تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

تهران- ایرنابازار- کمپرسور باد یا پمپ باد یک دستگاه کاربردی است که در صنایع مختلفی از قبیل کارگاه های صنعتی، صنایع چوب، کارگاه های تولیدی و حتی دندان پزشکی کاربرد دارد. در هنگام خرید پمپ باد انتخاب درست محصول امری ضروری است به همین دلیل شناخت انواع و کاربرد آن باعث انتخاب محصول مناسب می شود.

ایرنابازار- در ادامه به معرفی انواع پمپ باد و کاربرد آن در صنعت می پردازیم تا بهترین خرید را مطابق با نیازتان داشته باشید.

کمپرسور باد یا پمپ باد چیست؟

کمپرسور باد یا پمپ باد، دستگاهی است که با تحت فشار قرار دادن هوا و به نوعی فشرده ‌سازی آن، انرژی لازم جهت کارهای مختلف را تولید می کند. با استفاده از پمپ باد می ‌توان کارهای مختلفی از قبیل باد کردن لاستیک ‌ها، تمیز کردن سطوح تا استفاده در کارگاه ‌های صنعتی برای تامین نیروی ابزارهای مختلف را ایجاد کرد. همچنین محصولی است که در مراکز صنعتی، اداری و در برخی از مصارف خانگی و مسکونی نیز کاربرد دارد. ابزار هایی که نیازمند به پمپ باد می باشند را ابزار پنوماتیک می گویند. که از جمله آن می توان به دریل‌ های بادی، میخکوب ‌ها، رنگ‌ پاش‌ ها و غیره اشاره کرد. ابزارهای پنوماتیک برای انجام کار به نیروی هوای فشرده نیاز دارند و نیروی مورد نیاز آن ها را کمپرسور تأمین می‌ کند. همچنین، به دلیل تامین هوای پر فشار توسط کمپرسور از آن ها در صنایع بزرگ همانند خودروسازی، ساخت و ساز و خطوط تولید استفاده می شود. در مصارف خانگی نیز، از کمپرسور باد در انجام کار های کوچک نظیر باد کردن لاستیک و اغلب کاربری های فنی مانند رنگ‌آمیزی با اسپری استفاده می شود.

انواع کمپرسور باد

کمپرسورهای باد، با توجه به عملکرد آن ها دسته بندی می شوند. در ادامه به معرفی انواع کمپرسور باد و کاربرد هریک خواهیم پرداخت:

۱- کمپرسور باد پیستونی

از جمله متداول ترین کمپرسور ها، کمپرسورهای پیستونی هستند، و در هنگام فشرده سازی هوا از پیستون و سیلندر استفاده می‌ کنند. در این فرآیند، هوا وارد سیلندر می شود و با حرکت پیستون به سمت بالا رفته و فشرده سازی هوا انجام می شود. کمپرسور پیستونی در دو مدل کمپرسور پیستونی تک مرحله‌ای و کمپرسور پیستونی دو مرحله‌ای موجود است. کاربرد کمپرسور تک مرحله‌ای به عنوان مصرف خانگی و کاربرد های نیمه ‌صنعتی استفاده می شود و از کمپرسور پیستونی دو مرحله ‌ای در مصارف صنعتی استفاده می شود.

۲- کمپرسور باد پیچی

پمپ باد پیچی یا کمپرسورباد اسکرو هوا را از طریق دو روتور پیچی شکل فشرده می کند. کمپرسورباد پیچی در مصارفی همچون، کاربری ‌های سنگین و استفاده طولانی مدت کاربرد دارد و در صنایع بزرگ استفاده می شوند. کمپرسور باد اسکرو در مقایسه با کمپرسور پیستونی صدای کمتر و عمر طولانی ‌تری دارند.

۳- کمپرسور باد دینامیکی

به کمپرسورهای باد دینامیکی، کمپرسورهای گریز از مرکز هم گفته می شود. عملکرد آن به این صورت است که هوا به وسیله ی چرخش یک پره یا توربین فشرده می‌ شود. کمپرسور دینامیکی در صنایعی مانند پتروشیمی، پالایشگاه ‌ها و نیروگاه ‌ها کاربرد دارند.

