۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۶
کد خبر: 83247967
T T
۰ نفر
برای مدیران تغییر خانم‌ها نسبت به آقایان كم هزینه‌تر است

تهران-ایرناپلاس- معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران می‌گوید: معمولاً سازمانی غیررسمی پشت آقایان وجود دارد و چون خانم‌ها دنبال آن سازمان غیررسمی و پشتوانه‌ها نیستند، حذف كردن آن‌ها برای مدیران كم هزینه‌تر است.

سكینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس با اشاره به بدهی‌های دولت به شهرداری تهران می‌گوید شهرداری تهران در دوران مدیریت جدید سه رویكرد برای احصای مطالبات خود مدنظر قرار داده است.

بخش دوم گفت‌وگو وی را در ادامه می‌خوانید؛

ایرناپلاس: روایت‌های متفاوتی از بدهی دولت به شهرداری تهران وجود دارد، رقم دقیق این بدهی چقدر است؟

اشرفی: یكی از مواردی كه مدیریت جدید شهر تهران به دنبال آن است همین بحث مطالبات شهرداری تهران از دولت است. تقریباً از سال 87 تا 95، مطالبات شهرداری از دولت را موردبررسی قرار دادیم. كه بر اساس آن، دولت موظف بوده بیش از6 هزار میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف مانند حمل و نقل همگانی، یارانه بلیت برای حوزه مترو و اتوبوس‌رانی و بافت فرسوده به شهرداری پرداخت كند.

6هزار و 700 میلیارد تومان رقم قطعی بدهی دولت به شهرداری

بحثی دیگری هم هست كه دولت در مواردی مجاز بوده كاری انجام دهد كه اگر این رویكرد را در نظر بگیریم، میزان بدهی دولت را تا 24 هزار میلیارد تومان هم می‌توان در نظر گرفت. اما آنچه قطعی است و تكلیف دولت در این حوزه حساب می‌شود، 6 هزار و 700 میلیارد تومان است.

مذاكراتی با دولت در حال انجام است كه مورد حسابرسی خزانه كل كشور هم قرار می‌گیرد تا ما بتوانیم بخشی از این مطالبات را با بحث بدهی بانكی شهرداری تهاتر كنیم. الان هم تقریباً حدود 400 میلیارد تومان بودجه سال 97 را خود آقای حناچی پیگیری كردند و سازمان برنامه و بودجه كشور هم خودش را مكلف كرده كه حداقل این مطالبات سال 97 را پرداخت كند. آخرین اطلاعی ما داریم این است كه می‌خواهند آن‌ها را به‌صورت اسناد خزانه در اختیار شهرداری قرار دهند.

ایرناپلاس: شما در متن تهیه و تدوین برنامه سوم شهرداری تهران قرار دارید، از نظر شما نقاط قوت برنامه سوم چیست؟

اشرفی: مهم‌ترین ویژگی برنامه سوم كه در برنامه اول و دوم دیده نشده، این است كه این برنامه، برنامه شهر تهران است نه صرفاً برنامه شهرداری تهران. با توجه به این موضوع برنامه سوم شهر تهران حداقل این تیتر برایش انتخاب شده كه شهرداری تهران صرفاً مدیر شهر تهران نیست، بلكه شاید به قول معروف مدیر هماهنگی كننده شهر تهران است.

**اولویت‌های هر محله توسط شهروندان مشخص می‌شود

دستگاه‌های مختلف تكالیف قانونی، اختیارات و وظایف قانونی دارند كه باید در حوزه مدیریتی شهر تهران بر اساس قوانین بالادست انجام دهند. بنابراین نیاز است در این برنامه شهرداری تهران همراه با دستگاه‌های اجرایی استانی و ملی در پایتخت كشور ایران كه شهر تهران است بتواند یك برنامه همراه، هماهنگ و هم‌افزا اجرا كنند. یكی از موضوعات دیگر در برنامه سوم تهران مشاركت شهروندان است. ما در برنامه سوم شهر تهران دنبال پیگیری مشاركت محوری هستیم. دنبال ارتقای زیست‌پذیری شهر تهران با توجه به مشاركت شهروندان تهران هستیم. به همین جهت است كه سه سطح برنامه برای شهر تهران موردنظر قرار گرفته است. برنامه كلان‌شهر تهران، برنامه مناطق شهر تهران و برنامه محله شهر تهران این سه سطح هستند. در برنامه محله، 150 محله مورد پایلوت قرار خواهد گرفت و تا انتهای سال 97 توسط شهروندان مورد تدوین قرار می‌گیرد، همان‌طور كه می‌دانید این برنامه‌ریزی پایین به بالاست و توسط شهروندان در حال تدوین است. در واقع بر این اساس، اولویت‌های هر محله توسط شهروندان مشخص می‌شود و مناطق و شهرداری تهران موظف است بر اساس اولویت‌هایی كه توسط هر محله تعیین شده و مشاركت محله برنامه‌های خودش را به مورد اجرا قرار دهد.

