۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83250596
T T
۰ نفر
آداب سفر سالم از نگاه طب سنتی

تهران-ایرناپلاس- در طول سفر معمولا مشكلات مزاجی بیشتر بروز می‌كند. برای جلوگیری از این اتفاق طب سنتی توصیه‌هایی دارد كه خواندن آن می‌تواند سفر بهتری را برای ما رقم بزند.

عید نوروز بهترین زمان برای سفر و گشت و گذار است. اما سفر و سیر و سیاحت نیز آدابی دارد كه این روزها با ورود تكنولوژی به زندگی ما به دست فراموشی سپرده شده است. آدابی كه رعایت آن می‌تواند ایام نوروز را بیش از پیش به كام مسافران شاد كند. قسمت سوم گفت‌وگوی ایرناپلاس با غلامرضا كردافشاری، متخصص طب سنتی و توصیه‌های وی برای سفر در ایام نوروز را در ادامه می‌خوانید.

ایرناپلاس: برای قبل از سفر چه توصیه‌هایی دارید؟

كردافشاری: قبل از سفر باید بدنتان را به محدودیت‌هایی مثل بی‌خوابی، گرسنگی، سرما و گرما و ... عادت دهید. مثال واضح برای این موضوع این است كه اگر قصد سفر به مناطق گرمسیری را دارید، تا چند روز در معرض كولر و پنكه نباشید. موضوع دیگری كه قبل از سفر اهمیت دارد این است كه بهتر است قبل از سفر بدنتان را از مواد نامناسب پاكسازی كنید. علاوه بر این اگر مشكل یبوست دارید، برخی مواد مسهل را استفاده كنید تا این مشكل هم برطرف شود. همچنین بهتر است قبل از عید نوروز دهان و دندان خود را معاینه كنید تا در طول تعطیلات و به ویژه در سفر، دندان درد به سراغتان نیاید.

**اداره كل اخبار چندرسانه ای**ایرناپلاس**
**در طول سفر باید آب به مقدار كافی به بدن برسد

ایرناپلاس: در حین سفر چطور؟

كردافشاری: در طول سفر معمولا مشكلات مزاجی بیشتر بروز می‌كند. برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می‌شود بلافاصله قبل از حركت غذا نخورید، حتی زمانی هم كه سوار خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری می‌شوید سعی كنید شكمتان پر نباشد چرا كه تكان‌هایی كه در هنگام حركت ممكن است ایجاد شود هضم غذا را مختل می‌كند و نفخ و باد ایجاد می‌كند. در طول سفر باید آب به مقدار كافی به بدن برسد. حتما یك بطری آب از منزل همراه خود داشته باشید و پس از رسیدن به مقصد برای جلوگیری از آب به آب شدن مقداری از آبی كه همراه خود برده بودید را با آب مقصد مخلوط كنید و بنوشید. در این میان اگر به آب سالم دسترسی ندارید قبل از آشامیدن آن را به مدت یك دقیقه بجوشانید.

همچنین برای پیشگیری از بیماری‌هایی كه ممكن است كه از خوردن آب ناسالم در بدن ایجاد شود ترشی، سیر ترشی و پیاز بخورید. یادتان نرود كه خوردن بیش از حد چای باعث نمی‌شود آب بدن شما تامین شود بلكه برعكس به دلیل ادرارآوری، آب بدن را كاهش می‌دهد. علاوه بر این بهتر است كه در طول مسافرت از مصرف غذاهای فست فودی و حتی سرخ كردنی بپرهیزید.

غذایی كه در طول سفر میل می‌كنید باید سبك و زود هضم بوده و از مواد اولیه تازه تهیه شده باشد. همچنین نباید غذاهای مختلف را پشت سر هم خورد و در اصطلاح روی هم‌خوری كرد.

در تعطیلات و مسافرت ممكن است به دلیل عجله، غذاها به طور كامل پخته نشوند. باید به شما هشدار بدهم كه كامل پخته نشدن گوشت‌ها می‌تواند باعث بیماری شود. از طرف دیگر از آنجا كه غذاهای آبكی مثل سوپ و آش بیشتر در معرض فاسد شدن قرار دارند بهتر است در طول سفر از غذاهای نیمه‌خشك و كم‌رطوبت مثل كتلت و لوبیا پلو استفاده كنید. همچنین غذایی كه زمان زیادی خارج از یخچال بوده است را دور بریزید و از آن استفاده نكنید.