۴- کمپرسور باد دیافراگمی

کمپرسور باد دیافراگمی به وسیله ی یک دیافراگم با قابلیت انعطاف‌ پذیری بالا، هوا را فشرده‌ می کند و در صنایعی همانند مواد غذایی و صنایع داروسازی، کاربرد های پزشکی که به هوای بدون روغن نیازدارند، استفاده می‌شوند.

۵- کمپرسور باد پرتابل

کمپرسور باد پرتابل همانطور که از اسم آن پیداست عموما کوچک ‌تر و سبک‌ هستند و به آسانی قابل حمل و جا به ‌جایی است. از کمپرسورهای پرتابل در مصارف خانگی و کارهای کوچک، مانند باد کردن لاستیک ها، رنگ ‌آمیزی‌ های محدود و ابزارهای بادی کوچک استفاده می شود.

۶. کمپرسور باد بدون روغن

از انواع دیگر کمپرسور های باد کمپرسور باد بدون روغن است، که عملکرد آن به صورت فشرده ‌سازی هوا بدون نیاز به روغن است. از کمپرسور باد بدون روغن در صنایعی که به هوای کاملا تمیز احتیاج دارند از قبیل صنایع داروسازی، غذایی و پزشکی استفاده می شود.

کمپرسور باد چه کاربردهایی دارد؟ نقش کمپرسور باد در صنایع مختلف

از کمپرسور باد در صنایع مختلفی از قبیل مراکز صنعتی، صنعت چوب، صنایع تولیدی و دندان پزشکی استفاده می شود و همچنین در مراکز اداری و دربرخی از مصارف خانگی و مسکونی نیز کاربرد دارند. درهنگام خرید پمپ باد انتخاب درست محصول متناسب امری ضروری است به همین دلیل شناخت انواع و کاربرد آن باعث انتخاب محصول مناسب می شود.

  • کارخانه ها و گارگاه های صنعتی
  • کارواش ها
  • کارگاه های صنایع چوب
  • رنگرزی
  • صنعت ساختمان

نکات مهم در خرید کمپرسور باد

در هنگام خرید و انتخاب کمپرسور باد، باید به مواردی از جمله نوع نیاز، کاربرد، کارایی و بازدهی آن توجه داشت و نکات زیر را در نظر گرفت.

۱- نوع کمپرسور

در هنگام خرید کمپرسور باد باید به این نکته که پمپ باد را در چه مصارفی به کار خواهید برد توجه شود، کمپرسورها با توجه به کاربرد های آن به انواع متفاوتی تقسیم می شوند به عنوان مثال: کمپرسور باد دیافراگمی، پیستونی، کمپرسو باد راسکرو و کمپرسور دینامیکی؛ توجه به کاربرد هر یک از کمپرسورها امری ضروری است.

۲-حجم مخزن کمپرسور باد

از جمله مواردی که در انتخاب مناسب پمپ باد تاثیرگذار است، توجه به حجم مخزن کمپرسور است، مشخصه ی حجم مخزن کمپرسور باد، میزان هوای فشرده شده و بازه ‌زمانی است که در آن کمپرسور کار می کند. کمپرسور باد با حجم مخزن بزرگتر در مصارف صنعتی و ابزارهای پنوماتیک کاربرد دارد و توجه به ظرفیت مخزن به دلیل اینکه حجم مخزن کمپرسور باید پاسخگوی نیاز خریداران باشد، یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید به حساب می‌ آید.

۳- فشار کاری کمپرسور باد

یکی از موارد تاثیر گذار فشار هوای خروجی از کمپرسور است که آن را بر حسب PSI (پوند بر اینچ مربع) اندازه‌گیری می‌ کنند؛ و زمانی که فشار هوای خروجی بالاتر است کمپرسور می تواند هوای بیشتری را فشرده سازی کند. از جمله ابزارهایی که نیاز به فشار بالایی دارند: دریل، چکش‌ بادی هستند، که در نتیجه نیاز به کمپرسوری با PSI بالاتری دارند.

