۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 83275727
T T
۰ نفر
اقدام آمریكا خللی در فعالیت‌های اقتصادی سپاه ایجاد نمی‌كند

تهران- ایرناپلاس- گفته می‌شود اقدام اخیر آمریكا مبنی‌ بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، باعث محدود شدن فعالیت‌های اقتصادی این ارگان می‌شود. این در حالی است كه فعالان اقتصادی در این باره نظر متفاوتی دارند.

ترامپ، چند روز گذشته برگ جدیدی از سیاست خارجی خود را رو كرد كه بر اساس آن، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریكا قرار گرفت. بر اساس این تصمیم، این ارگان كه ركن نیروی مسلح ایران به‌شمار می‌رود، در تمامی فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و... خود مورد تحریم آمریكا و كشور‌های تابع آن قرار گرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یك نیروی نظامی قوی در ایران است و علاوه‌بر آن، پروژه‌های متعدد اقتصادی و عمرانی كشور را در دست دارد. فلج كردن اقدامات اقتصادی سپاه پاسداران در ایران و بازماندن این ارگان از ادامه پروژه‌ها و در نهایت، افزایش فشار اقتصادی بر ایران، هدف اصلی آمریكا از اقدام اخیر است. اما آیا تحریم‌هایی از این دست بر ادامه روند فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران تأثیرگذار خواهد بود؟

فعالان اقتصادی ایران در این زمینه معتقدند كه در صورت مدیریت صحیح و به‌كار گرفتن راهكار‌های مختلف، می‌توان از مانع جدیدی كه آمریكا بر سر راه ایران قرار داده، عبور كرد. آنان همچنین می‌گویند سپاه پاسداران ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری در اجرای پروژه‌های اقتصادی و عمرانی كشور دارد كه باید از این توانمندی‌ها به نفع كشور استفاده كرد. از این رو، تمامی شركت‌هایی كه به‌طور مستقل از این ارگان در حال فعالیت اقتصادی هستند، باید به كمك سپاه پاسداران بشتابند تا نه‌تنها این دوران كه ایران در یك جنگ اقتصادی قرار گرفته، به‌راحتی پشت سر گذاشته شود، بلكه دشمنان ایران نیز متوجه شوند كه با این اقدامات نمی‌توانند مانع رشد و شكوفایی اقتصادی ایران شوند. به عقیده آن‌ها، ترامپ بیش از اینكه به فكر تحریم یك سازمان و ارگان خاص باشد، به دنبال ایجاد فشار اقتصادی بر ایران است.

**سیاست جدید ترامپ

هرچند این اولین بار نیست كه رئیس‌جمهور آمریكا چهره خصمانه خود را به ایران نشان می‌دهد و تلاش می‌كند تا در ابعادی مختلف، ایران را تحت‌فشار قرار دهد، اما به نظر می‌رسد این سیاست جدید، ایران و آمریكا را این بار به طرزی جدی‌تر رودرروی یكدیگر قرار داده و به تقابل تشویق كرده است. ترامپ كه از روز‌های ابتدایی فعالیتش در كاخ سفید فشار اقتصادی بر ایران را دنبال می‌كرد، این بار نیز برنامه‌ای جدید را در دستور كار خود قرار داده است. البته به نظر می‌رسد آن‌طور كه فكر می‌كند، توانایی زمین‌گیر كردن فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران را نداشته باشد، زیرا به عقیده كارشناسان و فعالان اقتصادی، تأثیر تحریم سپاه پاسداران بر فعالیت اقتصادی این ارگان نه‌تنها بسیار ناچیز است، بلكه این ارگان به‌راحتی و البته با مدیریت صحیح و حمایت شركت‌های خصوصی می‌تواند فعالیت‌های خود را دنبال كند.

در همین باره، عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و كشاورزی ایران معتقد است چنین تصمیم‌هایی كه هر از گاهی از سوی آمریكا اتخاذ می‌شود، صرفاً یك بازی رسانه‌ای است كه ایجاد جوّ روانی و فضای منفی را در ایران دنبال می‌كند. عباس آرگون در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: آمریكا در طول سالیان اخیر همواره به‌دنبال اعمال تحریم علیه ایران بوده است. در مورد اخیر نیز به نظر می‌رسد بیشتر به‌دنبال اعمال فشار بر اقتصاد ایران است و یك نهاد یا سازمان خاص مدنظرش نیست.

