۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83252585
T T
۰ نفر
قانون رعایت شود،‌ پرشور شدن انتخابات ممكن است

تهران- ایرناپلاس- سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی ایران می‎گوید: اگر آقای كدخدایی قانون را در روند انتخابات رعایت كنند، پرشور شدن انتخابات ممكن می‎شود.

چندی پیش عباسعلی كدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات سال 1398 گفته بود: انتخابات مهم و حساسی را در پیش رو داریم، انتخابات سال 98 از سه جهت خیلی مهم است. وجود احزاب سیاسی، شرایط اقتصادی و دشمنی دشمنان ایران از سه منظر این انتخابات را حساس می‌كند و باید تلاش كنیم مردم در انتخابات حضور چشمگیری داشته باشند و خدایی نكرده گرفتار سیاست‌زدگی نشویم.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی ایران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره به ایرناپلاس می‎گوید: اگر آقای كدخدایی قانون را در روند انتخابات رعایت كنند، پرشور شدن انتخابات ممكن می‎شود.

مرعشی همچنین معتقد است كه برای پرشور شدن انتخابات، شورای نگهبان باید به صاحبان سلایق مختلف اجازه حضور در انتخابات را بدهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه می‎افزاید: مردم با اصل نظام مشكلی ندارند. مهم این است كه گروه‎های مختلف سیاسی در انتخابات حضور داشته باشند و مردم با قدرت انتخاب بالا بتوانند بین گروه‎های سیاسی متفاوت، گزینه موردنظرشان را انتخاب كنند. به عبارت دیگر، رد صلاحیت‎های گسترده شورای نگهبان برچیده شود.

این در حالی است كه علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در گفتگو با ایرناپلاس پیش‌بینی كرده كه شورای نگهبان برای اینكه مردم حضور پرشورتری در انتخابات سال آینده داشته باشند احتمالاً سخت‌گیری كمتری می‌كند.

صادق زیباكلام، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه با پیش‎بینی انتخابات سال 98 به اعتماد آنلاین گفته بود كه در انتخابات مجلس یازدهم، اصلاح‌طلبان بخش قابل‌توجهی از رأی‌دهندگان خود را از دست خواهند داد. با توجه به شرایط فعلی، آن بدنه اجتماعی كه در صورت رفتن به پای صندوق به اصلاح‌طلبان رأی می‌دهد، مشاركتی نخواهد كرد؛ بنابراین نامزد‌های اصولگرایان اعم از تندرو و كندرو و میانه‌رو در تهران و سایر استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه بزرگ با آرای كمی وارد مجلس یازدهم خواهند شد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 96، محمدرضا عارف، رئیس فراكسیون امید مجلس دهم شورای اسلامی در گفت‎وگویی با شفقنا پیش‎بینی كرده بود كه اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 98 با پرچم اصلاح‌طلبانه وارد می‎شوند، یعنی ائتلاف نمی‌كنند. عارف همچنین گفته بود كه به‌اندازه كافی نیرو داریم، با تعاملی كه با شورای نگهبان داریم و با تغییر نگرشی كه در برخی از نهاد‌های حاكمیتی نسبت به جریان اصلاحات به وجود آمده است، ان‌شاءالله به این نتیجه برسیم كه تأیید صلاحیت‌ها روند عادی و قانونی را طی كند و همانند انتخابات شورا‌ها با تورم نیرو مواجه باشیم. خوشحال هم می‌شویم كه تورم نیرو داشته باشیم. در شورای شهر مشكل ما همین بود كه به‌اندازه كافی با نیرو‌های واجد شرایط كه می‌توانستند در لیست ما قرار بگیرند روبه‌رو بودیم؛ بنابراین كمبود نیرو نخواهیم داشت و طبیعتاً می‌توان این لیست را از سراسر كشور بر اساس راهبردی كه در آن زمان اعلام خواهد شد، ببندیم. پیش‌بینی من این است كه در 98 ائتلافی در كار نخواهد بود، ولی در عین حال شورا باید تشكیل شود و در مورد این مسئله تصمیم‌گیری كند.

رمضانعلی سبحانی‎فر، نماینده‎ دوره‎های نهم و دهم مجلس نیز در گفت‎وگو با روزنامه آرمان بیان كرده بود كه سرنوشت انتخاب مجلس در سال 98 تا حدود زیادی در تعیین رئیس‌جمهور آینده كشور تأثیرگذار خواهد بود. این مسئله كه مجلس یازدهم با چه نوع آرایش سیاسی تشكیل خواهد شد و چه رویكردی در مقابل دولت آقای روحانی خواهد داشت، بسیار تعیین‎كننده خواهد بود.

**اداره كل اخبار چندرسانه ای **ایرناپلاس**
۰ نفر