تهران- ایرنابازار- پلی آلومینیوم کلراید یک پلیمر معدنی بوده که به طور ویژه برای صنایع نفت و گاز و تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود. این ماده شیمیایی پلیمری و معدنی است که بیشتر در تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله با پلی آلومینیوم کلراید و مزایای استفاده از آن آشنا می شوید.

ایرنابازار- پلی آلومینیوم کلراید که با نام پودر پک نیز شناخته می شود، یکی از مواد منعقد کننده است که کاربردهای بسیار متنوعی دارد. این ماده شیمیایی پلیمری و معدنی است که بیشتر در تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در دو نوع صنعتی و خوارکی تولید شده و از معروف ترین مواد برای لخته سازی و انعقاد رسوبات و پساب های مربوط به فاضلاب و تصفیه آب می باشد. در ادامه به ویژگی ها و مشخصات این ماده شیمیایی می پردازیم.

ویژگی های پلی آلومینیوم کلراید

پلی آلومینیوم کلراید چیست؟ پلی آلومینیوم کلراید یک محلول است که خاصیت اسیدی دارد و جزء دسته نمک های حاصل از آلومینیوم می باشد و به دو صورت مایع و جامد تولید می شود. مدل جامد آن به صورت پودری عرضه شده و در رنگ های سفید، شیری تا مایل به زرد وجود داشته و نوع مایع آن زرد روشن تمایل به قرمز می باشد. در ادامه درباره جدول مشخصات فنی این ماده شیمیایی و انواع آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

نام

آلومینیوم کلراید

نام آیوپاک

PAC

فرمول مولکولی

Al۲Cl(OH)۵

درجه خلوص

تقریبا ۰.۳۰

شکل ظاهری

پودر سفید رنگ

میزان آهن

۰.۰۰۱ درصد

جرم مولکولی

جامد سفید با زرد رنگ

واکنش با آب

۱۷۴.۴۵ گرم بر مول

نام های دیگر

پودر پک و آلومینیوم کلراید هیدراته

انواع پلی آلومینیوم کلراید

این ماده به دو گرید خوراکی و صنعتی دسته بندی می شود:

پلی آلومینیوم کلراید مایع: این نوع بیشتر برای تصفیه آب آشامیدنی، استخرهای شنا، تصفیه فاضلاب و پساب های صنعتی استفاده شده و می توان از آن برای تولید خمیر کاغذ نیز استفاده نمود.

پلی آلومینیوم کلراید جامد: از این مدل از پلی آلومینیوم کلراید نیز می توان برای کاربردهای مشابهی همانند نوع مایع استفاده نمود.

پلی آلومینیوم کلراید چگونه تولید می شود؟

این ماده شیمیایی حاصل واکنش میان آلومینیوم هیدروکسید جامد و هیدروکلریک اسید می باشد. این ماده را می توان با درصد خلوص های ۳۰، ۱۸ و ۹ درصد در بازار عرضه می گردد. این فرآیند طی واکنش زیر انجام می گیرد:

Al (OH)۳ + n HCl > Al۲ (OH)n Cl۶-n + H۲O

کابردهای آلومینیوم کلراید در صنایع مختلف

تصفیه آب آشامیدنی

این ماده شیمیایی برای تصفیه آب های آشامیدنی، آب استخرها، برای حذف کردن آلاینده های گوناگون در پساب های شیمیایی و صنعتی، تصفیه سازی در صنایع دارویی، تصفیه سازی فاضلاب های صنعتی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند به صورت لخته سازی و انعقاد برای جدا کردن جامدات از آب آشامیدنی استفاده می گردد. زمانی که این فرآیند به درستی صورت پذیرید، مواد غیر آلی به درستی جدا خواهند شد.

صنایع پتروشیمی

از این ماده در صنعت پتروشیمی برای سنتز برخی از مواد شیمیایی همانند اتیل بنزن و آلکیل بنزن استفاده می شود.

