تهران- ایرنابازار- معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی کشور در حال پیشرفت است، گفت: امروز کشور نیازمند تولید حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال است.

به گزارش ایرنابازار، سید محمد موسوی در مراسم دومین رویداد فرصت های نواوری و فناوری کرمان موتور که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری چنین رویدادها و استفاده از ظرفیت‌های نهفته دانشگاه‌ها، اظهار داشت: باید از بنیان‌گذاران این صنعت و نیز پایه‌گذاران صنعت خودروی امروز ایران یادی کرد چرا که تلاش ها و اقداماتی که امروز ثمره آن‌ها در جامعه مشاهده می شود نتایج زحمات و دستاوردهای این افراد به شمار می رود.

تولید ۷۱۳ هزار خودرو تا پایان مهر ماه سالجاری

وی با اشاره به اینکه حدود ٧١٣ هزار خودرو در پایان مهر ماه امسال تولید شد که این امر بیانگر تحولات در این حوزه است، افزود: مشکلات مالی و تامین ارز و تحریم‌ها، در فعالیت تمام صنایع از جمله صنعت خودروسازی اثرگذار بوده اما قطعه سازان و تولیدکنندگان با تمام معضلات و موانعی که وجود دارد باز هم در حال تولید و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای کشور هستند.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امروزه تحریم‌ها با پیشرفت تکنولوژی همسو شده و روزانه پیشرفت می‌کنند، خاطر نشان کرد: در حوزه خودروسازی، حدود ٨۶٠ هِمَت منابع مالی در چرحش است که این رقم عدد بزرگی به شمار می رود که در این راستا سهم ١٢ درصدی صنعت خودرو در ارزش افزوده کشور و رتبه ١۶ کشور ایران در جهان برای صنعت خودروسازی نشان دهنده اهمیت و پیشرفت این صنعت محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به داده‌های موجود، نیاز امروز کشور تولید حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال است، عنوان کرد: در یک دوره ایران خودرو و سایپا تولیدات داشتند که در خط تولید سمند برای تولید هزار دستگاه جشن می‌گرفتند و تولید این عدد خودرو بسیار با ارزش بود اما امروز این اعداد چندین برابر شده است.

سهم مونتاژکاران در صنعت خودروسازی افزایش یافته است

موسوی با تاکید بر اینکه امروز با گسترش صنعت خودروسازی در ایران و افزایش فعالیت و تولید، مونتاژکاران نیاز به تغییر نام دارند، بیان داشت: داخلی سازی بالای ۶٠ درصد تولید خودروها واقعا قابل تحسین بوده و به همین دلیل نمی‌توان دیگر مانند دهه‌های گذشته، مونتاژکاران را تنها یک مونتاژکار خودرو بدانیم و سهم آن‌ها در صنعت خودروسازی افزایش یافته است.

قطعه سازی و صنعت خودرو نیازمند حمایت است

وی با تاکید بر اینکه قطعه سازی و صنعت خودرو نیازمند حمایت است، گفت: حجم بالای قطعه سازی و تولیدی که در صنعت خودروی امروز کشور وجود دارد، نیازمند حمایت است.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: باید رویکرد و نوع نگاه به این صنعت تغییر کرده و دانشگاه‌ها هم برای کمک به صنایع قدم برداشته و تغییراتی را رقم بزنند که امروز با تلاش‌ها و کمک کرمان موتور شاهد این تغییرات هستیم و این اتفاقات مثبت باید تکرار شود و گسترش یابد.

وی ادامه داد: راهکار این موضوع، اِعمال بعضی از حمایت‌های درست و به جا است که باید به بهترین شکل و فکر شده انجام شود و حمایت های نابجا و نادرست نیز حذف شود.

امروز باید از تحریم ها به نفع صنعت فرصت بسازیم

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تحریم‌های گسترده بیان داشت: در زمان جنگ تحمیلی، آن محدودیت‌های شدیدی که وجود داشت، باعث پیشرفت‌های بسیاری شد که در تاریخ ثبت شده است، اما امروز نیز باید بتوانیم از تحریم‌های زیادی که در تمام صنایع وجود دارد، فرصت بسازیم و از حداکثر ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت تولید و عرضه کنیم.

موسوی در پایان با تشکر از مدیران کرمان موتور و روسای دانشگاه شریف، گفت: امیدوارم بتوانیم به بهترین شکل ممکن از این فرصت‌ها استفاده کنیم که بتوانم روزبه‌روز در این صنعت پیشرفت‌های چشم‌گیری را مشاهده کنیم.