**تاخیر در اجابت مزاج بیماری‌زاست

در این میان محدودیت‌هایی كه معمولا در حین سفر وجود دارد باعث می‌شود تا احساس دفع را نادیده بگیریم و گاهی تا چند ساعت به دستشویی نرویم. اما طب سنتی می‌گوید نگه داشتن ادرار و مدفوع و به تاخیرانداختن آن موجب ابتلا به بیماری‌های مختلفی در بدن می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود اگر احساس دفع به سراغ شما آمد به نزدیكترین سرویس بهداشتی مراجعه كنید. فراموش نكنید كه حتما لوازم بهداشتی به ویژه صابون در سفر همراهتان داشته باشید. اگر كاور دستشویی فرنگی هم همراه خود ببرید هم بسیار عالی است و به رعایت بهداشت مخصوصا در افراد مسن‌تر كمك می‌كند.

اگر در طول سفر زیاد راه رفتید و همین باعث خستگی شدید و ایجاد درد در عضلات شما شد، بهترین راه برای تسكین و از بین بردن درد، روغن مالی بدن است. بنابراین توصیه می‌شود اگر به مناطق سردسیر سفر كرده‌اید با روغن بنفشه و اگر در مناطق گرمسیری هستید با روغن بابونه بدنتان را ماساژ دهید.

ایرناپلاس: توصیه‌ شما برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای شایع در سفر چیست؟

كردافشاری: همیشه در سفر همراه خود دستمال كاغذی، باند و گاز استریل همراه داشته باشید، مخصوصا اگر با خودرو شخصی خود مسافرت می‌كنید. توصیه طب سنتی زمانی كه قسمتی از بدن زخم شد، این است كه تا قبل از رسیدن به یك مركز درمانی روی آن قسمت مقداری عسل بگذارید و آن را با باند یا پارچه تمیز ببندید. اگر به هر دلیل بدنتان دچار كبودی یا كوفتگی شد، آن قسمت را روغن‌مالی كنید. در كل متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند همراه داشتن مقداری عسل و لیموترش تازه در سفر بسیار مفید است. مثلا شما هر روز صبح می‌توانید با خوردن كمی عسل به همراه آب جوش بدنتان را پاكسازی كنید. این كار از سرماخوردگی هم جلوگیری می‌كند. اگر به این نوشیدنی خاكشیر هم اضافه كنید، نوشیدن آن شما را از ابتلا به یبوست محافظت می كند. همچنین با ریختن آب لیموترش تازه روی غذاهایی كه میل می‌كنید می‌تواند از ناسازگاری‌های غذایی بعدی جلوگیری كنید.

**خوردن غذاهای چرب و سنگین را به بعد موكول كنید

اگر در هنگام سفر خودتان یا فردی از اعضای خانواده دچار اسهال شدید شد، دمنوش بابونه و آویشن میل كنید، برای استفاده راحت قبل از سفر چند عدد از چای كیسه‌ای بابونه و آویشن تهیه كنید و به همراه داشته باشید.همچنین مقداری برنج ساده پخته شده، تهیه كنید و همراه با سماق میل كنید. خوردن غذاهای چرب و سنگین را به بعد موكول كنید. اگر با مشكل معده درد یا نفخ مواجه شدید كمی زیره و عسل را در آب جوش بریزید، میل كنید. اگر حالت تهوع به سراغتان آمد كمی گلاب با آب و شكر یا عسل مخلوط كنید و آن را به تدریج میل كنید.