۴- میزان جریان هوای کمپرسور

CFM (مترمکعب در دقیقه) میزان جریان هوای کمپرسور است و یکی از فاکتور های تاثیرگذار در خرید کمپرسور باد مناسب است و مقدار جریان هوایی که از کمپرسور خارج می شود را تعیین می‌ کند. ابزارها با توجه به کاربردشان به CFM متفاوتی نیاز دارند و در نتیجه هنگام انتخاب توجه کنید پمپ باد باید قابلیت تأمین هوای مورد نیاز دستگاه را داشته باشد.

۵- توان موتوری کمپرسور باد

اسب بخار واحد اندازه گیری توان کمپرسور است و طبیعتا هرچه توان موتور بالاتر باشد کمپرسور با قدرت بیشتری کار کرده و فشرده سازی هوا را انجام می دهد. انتخاب کمپرسور مناسب وابسته به محیط مورد استفاده است و برای مثال اگر جهت مصرف خانگی نیاز به کمپرسور دارید، کمپرسوری با توان متوسط به کمک شما می آید.

۶- قابلیت حمل و نقل

یکی از مواردی که در انتخاب کمپرسور باید توجه ویژه ای به آن شود، قابلیت حمل و جابجایی آن است. اغلب کمپرسورها حمل سختی دارند و اندازه و وزن آن امکان جابجایی راحت را از مصرف کنندگان آن سلب می کند. در نتیجه برای افرادی که خواهان جابجایی مداوم کمپرسور هستند، کمپرسورهای قابل حمل یا همان پرتابل می تواند گزینه خوبی باشد.

مزایای استفاده از کمپرسور باد

  • افزایش کارایی کمپرسور: صرفه ‌جویی زمان و افزایش کارایی از ویژگی مهم استفاده از کمپرسور باد است.
  • کاهش هزینه ‌ها: از مزایای شاخص استفاده از کمپرسور کاهش انرژی و از آن مهم تر کاهش هزینه های جاری است.
  • افزایش ایمنی: کمپرسور باد خطر آسیب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و سطح ایمنی مجموعه ها را بالا می برد.

نکات مهم برای افزایش طول عمر کمپرسور هوا

  • استفاده از کنتور و سیم برق مستقل که دور از نوسانات و قطعی های برق باشد باعث افزایش طول عمر کمپرسورها می شود.
  • بدیهی ست بررسی هرروزه سطح روغن کمپرسور ها کمک شایانی به کارکرد بهتر دستگاه و جلوگیری از خرابی های احتمالی می کند.
  • اطمینان از سالم بودن شیر تخلیه مایعات که در زیر مخزن موجود است بسیار مهم است.
  • از بخش های مهم کمپرسور فیلتر هوای آن است. اگر فیلتر ها کثیف و به مدت طولانی عوض نشوند، مصرف برق دستگاه کمپرسور بالا رفته و در نتیجه عمر دستگاه کاهش می یابد.
  • برای حل مشکلی که در بالا ذکر شد، هر ماه فیلترها باید تمیز و هر شش ماه فیلتر باید عوض شود.
  • سرویس دوره ای دستگاه از الزامات مهم برای افزایش طول عمر آن است.
  • طبیعتا با گذشت زمان پیچ و مهره ‌ها شل شده است، که باید به خوبی آن ها را محکم کنید.
  • فرسودگی قطعات غیر قابل اجتناب است که با تعویض به موقع از اتفاقات ناگوار برای دستگاه جلوگیری می شود.
  • شلنگ ها و لوله ها باید به طور مداوم بررسی شود.
  • رطوبت و آلودگی هوا دو دشمن اصلی سلامت این دستگاه ها محسوب می شوند. اگر رطوبت محیطی که در آن از این دستگاه استفاده می ‌کنید بالا است، ‌ حتما باید در کنار آن یک خشک کن تعبیه شود تا رطوبت موجود در هوا از بین برود.
  • انباری یا اتاقک ها یا هر مکان بسته ای به هیچ عنوان مکان مناسبی برای کمپرسورها نیستند، بهتر است از یک فن در کنار کمپرسور استفاده کنید تا موتور را خنک کند.