معروف ترین ماده ضد تعریق دنیا

از این ماده برای تهیه و تولید برخی از مام های ضد تعریق استفاده می کنند. البته باید توجه داشت که درصد کمی از این ماده را استفاده نمایند چرا که دوز بالای آن موجب مشکلات پوستی خواهد شد.

صنایع غذایی

از پلی آلومینیوم کلراید در صنایع غذایی برای جلوگیری از تشکیل شدن مسیل با نگهداشت آب در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده برای تولید نشاسته نقش موثری دارد.

صنعت چاپ و نساجی

پلی آلومینیوم کلراید در فرآیندهای مربوط به رنگ بری و روشن کردن پارچه ها مورد استفاده قرار گرفته و به همین منظور در چاپ روی بسته بندی و برچسب ها استفاده می گردد. این ماده شیمیایی با توانایی تثبیت کردن رنگ و جلوگیری از جذب ناخالصی ها، پایداری رنگ در پارچه را افزایش می دهد.

صنعت کاغذ سازی

پودر پک یا پلی آلومینیوم کلراید در این صنعت برای نرمی بیشتر سطوح کاغذی استفاده می گردد. همچنین می توان از آن برای چسبندگی بیشتر لایه های داخلی و مقاومت کاغد در برابر فشار استفاده نمود.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از پلی آلومینیوم کلراید

  • هنگام کار با پلی آلومینیوم کلراید حتما از دستکش، عینک و ماسک استفاده نمایید.
  • به هیچ عنوان نوع صنعتی این ماده را نباید ببلعید.
  • این ماده باعث التهاب همانند سوزش چشم می شود.
  • اگر قصد خرید به صورت عمده ای را دارید، توصیه می شود تا آن را در مخازن پوشیده قرار دهید.
  • این ماده باید به دور از دسترس کودکان نگه داشته شود و همچنین از حرارت شدید و نور مستقیم خورشید نیز دور باشد.
  • در صورت استنشاق این ماده بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کرده و تنفس خود را بررسی کنید.

در صورت اتفاق افتادن هر یک از این موارد، در درجه اول آرامش خود را حفظ کنید و چشم های خود را باز نگه داشته و آن را با آب بشویید. یا در شرایط که این ماده را بلعیده اید ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. در صورتی که فرد مورد نظر بیهوش بود، سریعا او را به اورژانس منتقل نمایید.

چرا باید از PAC نسبت به سایر منقعد کننده ها استفاده نمود؟

پودر پک نسبت به سایر مواد منعقد کننده دیگر دارای مزایایی است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:

  • واکنش سریعتر این ماده به دلیل ساختار پلیمری که دارد باعث می شود تا ترکیب بازده لخته سازی بالاتری داشته باشد.
  • رسوب گذاری PAC به دلیل ذرات فلوک بزرگتر زودتر اتفاق می افتد و این ماده در دماهای کمتر نیز همچنان فعال می ماند.
  • متناسب بودن Ph بسیار اهمیت دارد بنابراین هنگام استفاده از این ماده به میزان کمتری از مواد قلیایی نیاز است.
  • هنگام استفاده از پودر پک برای سیستم تصفیه، مقدار لجن کمتری تولید خواهد شد.

پلی آلومینیوم کلراید را از کجا تهیه کنم؟

برای خرید این مواد شیمیایی از شرکت های تولید کننده پلی آلومینیوم کلرایدی که در ایران معتبر هستند می توانید خریدتان را انجام دهید. هایپر صنعت فامکو یکی از ارائه دهندگان انواع مواد شیمیایی با کیفیت در بازار می باشد. شما می توانید برای استعلام قیمت پلی آلومینیوم کلراید جامد و مایع و در نمونه های خوراکی و صنعتی با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

نتیجه گیری

پلی آلومینیوم کلراید یک پلیمر معدنی بوده که به طور ویژه برای صنایع نفت و گاز و تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود. زمان استفاده از این ماده شیمیایی باید دقت داشته باشید و موارد ایمنی که در این مطلب به آن اشاره شد را به درستی رعایت نمایید.