تهران- ایرنابازار-خرید بلیط چارتری و در کل بلیط هواپیما برای سفر با وجود این که ساده به نظر می‌آید، اما فوت و فن‌هایی داشته که تمامی مسافران چه برای سفرهای داخلی و چه سفرهای خارجی باید از آن‌ها آگاه باشند.

ایرنابازار- خرید بلیط چارتری و در کل بلیط هواپیما برای سفر با وجود این که ساده به نظر می‌آید، اما فوت و فن‌هایی داشته که تمامی مسافران چه برای سفرهای داخلی و چه سفرهای خارجی باید از آن‌ها آگاه باشند. آشنایی با این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا سفری ارزان، ایمن و لذت‌بخش داشته باشید. یکی از این نکات مهم که حتماً باید با آن آشنایی داشته باشید، بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیماست. خرید بلیط هواپیما، به خصوص به صورت بلیط هواپیمای چارتری، می‌تواند سفر شما را ارزان‌تر و اقتصادی‌تر کند. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا تمامی نکات ضروری درباره زمان خرید بلیط ارزان ‌قیمت چارتری را به شما بگوییم.

انواع بلیط هواپیما

بلیط‌های هواپیما به طور کلی به دو دسته اصلی بلیط‌های چارتری و بلیط‌های سیستمی تقسیم شده و مسافران با توجه به بودجه خرید و همچنین سلیقه خود، می‌توانند یکی از این انواع بلیط‌های هواپیما را انتخاب کنند. به طور معمول مسافرانی که برای سفرهای گردشگری و تفریحی به دنبال بلیط‌های ارزان ‌قیمت برای سفرهای هوایی هستند، از بلیط‌های چارتری استفاده می‌کنند. بلیط‌های سیستمی به صورت مستقیم از شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها تهیه شده و معمولاً قیمت بیشتری نسبت به بلیط هواپیمای چارتری دارند. اما با خرید بلیط سیستمی، مسافران در صورت نیاز می‌توانند بلیط خود را کنسل کرده و بخشی از مبلغ را پس گرفته یا این که تاریخ پرواز خود را تغییر بدهند.

در صورتی که می‌خواهید بلیط‌های خود را برای سفرهای کاری یا سایر سفرهای مهم با زمان‌بندی دقیق تهیه کنید، توصیه می‌کنیم که حتماً به سراغ خرید بلیط‌های سیستمی بروید. در سایر موارد، در صورت آشنایی با یک سری نکات مهم مانند زمان خرید بلیط هواپیما، بلیط های چارتری می‌توانند گزینه مناسب‌تری برای شما باشند.

بلیط چارتری چیست؟

یکی از پرطرف‌دارترین بلیط‌های هواپیما در بین مسافران داخلی و خارجی، بلیط‌های چارتری هستند. بلیط چارتری به انواعی از بلیط های هواپیما گفته می‌شود که توسط آژانس‌های گردشگری مختلف اجاره و سپس به مسافران فروخته می‌شود. چارترکننده یا همان آژانس‌های گردشگری، بخشی از صندلی‌ها یا تمامی صندلی‌های یک پرواز را اجاره کرده و سپس برای تورها یا سایر برنامه‌های سفر خود به صورت تک به تک به مسافران می‌فروشند. بلیط چارتری به طور معمول برای مسیرهای پر رفت آمد و کشورهایی مانند ترکیه یا شهرهای توریستی داخل کشور تهیه می‌شوند. اما باز هم امکان دارد که تمامی آن‌ها فروش نرفته و صندلی‌های خالی باقی بماند. از جایی که سود و ضرر بلیط های تهیه شده با خود آژانس‌های مسافرتی بوده و به ایرلاین‌ها مربوط نمی‌شود، چارترکننده تصمیم می‌گیرد تا این بلیط‌ها را در صورت عدم تکمیل ظرفیت، با قیمت پایین‌تر برای فروش بگذارد.

مزایا و معایب خرید بلیط چارتری

مهم‌ترین مزیت خرید بلیط چارتری، برای مسافران این است که می‌توانند با هزینه‌ای بسیار کمتر، یک سفر اقتصادی به خارج یا داخل کشور داشته باشند. در بیشتر مواقع، قیمت بلیط ‌های چارتری نسبت به بلیط‌ های سیستمی کمتری بوده و در نتیجه به مسافران کمک می‌کند تا سفری اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه داشته باشند. اما از طرفی دیگر، با خرید بلیط ‌های چارتری، مسافران دیگر از امکاناتی مانند تغییر تاریخ سفر و بازگشت وجه برخوردار نخواهند شد. در صورتی که به هر دلیلی نتوانید به سفر بروید یا مجبور به تغییر تاریخ سفر خود شوید، دیگر امکان این که تمام یا بخش از مبلغ پرداختی خود را پس بگیرید برای شما وجود نداشته و تاریخ سفر خود را هم نمی‌توانید تغییر بدهید. همچنین یکی دیگر از معایب بلیط‌ های چارتری این است که در ایام تعطیل یا زمانی که تعداد مسافران بیشتر است، تهیه آن دشوار شده یا این که ممکن است از بلیط هواپیمای سیستمی هم گران‌تر باشد.