ایرناپلاس: پنج ماه از حضور شما در شهرداری تهران می‌گذرد. چرا شایعه رفتن دور شما زیاد است و حتی در خبرها شنیدیم كه فرد جایگزین هم برایتان انتخاب می‌كنند؟

اشرفی: این موضوع فقط مختص من نیست. برای برخی معاونان دیگر هم این شایعه وجود دارد. گاهی اوقات بعضی معاونان می‌آمدند در شورای معاونان می‌گفتند «نمی‌دانستیم كه بیایم یا نه، چون شایعه شده كه جایگزین ما را هم انتخاب كرده‌اند.» مشكلی كه به نظر من در مورد زنان مطرح است این است كه مدیریت زنانه نه در شهر تهران بلكه در سطح كلان كشور یك مدیریت نو است و زنان تا پیش از این، ورود جدی در حوزه مدیریت شهر و كشوری نداشتند.

**برخی دنبال این بودند كه بیشتر از آنچه تخصیص گرفته، دریافت كنند

من یادم است چند وقت پیش آقای روحانی بحثی مطرح كردند كه حوزه‌های مالی را به خانم‌ها بسپارید، چون خانم‌ها اهل معامله نیستند. برای خود من هم در این پنج ماه كه در سمت معاون برنامه‌ریزی قرار گرفتم به هر حال مواردی مطرح می‌شد كه پذیرش آن از طرف ما انجام نشد. تقاضاها این بود كه تسهیلگری بیشتری در بعضی مسائل داشته باشیم. اما مضیقه مالی در شهرداری زیاد است. هنوز خیلی از منابع درآمدی غیر نقدی كه باید تحقق پیدا می‌كرد در این موقع سال اتفاق نیفتاده است. برخی دوستان دنبال این بودند كه تخصیص‌هایی بیشتر از آن چیزی كه تعیین شده و وجود دارد، بگیرند. اما آنچه ما یاد گرفتیم این است كه شاید تصویب تعهد ایجاد نكند، اما تخصیص، تعهد ایجاد می‌كند.

**تا منابع تأمین نشود، تخصیص نباید صورت بگیرد

بحث ما این است كه به جهت ایجاد انضباط مالی تا منابع تأمین نشود تخصیص صورت نگیرد. یكی از بحث‌ها این است كه معمولاً سازمان غیررسمی همیشه پشت آقایان وجود دارد و چون خانم‌ها دنبال آن سازمان غیررسمی و پشتوانه‌هایی كه باید وجود داشته باشد، نیستند، حذف می‌شوند.

به نظر من برای مدیران مختلف تغییر خانم‌ها نسبت به آقایان كم‌هزینه‌تر باشد. بنابراین مخالفان این مسائل را مطرح می‌كنند و پیگیر هستند و به‌شدت روی آن سرمایه‌گذاری می‌كنند. از طرفی حداقل برای من مهم این است و از روز اول هم گفتم كه خیلی طول عمر فعالیت برایم مهم نیست، چون برای خانم‌ها مقام و منصب مورد توجه نیست، برای من عرض فعالیت خیلی مهم است كه بتوانم در مدتی كه در حوزه‌ای فعالیت می‌كنم اثربخشی لازم را در حوزه مسئولیت خودم داشته باشم.

خدا را شكر می‌كنم در این پنج ماه توانستیم برنامه‌ای را مورد بازآرایی قرار دهیم كه در شورای شهر تهران تصویب شد، در حالی كه این احتمال وجود داشت این برنامه رد و مسترد شود و خیلی‎‌ها چنین تصوری داشتند كه این اتفاق نیفتد.

از طرف دیگر بودجه را در كمترین زمان ممكن و بعد از تصویب برنامه به شورا ارائه دادیم. ساختار و سازمان بودجه را تغییر دادیم و مسیر جدیدی ایجاد كردیم كه سال‌های بعد كه هر كسی در این حوزه قرار گرفت می‌تواند این مسیر را ادامه دهد. تا آخرین لحظه‌ای كه در این سمت هستم تمام تلاشم را می‌كنم كه مسیر درست و مطمئن را انتخاب كرده و كیفی كردن امور و وظایفم را به نحو احسن انجام دهم.

گفت‌وگو از حسین جمشیدیان
۰ نفر