به گفته او، این بازی آمریكا صرفاً جنبه روانی دارد و نمی‌تواند در فعالیت‌های اقتصادی سپاه اختلالی ایجاد كند، بنابراین این اقدام جای نگرانی ندارد و سپاه پاسداران مانند گذشته می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی خود را دنبال كند.

**ایجاد جو روانی در ایران

هنوز یك ماه از آغاز سال جدید در ایران نگذشته است كه آمریكا از تصمیم جدید خود در خصوص ایران به جهانیان خبر می‌دهد كه طبق آن، یك ارگان بزرگ كه فعالیت‌های كلان اقتصادی هم در دست دارد، مورد تحریم قرار می‌گیرد. به گفته فعالان اقتصادی، این موضوع یك بازی رسانه‌ای است كه حتی نمی‌تواند در ادامه روند فعالیت‌های سپاه پاسداران خللی ایجاد كند.

مسعود دانشمند، دبیركل خانه اقتصاد ایران نیز در این باره می‌گوید: نمی‌توان به‌راحتی عنوان كرد كه آمریكا با تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، فعالیت‌های اقتصادی ایران یا حتی سپاه را زمین‌گیر خواهد كرد؛ چراكه همواره راهكار‌هایی برای دور زدن و بی‌اثر كردن تحریم‌های این‌چنینی وجود دارد.

دانشمند در گفت‌وگو با ایرناپلاس ادامه می‌دهد: برخی فكر می‌كنند با اعمال این تحریم‌ها، فعالیت‌های اقتصادی سپاه‌ پاسداران زمین‌گیر خواهد شد، اما ممكن است ما شاهد تغییراتی بسیار جزئی در ادامه روند این فعالیت‌ها باشیم.

او اظهار می‌كند: بنابراین آن‌چنان‌كه برخی انتظار دارند، تأثیر این تحریم‌ها اساسی و زیربنایی نیست، چرا كه بنگاه‌ها و مؤسساتی كه زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حال فعالیت هستند، عمدتاً فعالیت‌های خود را در سطح داخلی انجام می‌دهند و اقدامات آن‌چنانی در سطح خارجی ندارند. بنابراین نمی‌توان گفت كه تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوی آمریكا می‌تواند اختلالاتی در فعالیت‌های اقتصادی این بنگاه‌ها و تعاونی‌های وابسته داشته باشد.

به گفته وی در عین حال ممكن است این تحریم‌ها یك تأثیر جزئی بر فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران بگذارد و تا حدودی ایجاد زحمت كند. دانشمند این تأثیر جزئی را در تأمین مواد اولیه خارجی می‌داند؛ به این معنی كه سپاه پاسداران برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی خود نیاز به تأمین مواد اولیه خارجی دارد و در چنین شرایطی، ممكن است برخی كشور‌ها و شركت‌های خارجی تحت تأثیر اقدام اخیر آمریكا از فروش مواد اولیه به سپاه خودداری كنند. در نتیجه باید به دنبال راهكاری برای تأمین مواد اولیه پروژه‌های عمرانی بود.

دبیركل خانه اقتصاد ایران راهكار این مسأله را كمك و یاری شركت‌های خصوصی كه مستقل از سپاه در حال فعالیت هستند عنوان می‌كند و معتقد است این شركت‌ها می‌توانند مواد اولیه را از بازار‌های جهانی خریداری كرده و به شركت‌های وابسته به سپاه پاسداران برسانند و به‌عبارتی، این تحریم را دور بزنند. این فعال اقتصادی همچنین معتقد است كه شرایط فعلی بیشتر به‌دنبال ایجاد جنبه روانی منفی است وگرنه نه‌ تنها فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با چنین تصمیماتی مختل نخواهد شد بلكه این نهاد می‌تواند مانند گذشته و بدون مشكل به فعالیت خود ادامه دهد.

گزارش از مهدیه شكری

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**
۰ نفر