۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83249865
T T
۰ نفر
اهواز تا اصفهان؛ از پل‌سفيد تا محله رمانتيك جلفا

تهران-ايرناپلاس- تا آغاز بهار 98 و تعطيلات نوروز چيزي نمانده است. در اين روزها شمال تا جنوب، غرب تا شرق كشور آيين و سنن خاص خود را دارد و هر استان پر از جذابيت‌هاي ديدني است.

جوشش چشمه‌سارها روح زندگي را در كالبد خفته طبيعت مي‌دمد. جويبارها در نهايت روشني جاري مي‌شوند و رودخانه‌ها در ترنم‌اند. بهاران، زمان نوگشتگي، باززايي و آغاز رستاخيز مردگان و زندگان در تكرار نوبتي آفرينش است. آسمان آبي، شكوفه‌هاي رنگارنگ، آبشارها طبقاتي، بوي خام آفرينش و بخار داغ خلقت در طبيعت، فصل بهار را به يكي از فصل‌هاي موردعلاقه بسياري از مردم براي سفر بدل كرده است.

در اين ميان تنوع آب‌وهوايي، از معتدل و مرطوب تا گرم و خشك در ايران اين فرصت و فضا را فراهم مي‌كند تا شهروندان و مسافران نوروزي بنابرعلاقه شخصي به استان موردنظر سفر كنند. با چنين تنوع گسترده‌ آب‌وهوايي در ايران نه‌فقط در نوروز كه در تمام طول سال مي‌توان نقطه‌اي براي گردشگري و لذت بردن از سفر در هر منطقه‌اي از كشور يافت.

ما در اين پرونده در قالب چهار گزارشِ جدا به معرفي كوتاه مركز استان‌هاي كشور مي‌پردازيم. در هر گزارش چند مركز استان معرفي مي‌شوند؛ از استان‌هاي كويري گرفته تا شهرهاي سرد و كوهستاني. به شما مي‌گويم كه چگونه برويد، كجا غذا بخوريد، كجا اقامت كنيد و از چه چيزي ديدن كنيد.

اهواز

اهواز شهر پل‌هاست. پل سفيد (اولين پل معلق در ايران)، آبشار اهواز (پل هفتم)، رودخانه كارون، بازار فلافل در لشكرآباد و پل هشتم كابلي از ديدني‏هاي اهواز هستند. براي ديدن اين زيبايي‏ها، مي‌توانيد با قطار، اتوبوس، هواپيما و سواري به اهواز سفر كنيد و اقامت در هتل ايران در نزديكي رود كارون هم پيشنهاد جذابي است. هتل خانه معلم، مهمانسراي بوستان، هتل باغ معين و هتل پرشيا از ديگر واحدهاي اقامتي اين شهر هستند. اهواز رستوران خوب زياد دارد از جمله آن مي‏توان به رستوران تيارا، فست فود آترين، خانه كباب مهمان و كافه رستوران زهره اشاره كرد. شب‏هاي اهواز روي پل رودخانه كارون لذت‌بخش و ديدني است.

اروميه

پارك جنگلي شيخ تپه، چشمه آب معدني كوه زنبيل، چشمه آب گرم هفت آباد، پيست اسكي خوشاكو و درياچه اروميه از جاذبه‏هاي زيباي گردشگري اين شهر است. جاده‌ها و مسيرهاي اروميه به اتوبوس، قطار، هواپيما و سواري دسترسي دارد. چه غذاهاي محلي و غذاهاي سنتي ايراني را بپسنديد و چه فست فود و غذاهاي بين‌المللي را دوست داشته باشيد، در رستوران‌هاي اروميه نااميد نمي‌شويد. سفره‌خانه كشكول، رستوران دياكو، رستوران فلامينگو، رستوران ايتاليايي و تركي سوپر استار و رستوران غذاهاي دريايي دلفين از محبوب‌ترين رستوران‌هاي اين شهر است.

تهران تا بوشهر؛ از كاخ گلستان تا شهر نخلستان

اصفهان

محله رمانتيك جلفا، سي‌وسه پل، ميدان نقش‌جهان، منارجنبان، آتشگاه، چهل‌ستون و باغ پرندگان از جاذبه‌ها و زيبايي‌هاي اصفهان است. اصفهان يكي از بزرگ‌ترين شهرهاي توريستي ايران است و مسيرهاي اين شهر هم به قطارهاي سراسري و هم به اتوبوس، هواپيما و سواري دسترسي دارد. مهمانسراي حاجي‌بابا، هتل عباسي اصفهان، هتل عالي قاپو، هتل آسمان و هتل اسپادانا از مكان‌هاي معروف اقامت در اين شهر تاريخي است. رستوران شهرزاد، رستوران هرمس، كافه رستوران توسكا، رستوران خوان گستر، رستوران زاگرس، رستوران زاينده‌رود و برياني حاج محمود از جمله رستوران‌هاي مشهور اصفهان است. شب‌هاي اصفهان در سي‌وسه‌پل لذت‌بخش و ديدني است.

اردبيل

از مراكز مهم گردشگري در اردبيل مي‌توان به موزه مردم‌شناسي، كليساي مريم مقدس، درياچه شورابيل، مقبره شيخ صفي‌الدين اردبيلي و چشمه آب گرم سرعين اشاره گرد. اردبيل شهري كوهستاني است و مسير قطارخور آن هنوز تكميل نشده است اما با اتوبوس، هواپيما و سواري مي‌توانيد به اين استان سفر كنيد. شهري كه آش‌دوغش بسيار معروف است و كباب‌هاي لذيذي دارد. كبابي حاج قربان، رستوران ضيافت، كبابي حاج ملك و رستوران گل سرخ از جمله غذارخوري‌هاي مشهور اين شهر است. از واحدهاي اقامتي اين شهر مي‏توانيد مهمان‌پذير جهانگردي خلخال، هتل ساسان سرعين، مهمان‌پذير ايده‏آل و هتل شورابيل اردبيل را انتخاب كنيد.