تفاوت بلیط چارتری با بلیط سیستمی

تنها تفاوت بلیط چارتری با بلیط سیستمی در قیمت آن است. این بلیط ها از قبل توسط چارترکننده‌ها که عمدتاً آژانس‌های گردشگری هستند تهیه شده و به مسافران فروخته می‌شوند. در بیشتر مواقع قیمت این بلیط ها ارزان‌تر بوده و امکان بازگشت وجه یا تغییر تاریخ پرواز در صورت کنسلی برای آن‌ها وجود ندارد. به غیر از این موارد، تمامی خدمات و ویژگی‌های بلیط چارتری با بلیط سیستمی یکسان بوده و مسافران می‌توانند از تمام خدماتی که از ابتدا توسط ایرلاین تعیین شده بود استفاده کنند.

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتری

یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن سفری مقرون‌به‌صرفه و ارزان، اطلاع از بهترین زمان خرید بلیط هواپیما به صورت چارتری است. در فصل‌هایی که تعداد توریست‌ها و سفرهای داخلی و خارجی کمتر شده و بلیط ها خوب فروش نمی‌روند، مسافران می‌توانند بلیط های چارتری خود را با قیمتی بسیار مناسب تهیه کنند. اما در صورتی که فصل سفر یا تعطیلات بوده و تعداد مسافران بالا باشد، قیمت بلیط چارتری تفاوتی با سیستمی نداشته یا در برخی موارد حتی بیشتر هم خواهد بود؛ بنابراین در صورتی که به دنبال خرید بلیط چارتری ارزان ‌قیمت هستید، پیشنهاد می‌کنیم که در اواسط هفته، ایام غیرتعطیل و فصل‌هایی به غیر از تابستان برای خرید اقدام کنید. بهترین فصل برای خرید بلیط چارتری، فصل بهار و پاییز است.

علاوه بر زمان سفر، بهتر است که به تاریخ پرواز هم دقت داشته باشید. هر چه به تاریخ پرواز نزدیک‌تر باشیم، قیمت بلیط‌های چارتری هم پایین‌تر می‌آیند. چرا که آژانس‌های مسافرتی در صورت عدم فروش این بلیط‌ها ضرر کرده و تصمیم می‌گیرند تا بلیط های چارتری را با تخفیف زیادی برای فروش بگذارند. به همین دلیل بلیط های لحظه آخری بسیار ارزان بوده و گاهی اوقات تا ۵۰ الی ۷۰ درصد هم تخفیف می‌خورند. البته به این موضوع هم توجه باشید که این روش همیشه کارساز نبوده و امکان این که بلیط ها کاملاً فروش بروند و دیگر نتوانید در تاریخ موردنظر خود سفر کنید هم وجود خواهد داشت.

نحوه خرید بلیط چارتری

برای خرید بلیط چارتری با قیمت مناسب و ارزان، بهتر است که ابتدا یک آژانس مسافرتی معتبر پیدا کنید. تمامی آژانس‌های مسافرتی معتبر، لیست بلیط های چارتری خارجی و داخلی خود را داخل وب‌سایت گذاشته و شما می‌توانید با توجه به مقصد و تاریخ سفر خود، یکی از آن‌ها خریداری کنید. روش خرید بلیط چارتری لحظه آخری هم درست مانند سایر بلیط های هواپیماست. کافی است تا اطلاعات خود را تکمیل کرده، پرداخت هزینه را انجام داده و بلیط های خود را به صورت دیجیتالی دریافت کنید.

خرید بلیط چارتری ارزان از الی گشت

برای خرید بلیط چارتری یا بلیط های لحظه آخری، انتخاب یک چارترکننده یا آژانس گردشگری مناسب یکی از مهم‌ترین شرایط است. با وجود این که شرکت‌های بسیاری بلیط های چارتری برای فروش می‌گذارند، اما در بسیاری از موارد مسافران هنگام سفر با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. الی گشت، یکی از باسابقه‌ترین و معتبرترین شرکت‌های گردشگری و آژانس‌های مسافرتی در ایران بوده که بلیط های چارتری به مقاصد مختلف داخلی و خارجی را به شما ارائه می‌دهد. برای تهیه بلیط هواپیما، تنها کافی است تا به سایت الی گشت مراجعه کرده، مقصد، تاریخ سفر و شهر مبدأ خود را انتخاب کنید. سپس می‌توانید به راحتی بهترین و ارزان‌ترین بلیط چارتری با توجه به بودجه و مقصد خود را تهیه کنید. در صورت بروز هر گونه مشکل هم می‌توانید با کارشناسان الی گشت در تماس باشید.

سؤالات متداول

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتری کی است؟

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتری ارزان، در ایام غیرتعطیل و روزهایی به جز آخر هفته است. در این ایام قیمت بلیط چارتری پایین است.

بلیط چارتری چه تفاوتی با بلیط معمولی دارد؟

بلیط چارتری معمولاً نسبت به بلیط سیستمی ارزان‌تر است. اما مسافران امکان تغییر تاریخ سفر یا کنسل کردن پرواز را ندارند. سایر خدمات بلیط های چارتر با بلیط معمولی یکسان است.

چه زمان نباید بلیط چارتری خرید؟

در ایام تعطیلم و فصل‌هایی که مسافران زیاد می‌شوند، قیمت بلیط چارتری می‌تواند حتی از بلیط سیستمی هم گران‌تر باشد. به همین دلیل خرید بلیط هواپیما چارتری در این ایام توصیه نمی‌شود.