۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۳۵
کد خبر: 83267876
T T
۰ نفر

راهكار غلبه بر سستی بعد تعطیلات

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۳۵
کد خبر: 83267876
راهكار غلبه بر سستی بعد تعطیلات

تهران- ایرناپلاس- اگر شما هم بعد از تعطیلات 20 روزه عید و برگشت به سر كار، خواب آلوده اید و حس خوب كار كردن ندارید، یك خبر خوب داریم و آن این است كه شما در این میان تنها نیستید و این پدیده فراگیر در دنیاست.

بازگشت از تعطیلات طولانی و شروع كار و فعالیت، همیشه سخت و در برخی موارد زجرآور است، ولی شاید جالب باشد بدانید این احساس ناراحتی در سرتاسر دنیا به سراغ افراد می‌آید و باعث می‌شود مردم با سختی و شاید اندكی ناراحتی به سر كار خود برگردند.

شمس‌الدین آتابای، روانشناس سلامت، این حس ناخوشایند را یك پدیده رایج روانشناسی می‌داند كه تحت عنوان «خماری بعد تعطیلات» شناخته می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: معمولاً این مشكل بین سه روز تا یك هفته خودبه‌خود حل می‌شود و افراد به روال و حس عادی زندگی خود بازمی‌گردند. اما اگر این مشكل حل نشد و شدت داشت، می‌توان با برخی راهكارها، كمك كرد تا این حس ناخوشایند سریع‌تر برطرف شود.

به گفته آتابای، مرور و به اشتراك گذاشتن خاطرات خوب تعطیلات و سفر با دوستانتان می‌تواند تا حد زیادی این حس ناخوشایند را كم كند. همچنین برنامه‌ریزی برای تعطیلات پیش‌رو می‌تواند به حفظ روحیه افراد كمك شایان توجهی داشته باشد، چون امیدواری به تكرار این لحظات شاد، حس خماری یا در برخی مواقع افسردگی بعد از تعطیلات را بهبود می‌دهد.

این روانشناس حوزه سلامت با بیان اینكه همچنین می‌توان یك سری فعالیت شبیه به دوران تعطیلات را برنامه‌ریزی كرد توضیح داد: برای مثال اگر از تفریحات آبی در طول سفر لذت برده‌اید، می‌توانید دوباره در شهر خودتان به سراغ ورزش‌هایی مانند شنا بروید و این لذت‌ها را بازآفرینی كنید.

وی ادامه می‌دهد: برای كاهش این حس ناخوشایند و افزایش كارایی در محل كار نیز می‌توانید ضمن مرور خاطرات خوش تعطیلات با همكاران برای اوقات فراغت به‌طور دسته‌جمعی برنامه‌ریزی داشته باشید.

در روزهای پس از تعطیلات، فشرده كار نكنید

به گفته آتابای حتی مطالعات نشان داده بهتر است در روزهای پس از تعطیلات، فشرده كار نكنید، كمی به خودتان وقت آزاد بیشتری بدهید. پیاده‌روی در پارك و فضای سبز یا در مسیر برگشت از سر كار به خانه می‌تواند بسیار به داشتن یك حس خوب كمك كند.

این روانشناس سلامت در عین حال متذكر می‌شود كه در موارد نادری ممكن است این حس ناخوشایند یا خماری بعد از تعطیلات به‌صورت یك افسردگی مزمن دربیاید كه در این موارد، دیگر یك پدیده رایج نیست، بلكه به‌عنوان یك اختلال روانشناختی در نظر گرفته شده كه معمولاً سبب كم شدن ارتباط فرد با اطرافیان و افسردگی می‌شود.

وی توصیه می‌كند اگر این احساس ناخوشایند حداقل یك ماه طول كشید و برطرف نشد، مطمئناً نیازمند مراجعه به یك روان‌درمانگر هستید تا اقدامات و درمان‌های مناسب را برای شما تجویز كند.

اندیشیدن به اهدافی كه برای سال جدید به دنبال آن هستید و همچنین تلاش برای وارد كردن حداقل یك عادت خوب در سال جدید در محیط كار نیز از جمله راهكارهایی است كه می‌توانید با رعایت آن، روحیه و آمادگی كامل برای حاضر شدن در سر كارتان را دوباره به‌دست بیاورید.
۰ نفر