۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۱۵
کد خبر: 83273189
T T
۰ نفر
مصائب معلولان در گیرودار سیل؛ بیماران «پی‌كی‌یو» را دریابید

تهران-ایرناپلاس- معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور می‌گوید: 4200 خانوار داری معلولیت در گلستان و 5000 نفر هم در لرستان شناسایی شده‌اند. در مجموع به 9200 معلول در این استان‌ها خدمات‌رسانی می‌شود، البته آمار خوزستان هنوز كامل نشده است.

در مواقع بحرانی، كم‌توانان همیشه در صدر آسیب‌دیدگان قرار می‌گیرند. در این شرایط، جابه‌جایی معلولان، سالمندان، كودكان و بیماران روانی جهت ایمنی از واقعه، ظرفیت‌سازی در مراكز توانبخشی جهت نگهداری از آن‌ها و استفاده از مؤسسات و انجمن‌های CBR، توزیع وسایل كمك توانبخشی مورد نیاز مانند ویلچر از جمله اقداماتی است كه در شرایط بحرانی مانند سیل یا زلزله برای افراد كم‌توان باید در نظر گرفته شود.

حسین‌ نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در ارتباط با وضعیت معلولان و توانخواهان در مناطق سیل‌زده به ایرناپلاس می‌گوید: در روزهای اول فروردین كمیته بررسی ارزیابی بحران سیل را زیر نظر معاونت توانبخشی سازمان تشكیل دادیم. وظیفه اصلی این كمیته نیازسنجی دقیق جامعه هدف حوزه توانبخشی بود. طی اطلاعاتی كه در استان‌های درگیر سیل به‌دست آوردیم، بیشترین نیاز جامعه هدفمان، بحث خدمات و تجهیزات توانبخشی بود. تجهیزاتی كه واقعاً مورد نیاز بود. بنابراین ما سریعاً ویلچرها و تجهیزات مورد نیازشان را ارسال كردیم.

**اساسی‌ترین نیاز معلولان، وسایل بهداشتی است

نحوی‌نژاد توضیح می‌دهد: در سه استانی كه به‌شدت درگیر سیل بودند و همچنان هستند، بیشترین و اساسی‌ترین نیاز كه ما در حال حاضر داریم وسایل بهداشتی برای معلولان است. خیلی از معلولان از پوشینه‌های مختلف استفاده می‌كنند و در این وضعیت تأمین این نیاز بسیار ضروری است. به همین دلیل، ما در كنار رفع نیازهای عمومی و معیشتی، كمك‌ها را به این سمت سوق داده‌ا‌یم.

وی ادامه داد: از همان روزهای اول كه در استان گلستان و شهر آق‌قلا سیل آمد، پیگیر وضعیت جامعه هدف شدیم. نه‌تنها با این استان كه با تمام استان‌های درگیر این وضعیت مكاتبه كردیم. این مكاتبات شامل 20 استان می‌شد كه باید در مناطقی كه معلولان زندگی می‌كردند تمركز می‌كردیم. با توجه به اطلاعاتی كه داشتیم و همچنین از طریق لوكیشن بیس كه از طریق گوگل قابل‌دستیابی است، وضعیت این عزیزان را بررسی كردیم. یعنی ما از طریق این نرم‌افزار می‌دانیم كه در این منطقه، در این خیابان، در این كوچه و فلان پلاك خانه، این معلول است. این نرم‌افزار برای چنین روزهایی خیلی كاربردی است.

**نگرانی از بحران‌های بعد از سیل

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تصریح كرد: یك میلیون و 500هزار نفر توان‌خواه تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. در بحران سیل اخیر هر روز یك سری آسیب گسترش پیدا می‌كند و كار سازمان بهزیستی از این به بعد بیشتر خواهد شد و ممكن است چند سال هم طول بكشد. یعنی ما باید یك نگاهی هم به بحران‌های بعد از سیل داشته باشیم. البته اطلاعات معلولان هر روز دارد به‌روز می‌شود. از این جهت هم افراد و هم مراكز توانبخشی به سامانه سازمان دسترسی دارند و می‌توانند اطلاعات‌ و خسارتشان را گزارش كنند. ما از طریق مراكز توانبخشی توانستیم تعداد خیلی زیادی از این افراد را شناسایی و به آن‌ها خدمت‌رسانی كنیم.

**بیماران «پی‌كی‌یو» را دریابید

به گفته نحوی‌نژاد وضعیت معلولان خوزستان هم هر روز دارد رصد می‌شود. سیل بیشتر در مناطق روستایی بوده است و در مناطقی از شهرهای خوزستان ما مركزی نداشتیم. تمهیدات لازم برای مراكز شهر اهواز اندیشیده شده است. در سراسر كشور هم مراكز معینی را مشخص كردیم كه در صورت تمایل افراد و خانواده‌هایشان بتوانند به‌صورت موقت ساكن شوند و از خدمات ما بهره‌مند شوند. متأسفانه به دلیل فقر، محل سكونت بسیاری از معلولان در مناطق محروم شهرها و در بستر رودخانه‌ها واقع شده است.

وی ادامه داد: در این سه استان درگیر سیل‌زدگی، 131 مركز توانبخشی ما فعالیت داشتند. از این تعداد، هشت مركز آسیب‌دیده و در پنج مركز در شهرستان آق‌قلا، ما مجبور به جابه‌جایی شدیم و مددجویانی كه به‌صورت شبانه‌روزی در آنجا خدمات می‌گرفتند، جابه‌جا شدند. در بقیه مراكز مشكل خاصی نداشتیم.

موردی هم كه ما امروز نیز با آن مواجه بودیم، مربوط به بیماران «پی‌كی‌یو» بوده؛ افرادی كه مشكل تغذیه دارند و باید تغذیه خاصی داشته باشند و نمی‌توانند غذای معمولی بخورند. حدود 80 نفر در خرم‌آباد و در شهر پلدختر هستند. همچنین در اهواز حدود 120 نفر از این افراد را شناسایی كردیم.

**وضعیت مبهم خوزستان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به آمار معلولان در مناطق سیل‌زده بیان كرد: در شهرستان آق‌قلا 1280 خانه افراد دارای معلولیت توسط گروه تسهیل‌گران ما شناسایی و خدمات‌رسانی شد. خانه به خانه با آن‌ها ارتباط برقرار كردند. از دیگر سو 4200 خانوار داری معلولیت در گلستان و 5000 نفر هم در لرستان مستمریشان پرداخت، شناسایی و خدمات‌رسانی شدند. در مجموع 9200 معلول در این استان‌ها شناسایی و خدمات‌رسانی می‌شوند. آمار خوزستان هنوز كامل نشده است چون مدام در حال تغییر و تحول است.

گفت‌وگو از آسو محمدی
۰ نفر