكنانه و خارج از عرف بود. استفاده از مواد مخدر و مشروب در میان جوانان در این سریال، نوعی سرگرمی و تفریح به شمار می‌رفت. روابط آن‌ها عمدتاً با خیانت‌هایی همراه بود؛ البته این موضوع تنها مختص جوانانِ داستان نبود، بلكه در پدر و مادرهایشان هم به‌وفور دیده می‌شد.


روزی كه «ممنوعه» ممنوع شد
به تصویر كشیدن مسائل خاص در این مجموعه، به‌نوعی باعث قبح‌زدایی و ترویج یك نوع سبك زندگی می‌شد كه ربطی به فرهنگ ایرانی نداشت و همین باعث شد تا انتقاد‌ها به ممنوعه تمامی نداشته باشد. در این شرایط، ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در مقابل انتقاد‌ها به دفاع از این اثر پرداخت. وی با دعوت به بردباری از مردم خواست كه در انتظار قسمت‌های بعدی مجموعه باشند.

اما سرانجام در روز 26 شهریور 97 «ممنوعه» ممنوع شد و اجازه توزیع نداشت. عباس صالحی وزیر ارشاد در باره این اتفاق چنین گفت: «بر اساس قراری كه گذاشته شده، چند قسمت بعدی این مجموعه پس از تولید در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد و مراحل بعدی به‌صورت یك‌جا طی می‌شود.» همین اتفاق هم افتاد و در بیست و یكم آبان ماه قسمت چهارم این مجموعه بعد از تقریباً دو ماه وقفه توزیع شد.


ادعای حذف 300 دقیقه‌ای و حواشی دوباره
نهم اردیبهشت 98، قسمت پایانی فصل دوم این مجموعه توزیع شد، ولی باز هم نتوانست مُهر پایانی بر حواشی این اثر باشد. امیر پوركیان، كارگردان این اثر نمایش خانگی در صفحه مجازی خود چنین اعلام كرد:

«300 دقیقه از مجموعه «ممنوعه» سانسور شد، هر قسمت هفت تا ده دقیقه سانسور شد و منِ كارگردان هیچ‌وقت آنچه گذشت و آنچه خواهید دید نمی‌سازم! برخی بخش‌ها نه مشكل فیلم‌برداری داشت نه صدابرداری، بلكه جا‌هایی بازیگر دیالوگ دیگری گفته بود و ما را مجبور به دوبله و گذاشتن حرف دیگری كردند. در تصویر نیز مجبور شدیم برای حذف بازیگر قاب را تغییر دهیم!

وی در ادامه گفت: سرنوشت كاراكتر‌ها عوض شد و در حق خیلی از كاراكتر‌ها و رابطه آن‌ها جفا شد، وقتی سرنوشت هر كدام از نقش‌ها را تغییر می‌دهند چه انتظاری می‌توان داشت؟! قصد داشتم ادامه «ممنوعه» را هم بسازم، اما با این وضعی كه پیش آمد به خودم اجازه نمی‌دهم به شعور مخاطب توهین كنم.»


آیا سانسور 300 دقیقه‌ای واقعیت دارد؟
سانسور 300 دقیقه‌ای از یك مجموعه‌ای كه از وزارت ارشاد مجوز گرفته و قاعدتاً مورد نظارت شورای نظارت هم بوده، تا حدودی عجیب و شائبه‌برانگیز است. حذف هفت تا 10 دقیقه در هر قسمت اتفاقی عجیب است كه پوركیان قاطعانه از این اتفاق صحبت می‌كند. سؤالی كه اینجا مطرح می‌شود این است با وجود اینكه هر كارگردانی از خط قرمز‌های سریال‌سازی آگاهی دارد، چرا باید چنین سكانس‌هایی فیلمبرداری شود كه بعد‌ها از پخش آن جلوگیری شود؟ چرا باید بعد از اتمام این سریال این مسائل مطرح شود؟ اصلاً چنین ادعایی توسط كارگردان تا چه اندازه معقول است و صحت دارد؟


تكذیب یك ادعا
اما، یك منبع آگاه كه نخواست نامش فاش شود درباره صحت و سقم ادعای كارگردان «ممنوعه» به خبرنگار ایرناپلاس گفت: این ادعا را تكذیب می‌كنم و حذف 300 دقیقه‌ای اصلاً صحت ندارد. این‌ها دوست دارند به این حاشیه‌ها بپردازند و می‌خواهند به این شكل یك برند را زنده نگه دارند.



گزارش از هنگامه ملكی
۰ نفر