تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵

تهران- ایرنابازار- برای پیشگیری از تعمیرات و تحمیل هزینه‌های اضافی پس از ساخت و ساز، بهتر است به جای استفاده از لوله‌های یک لایه، از لوله‌های پنج لایه که قیمت بالاتری دارند، استفاده کنید. کاربردهای بسیار لوله پنج لایه به علت مزایای متعدد آن است؛ می‌توانید در قسمت‌های مختلف از آن استفاده کنید که در این صورت، کیفیت و دوام خطوط لوله تاسیساتی تضمین شده است؛ پیشنهاد می شود که با مراجعه به سایت نیوپایپ، محصولی متناسب با نیاز خود تهیه کنید.

ایرنابازار- در ساخت لوله‌ پنج لایه نیوپایپ از پلیمر پلی‌اتیلن مشبک و آلومینیوم استفاده می‌شود. ترکیب این دو متریال به دلیل مقاومت بالای لوله‌ها در برابر فشار سیال در خطوط جریان و مقاومت پلمیرها در برابر رسوب پذیری، پوسیدگی و زنگ زدگی، می‌تواند گزینه بسیار کارآمدی باشد. کاربردهای لوله پنج لایه در ساختمان‌های مسکونی، صنعتی و تجاری بسیار زیاد است. در ساخت این لوله‌ها دو لایه پلیمری، دو لایه چسب مخصوص و یک لایه آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدا نشدن در حرارت زیاد و خمش، از مهمترین ویژگی‌های چسب این لوله‌ها هستند.

مزایای کلی لوله پنج لایه

بسیاری از لوله کش‌ها و تکنسین‌های تاسیسات به دلیل داشتن قابلیت نصب سریع، انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا در صنایع مختلف، از این لوله‌ها استفاده می‌کنند. بعضی از مزایای استفاده از لوله‌های پنج لایه در ادامه شرح داد می‌شوند.

  • شما می‌توانید بدون نگرانی از این لوله‌ها برای شبکه لوله‌کشی ساختمان استفاده کنید؛ زیرا مطمئن هستید که مطابق با استانداردهای داخلی و بین‌المللی تولید شده‌اند و از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردارند.
  • لوله‌های پنج لایه نیوپایپ به دلیل استفاده از لایه‌های پلیمری، یک لایه آلومینیوم و جوش التراسونیک در ساختار آن، در برابر عواملی نظیر مواد شیمیایی، اکسیژن، حرارت، پوسیدگی، زنگ زدگی، فشار و رسوب‌پذیری بسیار مقاوم هستند.
  • انعطاف‌پذیری و استحکام لوله‌های پنج لایه نیوپایپ باعث می‌شود که نصب این لوله‌ها در سیستم‌های تاسیساتی بدون ضایعات و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.
  • ضریب انبساط طولی لوله‌های پنج لایه نیوپایپ به علت استفاده از ترکیب پلیمر و آلومینیوم بسیار ناچیز است؛ به این ترتیب مانع آسیب دیدن دیگر لوله‌ها و سیستم تاسیساتی ساختمان می‌شود.

کاربردهای اصلی لوله پنج لایه نیوپایپ

از آنجایی که لوله‌های پنج لایه نیوپایپ مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی تولید شده‌اند و از ویژگی و مشخصات فنی بسیار مناسبی برخوردارند، می‌توان آن‌ها را در سیستم‌های تاسیساتی مختلفی به کار برد. برخی از کاربردهای لوله پنج لایه عبارتند از:

سیستم‌های آبرسانی

انتخاب لوله مناسب برای پروژه ساختمانی و تجاری بسیار مهم است. یکی از مطمئن‌ترین انتخاب‌ها، لوله پنج لایه نیوپایپ است. از این لوله در زمینه پروژه‌های ساختمانی به ویژه لوله‌های آب و فاضلاب منازل مسکونی و آبرسانی خانگی، لوله کشی شهری، کشاورزی و مصارف صنعتی و تجاری استفاده می‌شود.

سیستم‌های گرمایشی

به منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان، در ساختمان‌ها از سیستم گرمایش از کف، سیستم‌های رادیاتور و سیستم گرمایشی مرکزی استفاده می‌شود. به این منظور نیاز به لوله‌هایی است که در برابر حرارت، مقاومت خوبی داشته باشند؛ بنابراین از لوله‌های پنج لایه نیوپایپ استفاده می‌شود.

سیستم‌های سرمایشی

علاوه بر سیستم‌های گرمایشی، از لوله‌های پنج لایه نیوپایپ برای اجرای سیستم‌های سرمایشی و سیستم تهویه مطبوع نیز استفاده می‌شود؛ زیرا این لوله‌ها بسیار بادوام بوده و قابلیت شکل‌پذیری مناسبی دارند.