انواع کمپرسور باد از نظر ظرفیت و تولید هوای فشرده

کمپرسور های باد با توجه به کاربرد آن ها در صنایع مختلف در ظرفیت های گوناگونی عرضه شده اند؛ در ادامه به معرفی تعدادی از رایج ترین آن ها پرداخته ایم:

  • کمپرسور باد فندکی، این کمپرسور از جمله مدل های بدون مخزن است، برق مصرفی مورد نیاز تا ۱۲ ولت و ظرفیت هواسازی آن ۳۵ لیتر در دقیقه می باشد.
  • کمپرسور باد با مخزن ۱۰ لیتری و فشار کاری آن ۶ تا ۸ بار و ظرفیت هواسازی ۱۱۰ لیتر در دقیقه است.
  • کمپرسور باد با مخزن ۲۴ لیتری و توانایی فشار کاری ۶ تا ۸ بار در دقیقه، ظرفیت هواسازی آن ۲۰۰ لیتر در دقیقه است.
  • پمپ باد با مخزن ۵۰ لیتری با فشار کاری ۶ تا ۸ بار در دقیقه و توانایی ظرفیت هواسازی این مخزن ۲۰۰ لیتر در دقیقه می باشد.
  • کمپرسور باد با مخزن ۸۰ لیتری که فشار کاری آن ۶ تا ۸ بار در دقیقه و ظرفیت هواسازی ۲۰۰ لیتر در دقیقه می باشد.
  • پمپ باد با مخزن ۲۵۰ لیتری که فشار کاری این مخزن ۶ تا ۸ بار می باشد و ضخامت مخزن ۳ میل است و همچنین توان الکتروموتور مورد استفاده در این مدل کمپرسور باد ۱.۵ کیلووات می باشد.
  • کمپرسور باد با مخزن ۳۵۰ لیتر و فشار کاری ۶ تا ۸ بار، ضخامت مخزن ۴ میل است و همچنین توان الکتروموتور ۲.۲ کیلووات می باشد.
  • پمپ باد ۵۰۰ لیتری و فشار کاری ۶ تا ۸ بار که ضخامت مخزن آن ۴ میل است که توان الکتروموتور آن ۳ کیلووات است.
  • کمپرسور باد ۷۵۰ لیتری و فشار کاری ۶ تا ۱۲ بار که ضخامت مخزن آن ۴ میل است و توان الکتروموتور آن ۵.۵ کیلووات است.
  • پمپ باد ۱۰۰۰ لیتری و فشار کاری ۶ تا ۱۲ بار، ضخامت مخزن ۴ میل و توان الکتروموتور در آن ۷.۵ کیلووات است.

بهترین برندهای کمپرسور باد موجود در بازار

از جمله معتبرترین و با کیفیت ترین برند های کمپرسور باد یا پمپ باد که هم اکنون در بازار عرضه می شوند می توان به برند های: آبک ایتالیا، فینی ایتالیا، فیاک ایتالیا، چینوک ایتالیا، ایرمک ایتالیا، هیوندای، رونیکس، استریم، ادون، اکتیو، کنزاکس و ANB اشاره کرد، این برند ها از جمله بهترین برند های موجود در بازار می باشند و با گارانتی و خدمات پس از فروش در هایپر صنعت فامکو قابل خریداری می باشند.

در این مطلب، به بررسی جامعی از کمپرسور باد پرداخته ایم. کمپرسور باد یک دستگاه مکانیکی است که برای فشرده کردن هوا و افزایش فشار آن استفاده می‌شود. این دستگاه ‌ها در بسیاری از صنایع کاربرد دارند و دارای مزایای زیادی هستند. هایپر صنعت فامکو مرجع تخصصی فروش انواع کمپرسور و پمپ باد می باشد و همواره بهترین برند های داخلی و خارجی مطابق با نیاز شما را ارائه می کند. کارشناسان ما در هایپر صنعت فامکو با ارائه مشاوره تخصصی می توانند شما را در انتخاب بهترین و ارزان ترین کمپرسور باد راهنمایی کنند.