۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۵۸
کد خبر: 83266006
T T
۰ نفر
همچنان مشاركت حداكثري در انتخابات، راهبرد جريان اصلاح‎طلبي است

تهران- ايرناپلاس- عضو شوراي سياستگذاري اصلاح‎طلبان مي‎گويد: همچنان مشاركت حداكثري در انتخابات، راهبرد جريان اصلاح‎طلبي است و اين مشاركت حداكثري هم به نفع كشور، امنيت ملي و جريان اصلاح‎طلبي است. هر وقت مشاركت مردم بالاي 45 درصد بوده، سبد اصلاح‎طلبان هم پر بار بوده‎ است. بنابراين دليلي وجود ندارد كه بخواهيم حضور در انتخابات را ترك كنيم.

علي صوفي، فعال سياسي اصلاح‎طلب معتقد است كه در انتخابات رياست جمهوري 96 نشاط اجتماعي و سياسي‎ به‌وجود آمد، اما اعتراضات دي‎ماه 96، دستاورد‌هاي آن را به چالش كشيد؛ بنابراين دي‎ماه سال 96 اتفاق جديدي است كه بايد براي پيش‎بيني انتخابات آينده و مسائل روز به آن توجه كرد.

وي در ادامه به ايرناپلاس مي‎گويد: مردم در دي‎ماه 96 با جريان اعتراضات همراهي نكردند، چون رهبري و برنامه آن شناخته شده نبود، اما در همين اعتراضات، شعار‌هايي عليه دو جريان سياسي موجود در كشور مطرح شد و همه بخش‎هاي سياسي و قواي كشور به چالش كشيده شدند. مردادماه سال 97 نيز آثار اين موضوع مطرح شد؛ بنابراين اگر ما اين موضوعات را در نظر بگيريم، طبيعي است كه وضع مانند سال 94 و 96 نيست. انتخابات 94 و 96 با شور و نشاط برگزار شد، اما بديهي است كه انتخابات مجلس يازدهم چنين نخواهد بود.

صوفي تصريح مي‎كند: با اين وجود، در كشور ما، انتخابات نقطه عطفي است. فرصتي است كه حاكميت با افكار عمومي، نظرات مخالف و بطن جامعه وارد گفت‎وگو مي‎شود. هميشه در تعطيلات نوروز سؤال اين است كه «چرا بايد در انتخابات شركت بكنيم؟»، اما معمولاً فضاي بعد از تعطيلات عيد به اين سمت مي‎رود كه «با چه كسي در انتخابات شركت بكنيم؟»

او ادامه مي‎دهد: برآورد من اين است كه فعلاً تنها دو جريان عمده سياسي در كشور وجود دارد كه ميدان‎دار عرصه سياسي كشور هستند. در انتخابات گذشته ائتلاف‎هايي بين اين دو جريان رخ داد كه بخشي از جريان اصلاح‎طلبي به همين ائتلاف نقد دارند. بخشي از جريان اصلاح‎طلبي معتقد است انتقاد‌هايي كه نسبت به جريان اصلاح‎طلبي چه در دي‎ماه 96 و چه امروز مطرح مي‎شود، به ائتلاف در انتخابات رياست جمهوري برمي‌گردد. زيرا اصلاح‎طلبان مجبور شدند از شعار‌هايي كه در حوزه جوانان، زنان، اقوام و اقليت‎هاي مذهبي داشتند كوتاه بيايند. آن‌ها معتقدند اصلاح‎طلبان بايد با شعار‌ها و برنامه‎هاي اختصاصي خود به ميدان بيايند. زيرا منتقدان مي‎گويند كه اصلاح‎طلب‎ها حالا با ورود به مجلس و شورا‌ها وارد حاكميت شده‎اند، از اين رو ما بايد اين موضوع را به هم بزنيم و مواضع تندتر و شفاف‎تري بگيريم. نظريه ديگري كه وجود دارد اين است كه همچنان به ائتلاف و مسير قبلي ادامه بدهيم.

صوفي همچنين با اشاره به اينكه تحريم انتخابات از سال 92 كنار گذاشته شده ‎است، تصريح مي‎كند: وقتي سال 92 آقاي خاتمي رأي داد، تا مدت‌ها در درون جريان اصلاحات كشمكش بود و به ايشان انتقاد مي‌شد، اما آن نظريه تحريم از همان‌جا كنار گذاشته شد. حالا تحريم كنندگان در اقليت‎اند و اكثريت به هيچ قيمتي، صندوق‎ها را كه تنها راه‌حل است كنار نمي‎گذارند. اصلاحات هم فاصله خودش را با برخي موضوعات مشخص كرده ‎است و اعلام كرده و معتقد است حتماً بايد اصلاحات صورت بگيرد.

اين فعال سياسي اصلاح‎طلب معتقد است كه همچنان مشاركت حداكثري در انتخابات راهبرد جريان اصلاح‎طلبي است و اين مشاركت حداكثري هم به نفع كشور، امنيت ملي و جريان اصلاح‎طلبي است. هر وقت مشاركت مردم بالاي 45 درصد بوده، سبد اصلاح‎طلبان هم پر بار بوده ‎است؛ بنابراين دليلي وجود ندارد كه بخواهيم حضور در انتخابات را ترك كنيم.

او در ادامه مي‎افزايد: وقتي اصل مشاركت اتفاق افتاد، ما نمي‌گوييم كه به رقيب ما رأي بدهيد، اما اين‌طور هم نيست كه بگوييم به هر قيمتي به ما رأي بدهيد! ما مطالبات و خواست‎هاي مردم را ارزيابي مي‎كنيم و بر اساس آن، نفرات، ليست، شعار‌ها و راهبرد‌هاي انتخاباتي را مشخص مي‎كنيم. ما مي‎دانيم مطالبات مردم در زمينه اقتصادي و آزادي‎هاي سياسي و اجتماعي چيست. اما نمي‎توان همه اين مطالبات را تحقق بخشيد. به‌طور مثال يكي از انتقاداتي كه به آقاي روحاني وارد مي‎شود اين است كه نتوانست شعار‌هاي انتخاباتي خود در زمينه‎هاي رفع حصر و به‌كار گرفتن جوانان، اقوام و زنان در دولت را تحقق بخشد. همين موضوع باعث ريزش سرمايه اجتماعي او شد. طبيعتاً ما در چنين شرايطي بايد واقعيت‎هاي كشور را در نظر بگيريم و مطابق آن در انتخابات حاضر شويم. البته اساس اصلاحات اين است كه درجا نزند، حرف‌هايش كهنه نشود و حرف‌هاي نو بزند، متناسب با مطالبات مردم و واقعيت‌هاي جامعه عمل كند. اگر اين موازنه خوب برقرار باشد لطف مردم در انتخابات هم تكرار مي‎شود.

**اداره كل اخبار چندرسانه اي**ايرناپلاس**
۰ نفر