۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۳۱
کد خبر: 83274420
T T
۰ نفر
پانصدهزار آواره؛ بحران سیل خوزستان نیازمند عزم ملی مشابه زلزله كرمانشاه

تهران- ایرناپلاس- مشاهدات میدانی یك استاد دانشگاه نشان می‌دهد حجم خرابی‌های ناشی از سیل در خوزستان بسیار فراتر از آن چیزی است كه در رسانه‌ها منعكس شده است. وی معتقد است فاجعه سیل خوزستان دست كمی از زلزله كرمانشاه ندارد و نیازمند عزم ملی برای امدادرسانی است.

مسعود عالمی نیسی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره آخرین وضعیت سیل زدگان با بیان این كه آنچه ما می‌گوییم نافی زحمات شبانه روزی مسئولان نیست به ایرناپلاس می‌گوید:، اما متاسفانه عمق فاجعه‌ای كه سیل از خود به جا گذاشته، بسیار بیش از حد تصور و فراتر از آن چیزی است كه در رسانه‌ها منعكس شده است.

*500 هزار آواره

وی با بیان اینكه در حال حاضر بر اساس اطلاعات میدانی ما 400 تا 500 هزار نفر بر اثر سیل آواره شده اند اظهار داشت: این افراد در شهر‌ها و روستا‌های مختلف هستند. برخی از آن‌ها كه از مناطق خطر تخلیه شده و در اردوگاه‌ها مستقر شده‌اند، چادر و پتوی كافی در دسترس ندارند. برخی نیز به تپه‌ها پناه برده و توسط آب محاصره شده اند.

به گفته عالمی، جمعیت زیادی از سیل زدگان از امكانات اولیه محروم هستند و با وجود تلاش مسئولان امكانات موجود كفاف جمعیت آسیب دیده را نمی‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی كه خود نیز اهل اهواز است و به صورت میدانی مسائل و مشكلات، مردم در خوزستان مشاهده كرده است، می‌گوید: مسئله دیگر كمبود مواد غذایی است؛ به طوری كه در برخی مناطق، غذا در حد نان و خرما نیز با كمبود روبروست، اگرچه در این مناطق مردم محلی پای كار آمده‌اند تا كمبود‌ها را تا حد امكان كاهش دهند.

*فاجعه كمتر از زلزله كرمانشاه نیست
وی با بیان اینكه انتظار داشتیم همانند حماسه‌ای كه برای كمك به زلزله زدگان كرمانشاه توسط هم میهنانمان به راه افتاد در مورد سیل زدگان اخیر نیز اتفاق بیفتد تاكید كرد: فاجعه‌ای كه سیل در خوزستان آفریده، اگر بیشتر از زلزله كرمانشاه نباشد كمتر نیست.

به گفته وی نكته اینجاست كه فاجعه آفرینی سیل همچنان ادامه دارد؛ به طوری كه غیر از اطراف اهواز اكنون شرایط در خود شهر اهواز نیز بحرانی است. به طوری كه در اهواز در به 5 منطقه دستور تخلیه داده شده است. چون حجم آب دو رود دز و كرخه آنقدر افزایش یافته و بالا آمده كه دو رود یكی شده به سوی اهواز در حركت اند.

*عمق فاجعه در رسانه‌ها تبیین نشده

وی بیان اینكه رسانه‌ها باید بیشتر از این و به درستی حجم بحران را بیان كنند خطر نشان كرد: متاسفانه آن گونه كه باید و شاید توسط رسانه ها، بحران و حجم تخریب‌ها بیان نشده است تا همانند آنچه در زلزله كرمانشاه اتفاق افتاد بسیج مردمی و نیرو‌های دولتی و نظامی با تمام توان پای كار بیایند.

استاد دانشگاه با بیان این كه وقتی از مسئولین در مورد شرایط می‌پرسیم می‌گویند اوضاع تحت كنترل است و نباید بزرگ نمایی كرد تصریح كرد: حرف من این است كه بیان ابعاد و بزرگی فاجعه بزرگنمایی و سیاه نمایی نیست بلكه فاجعه‌ای روبرو هستیم كه به تدریج مشخص می‌شود.

به گفته وی علی رغم انتقاداتی كه در فضای مجازی نسبت به عملكرد مسئولان وجود دارد اماما اینجا شاهدیم كه مسئولان تمام قد ایستاده‌اند، اما حجم فاجعه آنقدر بزرگ و گسترده است كه به جز با حمایت كامل مردمی و برنامه ریزی دقیق و حساب شده نمی‌توان در برابر آن ایستاد و به سیل زدگان امدادرسانی كرد.

عالمی متذكر شد: رسانه‌ها نیز باید با گزارش‌های نقطه به نقطه و میدانی دقیق، نیاز واقعی آسیب دیدگان ناشی از سیل رابه خوبی منعكس كنند تا امدادرسانی به بهترین شكل انجام شود.
۰ نفر