بیمارانی كه در ایام نوروز قصد سفر دارند، مراقب باشند كه قبل از سفر تمام داروها و تجهیزات پزشكی مورد نیاز خود را جمع آوری كنند تا در طول سفر در دسترس آنها باشد. مثلا افراد دیابتی دستگاه گلوكومتر یا انسولین را به همراه خود داشته باشند. علاوه بر این به آنها توصیه می‌شود در طول سفر طرف كوچكی عسل در كیف دستی خود داشته باشند كه اگر دچار افت فشار كمی از آن را میل كنند و به هیچ وجه از قندهای مصنوعی استفاده نكنید. گاهی اوقات خانم‌ها برای سفر به مكان های زیارتی در ایام نوروز برای قطع عادت ماهیانه خود دارو مصرف می‌كنند، توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه دارو خوداری كنید و برای این كار حتما با یك پزشك مشورت كنید.

اگر قصد سفر به مناطقی دارید كه از نظر آب و هوا مناسب نیست، توصیه می‌شود پیاز ورقه ورقه شده را در دوغ بخیسانید و هر دو را با هم میل كنید. اگر هوا شهر مقصد آلوده و مسموم است یك دستمال پارچه‌‌ای یا ماسك را به گلاب آغشته كنید و جلو دهان و بینی‌تان بگیرید.

**در گرما از لباس‌های نخی و خنك استفاده كنید

ایرناپلاس: در سفر به شهرهای گرم چه نكاتی را باید مورد توجه قرار دهیم؟

كردافشاری: اگر تصمیم گرفته‌اید در نوروز به مناطق گرم سفر كنید بهتر است، غذاهایی كه مزه ترشی دارند، میل كنید، غذاهایی كه مثلا در آنها غوره، آبلیمو، زرشك و ... وجود دارد. در آب و هوای گرم و خشك برطرف كردن تشنگی بسیار مهم است، توصیه می‌شود برای برطرف كردن آن مقداری تخم خرفه كوبیده شده تهیه كنید و همراه آب و كمی سركه میل كنید.

از راه‌های برطرف كردن تشنگی در مسافرت به مناطق گرمسیر این است كه قبل از سفر مقداری تخم خرفه كوبیده تهیه كرده و به همراه ببرید و به منظور پیشگیری از تشنگی، 10 گرم از آن را با كمی آب و سركه مخلوط كرده و مصرف كنید. همچنین در گرما از لباس‌های نخی و خنك استفاده كنید. از آنجا كه دمای داخل خودرو همیشه 10 درجه بالاتر از دمای بیرون است هرگز كودكان و افراد مسن را داخل اتومبیل حتی با پنجره باز تنها نگذارید، این كار به شدت می‌تواند به گرمازدگی كمك كند.

**در هواپیما نوشیدنی گازدار نخورید

ایرناپلاس: برای سفر با هواپیما چه توصیه هایی دارید؟

كردافشاری: اگر هواپیما را به عنوان وسیله نقلیه برای مسافرت انتخاب كرده‌اید چند نكته را باید در نظر بگیرید. در مسافرت‌های هوایی به دلیل كاهش فشار هوا در كابین هواپیما، هوا در تمام سلول های بدن منبسط می شود. این انبساط تاثیر منفی بر روی دستگاه گوارش می‌گذارد و باعث ناراحت می‌شود. به همین دلیل در طول مدتی كه در هواپیما هستید نوشیدنی‌های گازدار نخورید. اگر هنگام بلند شدن هواپیما و در طول پرواز احساس سنگینی در سر و گرفتگی در گوش داشتید، این طبیعی است؛ چرا كه در این مدت هوای داخل گوش میانی و سینوس‌ها خارج می شود و هنگام فرود هواپیما دوباره هوا به این بخش‌ها بر می‌گردد. شما می‌توانید با جویدن، بلعیدن و خمیازه كشیدن از شر گرفتگی گوش خلاص شوید. اگر رطوبت داخل كابین هواپیما پایین است، ممكن است در پروازهای طولانی مدت باعث ناراحتی چشم، دهان و بینی شود. بنابراین قبل از پرواز به میزان كافی مایعات بنوشید و پوست دست و صورت خود را مرطوب كنید. همچنین اگر از لنز استفاده می‌كنید در طول پرواز آن را با عینك جایگزین كنید چرا كه ممكن است اشك كافی برای لغزنده كردن سطح تماس لنز با قرنیه ترشح نشود.
۰ نفر