تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵

برخی مفسران از جمله صدرالدین شیرازی هشت قسمت بودن سوره حمد به همراه اعوذ بالله را متناسب با درهای هشتگانه بهشت تفسیر کرده‌اند. بنابراین نمازگزاری که سوره حمد را در نماز می‌خواند اگر آداب خـاص این سوره را رعایت کند از همه درهای هشتگانه می‌تواند وارد بهشت شـود.

برخی مفسران از جمله صدرالدین شیرازی هشت قسمت بودن سوره حمد به همراه اعوذ بالله را متناسب با درهای هشتگانه بهشت تفسیر کرده‌اند. بنابراین نمازگزاری که سوره حمد را در نماز می‌خواند اگر آداب خـاص این سوره را رعایت کند از همه درهای هشتگانه می‌تواند وارد بهشت شـود.

درهای هشتگانه عبارتند از:

1- باب معرفت و شناخت؛ که با گفتن «أَعوذُ بِاللَّه منَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» باز می‌شود.

2- باب ذکر؛ که با آیه شریفه «بِسمِ اللَّه الرَّحمنِ الرَّحیم» باز می‌شود.

3- باب شکر؛ که با آیه شریفه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» باز می‌شود.

4- باب امید و رجاء؛ که با آیه شریفه «الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» باز می‌شود.

5- باب خوف و ترس از خدا؛ که با آیه شریفه «مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» باز می‌شود.

6- باب اخلاص؛ که با شناخت عبودیت یعنی آیه شریفه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» این در باز می‌شود.

7- باب دعا و تضرع؛ که با آیه شریفه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» باز می‌شود.

8- باب اقتدا به ارواح پاک و هدایت یافتن از نور آنها؛ که با آیه شریفه «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ ...» باز می‌شود.