استفاده در صنایع مختلف

در تولید هر نوع دستگاه یا کالایی که نیاز به لوله‌کشی یا انتقال گاز، مواد شیمیایی، هوای فشرده و سیالات باشد، از لوله‌های پنج لایه نیوپایپ استفاده می‌شود. کاربردهای لوله پنج لایه منحصر به محیط‌های صنعتی یا عمرانی نیست، بلکه در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی و دارویی، پزشکی، صنایع شیمیایی، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی نیز از آن استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از لوله پنج لایه نیوپایپ در هر کاربرد

استفاده از این لوله‌ها برای لوله کشی ساختمان‌ها مزایایی را به دنبال دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سیستم‌های آبرسانی

لوله پنج لایه نیوپایپ به دلیل طول عمر بالا، بهداشتی بودن، کاهش رسوب‌گذاری و مقاومت در برابر خوردگی انتخاب منحصر به فرد برای تاسیسات آبرسانی، مصارف صنعتی، تجاری و لوله کشی برای مصارف شهری و کشاورزی است.

سیستم‌های گرمایشی

لوله‌های پنج لایه پلی‌اتیلن به دلیل استفاده از پلمیرها در ترکیب آن‌ها، مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و دماهای بالا، رسوب‌زدگی، پوسیدگی و زنگ‌زدگی دارند.

سیستم‌های سرمایشی

در سیستم لوله‌کشی آب سرد ساختمان‌ها باید از بهترین لوله استفاده کرد. عدم نفوذپذیری، عدم ایجاد صدا، کاهش هزینه‌های انرژی، مقاومت در برابر تغییرات دمایی، پوسیدگی و خوردگی، این لوله‌ها را به بهترین گزینه برای اجرای سیستم سرمایشی ساختمان تبدیل کرده است.

صنایع مختلف

کارکرد بی‌دردسر، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، امکان نصب آن در فضاهای محدود، انعطاف‌پذیری زیاد و طول عمر بسیار بالای این لوله‌ها موجب کاربردهای لوله پنج لایه شده است و کمک بسیار شایانی به چرخیدن چرخ صنایع مختلف می‌کند.

مقایسه با دیگر لوله‌ها در هر کاربرد

در این بخش به مقایسه این لوله‌های ایده آل با سایر لوله‌ها می‌پردازیم تا بتوانید با آن‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، آشنا شوید.

مقایسه با لوله‌های فلزی (مس و چدن)

لوله‌های فلزی عمر طولانی و مقاومت بالایی در برابر فشار و خوردگی دارند، اما وزن سنگین، احتمال زنگ زدگی و هزینه نسبتاً بالا از معایب این لوله‌ها هستند؛ بنابراین لوله‌های پنج لایه نیوپایپ، گزینه جایگزینی مناسبی برای لوله‌های فلزی است.

مقایسه با لوله‌های پلاستیکی (PVC, PPR)

می‌توان از مزایای لوله‌های پلاستیکی به هزینه نسبتا پایین، انعطاف‌پذیری در نصب، وزن سبک و مقاومت به زنگ زدگی و خوردگی آن‌ها اشاره کرد. اما عمر کوتاه این لوله‌ها و مقاومت متوسط در برابر حرارت و فشار از معایب آن‌ها محسوب می‌شود. لوله‌های پنج لایه نیوپایپ با برخورداری از همه این ویژگی‌ها گزینه مناسبی برای جایگزین کردن با لوله‌های پلاستیکی هستند.

نکات مهم در انتخاب و استفاده از لوله پنج لایه

هنگام انتخاب لوله برای لوله کشی باید نکاتی مد نظر شما باشد. در این صورت است که می‌توانید خریدی رضایت بخش انجام دهید:

  • شما باید با توجه به محیط نصب و کاربردهای لوله پنج لایه، فشار و دمای کاری، لوله پنج لایه را از برندهای معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند، تهیه کنید؛ زیرا این لوله‌ها توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود و هرچه کیفیت لوله بالاتر باشد، مقاومت بیشتری نیز دارند.
  • قیمت، یکی دیگر از فاکتورهایی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. قیمت بالای یک کالا همیشه نشان دهنده کیفیت خوب محصول نیست؛ بنابراین پیش از خرید حتماً از چند فروشگاه استعلام قیمت جنس مورد نظر انجام شود.

اتصالات مناسب

نصب لوله پنج لایه نیوپایپ با استفاده از تجهیزات اصولی و رعایت استانداردهای نصب به منظور اطمینان از عملکرد صحیح سیستم، به سه روش اتصالات کوپلی، اتصالات پرسی و اتصالات دنده‌ای یا رزوه‌ای انجام می‌شود. این اتصالات پنج لایه بسته به ترجیح سازنده و نوع سیستم لوله‌کشی در تاسیسات ساختمانی، متفاوت است.

جمع‌بندی

برای پیشگیری از تعمیرات و تحمیل هزینه‌های اضافی پس از ساخت و ساز، بهتر است به جای استفاده از لوله‌های یک لایه، از لوله‌های پنج لایه که قیمت بالاتری دارند، استفاده کنید. کاربردهای بسیار لوله پنج لایه به علت مزایای متعدد آن است؛ از این رو شما می‌توانید در قسمت‌های مختلف از آن استفاده کنید که در این صورت، کیفیت و دوام خطوط لوله تاسیساتی شما تضمین شده است؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که با مراجعه به سایت نیوپایپ و مشاهده لوله‌های پنج لایه، محصولی متناسب با نیاز خود تهیه کنید.