بوشهر

بوشهر، شهر نخلستان و ساحل است. سواحل ماسه‌اي استان بوشهر را مي‌توان به‌عنوان يكي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري اين استان نام برد كه اين استان در مجموع بيش از 700 كيلومتر ساحل دارد كه اغلب اين سواحل براي استفاده عموم مردم آزاد است. نخلستان‌هاي سرسبز، گنبد نمكي، بافت قديم بوشهر، عمارت ملك، موزه رئيس‌علي دلواري و گورستان و منطقه باستاني سيراف از ديگر اماكن ديدني بوشهر است. براي رفتن به بوشهر هم مسير هوايي و هم زميني قابل دسترس است، اما ديدن خليج زيباي فارس را از زير بال‌هاي هواپيما پيشنهاد مي‌كنيم. در بوشهرهتل ساحلي پرواز، هتل جهانگردي دلوار، مهمانسراي رميله عسلويه و هتل آپارتمان هيرون گزينه‌هاي خوبي براي يك اقامت چند روزه خواهد بود.

تهران

برج ميلاد، برج آزادي، كاخ گلستان، كاخ‌موزه سعدآباد، درياچه چيتگر و پل طبيعت از مهم‌ترين مراكز گردشگري تهران است. بسته به اينكه در چه استاني هستيد، مي‌توانيد با اتوبوس، قطار، هواپيما و سواري به تهران برويد. حالا از دهه سي و چهل و زماني كه كافه نادري، پنتري، پيتزا داوود، شرف الاسلامي و رستوران‌هاي انگشت‌شمار ديگر، تنها رستوران‌هاي تهران بودند، خيلي وقت است گذشته. رستوران كافه نادري، رستوران‌ مسلم، رستوران ياس، رستوران خونه و ديزي سراي ايرانشهر از جمله رستوران‌هاي معروف تهران هستند. براي اقامت در تهران مي‌توانيد هتل كورش، هتل‌آپارتمان رازي، مهمانسراي آرين، مهمانسراي شهسوار، هتل استقلال، هتل شهر، هتل هالي را انتخاب كنيد. شب‌ها هم اگر وقت كرديد سري به بام تهران بزنيد؛ جايي كه پايتخت هميشه بيدار را غرق در نور خواهيد ديد.

يزد تا بندرعباس؛ از امير چخماق تا آبگرم گنو

بندرعباس

در بندرعباس دريا، جزاير و مردمان صميمي‌اش و البته غذاهايش شما را غافلگير مي‏كند. چشمه آبگرم گنو، معبد شگفت‏انگيز هندوها و موزه آب و موزه مردم‌شناسي خليج فارس از آثار زيباي اين شهر است. براي سفر به بندرعباس اگر نخواهيد با وسيله شخصي برويد از بين سه گزينه قطار، اتوبوس و هواپيما، قطار را پيشنهاد مي‌كنيم. اين شهر بندري به غذاهاي خوش‌طعم جنوبي‌اش معروف است. در رستوران بادگيران، رستوران سنتي فانوس، رستوران سامكو و رستوران امپراتور مي‏توانيد اين غذاها را سرو كنيد. براي اقامت در اين شهر هتل هرمز، هتل آپارتمان مريم، هتل آتيلار و هتل بين‏المللي خليج فارس را امتحان كنيد. شب‏گردي در ساحل بندرعباس خاطره‏اي به يادماندني خواهد بود.

همدان

همدان معروف است به پايتخت تاريخ و تمدن ايران. همدان جاذبه‌هاي گردشگري فراواني دارد. دهكده تفريحي گردشگري گنج‌نامه، غار عليصدر، آرامگاه باباطاهر عريان و ابوعلي سينا، تپه هگمتانه، حمام تاريخي قلعه از جمله اين موارد هستند. مسيرهاي اين شهر به راه‏آهن سراسري متصل است و با هواپيما، اتوبوس و سواري هم مي‏توان به اين شهر سفر كرد. اگرچه تعداد رستوران‌هاي همدان چندان زياد نيست، اما بيشتر آن‌هايي هم كه وجود دارند اسم و رسمي به هم زده‌اند و چه در بين همداني‌ها و چه بين مسافران اين شهر زبانزدند. از باغ نعل اشكنه بگير تا رستوران‌هاي مثل دلتا و ته‏چين. براي اقامت در همدان هم هتل بين‏المللي باباطاهر، اقامتگاه بومگردي مزداگرد و هتل گنج‌نامه مكان‏هاي مناسبي هستند.

يزد

دومين شهر زيباي خشتي در جهان داراي جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي بسياري است كه به شهر بادگيرها و آتش و آفتاب نيز مشهور است. آتشكده، آب‌انبار شش بادگيري، مجموعه امير چخماق و باغ دولت‌آباد از جاذبه‏هاي گردشگري اين شهر هستند. مسيرهاي يزد براي قطار، اتوبوس، هواپيما و سواري قابل دسترس است. در اين ميان رستوران‏هاي يزد معماري خانه‌هاي قديمي را دارند و رستوران مشيرالممالك، رستوران خوان دو حد، كافه پناهنده كه قديمي‌ترين رستوران يزد، با قدمتي 60ساله است، از جمله اين موارد هستند. از سوي ديگرهتل داد، با ظاهري سنتي و معماري زيبا در مركز شهر يزد و هتل فهادان هم امكان اقامت در فضايي سنتي را براي دوستداران فضاهاي سنتي فراهم آورده است.

**اداره كل اخبار چندرسانه اي**ايرناپلاس**
۰ نفر