تهران- ایرناپلاس- از همان زمان که رئیس‌جمهوری با صدور حکمی، محمد اسلامی را به سمت معاون رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان انرژی اتمی منصوب کرد، برخی رسانه‌ها با انگیزه‌های مختلف، این انتصاب را نقد و چالش‌هایی را مطرح کرده‌ اما شماری از شخصیت‌ها از جمله رئیسان سابق این سازمان، انتصاب اسلامی را مثبت ارزیابی کرده و او را گزینه مناسبی توصیف کرده‌اند.

به گزارش ایرناپلاس، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی در این باره گفته: «انتخاب مهندس ‌محمد اسلامی که سابقه بسیار مثبتی در زمینه‌های آموزش، تحقیقات منجر به محصول و مدیریت اجرائی در سطح کلان کشوری دارد نویددهنده اجرای درست ‌راهبردهای هسته‌ای نظام است».

رئیس پیشین این سازمان یعنی علی‌اکبر صالحی نیز با تبریک و استقبال از انتصاب اسلامی گفته است «بدون تردید، حضور شخصیتی آراسته به زیور تقوا، فضیلت، خلوص، صداقت و مدیری برخوردار از دانش و تجربه فراوان در حوزه‌های مختلف مدیریت کلان، در راس هرم مدیریتی صنعت هسته‌ای کشور، نوید بخش آغاز فصلی جدید در حیات این صنعت ملّی و زمینه‌ساز شتاب بخشیدن به حرکت پرشتاب سازمان انرژی اتمی ایران در مسیر رشد و تعالی است».

اسلامی کیست و چه سوابقی دارد؟
محمد اسلامی متولد ۱۳۳۵ در شهر اصفهان و کارشناسی‌ارشد مهندسی راه و ساختمان است که سابقه وزارت راه و شهرسازی و استانداری مازندران را در کارنامه دارد.
او همچنین معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع، مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایران، قائم مقام سازمان صنایع هوافضا، رئیس موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع، معاون مهندسی پدافند غیرعامل وزارت دفاع، دبیر ستاد توسعه سواحل مکران، عضو شورای عالی هواپیمایی کشور و عضو انجمن هوافضای ایران بوده است.

دقت در این سوابق نشان می‌دهد اسلامی نه تنها سوابق مرتبط را داراست بلکه در سال‌های زیادی با مجموعه‌های مختلف صنعتی، تحقیقاتی و دفاعی همکاری داشته است و از نزدیک این سازمان‌ها را می‌شناسد.
از طرفی اسلامی در همه سال‌های مدیریت خود، همواره  چهره غیرسیاسی و فراجناحی بود و دقت در سوابق وی موید همین نکته است؛ این ویژگی، عنصر بسیار مهمی برای مدیریت مجموعه حساس و فراقوه‌ای سازمان انرژس اتمی است که رئیس‌جمهوری و مشاورانشان به طور حتم آن را لحاظ کرده‌اند.

اسلامی همچنین چهره‌ای کاملا عمل‌گرا، یک مدیر اجرایی توانمند و مستقل است و تحت تاثیر افراد و جریان‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد؛ با توجه به برنامه کلان سازمان یادشده و نقشی که در مناسبات داخلی و خارجی کشور دارد، انتصاب آقای اسلامی نویدبخش حرکتی مفید و موثر در چهار سال آینده خواهد بود.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که قرار است از ظرفیت مدیریتی و اجرایی اسلامی برای ملموس کردن دستاوردهای علمی بخش فناوری هسته‌ای و وارد کردن آنها به حوزه زندگی مردم استفاده شود. از جمله در بخش‌های تولید برق، پزشکی، کشاورزی، آب شیرین‌کن و ایجاد اشتغال بیشتر در این حوزه‌ها.

به این ترتیب به نظر می‌رسد مجموعه عظیم و مهم انرژی اتمی کشور اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند یک مدیر اجرایی توانمند و امتحان پس داده است.

توجه داشته باشیم که سیاست «صنعتی‌سازی» اکنون و پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری مالی، سیاسی، اقتصادی و ملی برای حوزه  انرژی اتمی، لازم و اجتناب‌ناپذیر است؛ ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی با وجود هزینه‌های زیادی که در رابطه با دستیابی به انرژی هسته‌ای داشته، اکنون توقع دارند از دستاوردها و فواید این حوزه بهره‌مند شوند و با حضور مدیری قوی، انرژی هسته‌ای در زندگی مردم، به صورت ملموس‌تر دیده شود.

وارد شدن انرژی اتمی و دستاوردهای آن در زندگی جاری مردم به عنوان راهبرد دولت سیزدهم در همین رابطه قابل ارزیابی است و انتصاب اسلامی موید همین نکته است؛ ناگفته پیداست برای تحقق این هدف راهبردی و مهم، سازمان انرژی اتمی نیازمند مدیری فراجناحی، کاربلد، توانمند و باتجربه است.

بحث هماهنگی مدیران سازمان انرژی اتمی با مراکز صنعتی _ امنیتی از دیگر شروط انتصاب رئیس این سازمان است که توجه با سوابق مدیریتی اسلامی موید این هماهنگی و شناخت متقابل است. در شرایط کنونی، رشد علمی قابل ملاحظه صنعت هسته‌ای کشور نیازمند مدیری است که بتواند راهبری این صنعت با بخش‌های علمی، دفاعی و عملیاتی کشور را برعهده بگیرد.

در مجموع، انتخاب و انتصاب محمد اسلامی برای ریاست سازمان مهم وراهبردی انرژی اتمی نه تنها مغایرتی با مبانی علمی مدیریتی و راهبری ندارد، بلکه با توجه با سیاست کاربردی‌سازی خدمات این سازمان، انتصابش در شمار برترین اقدامات دولت سیزدهم است، با این امیدواری که همه مردم و نظام جمهوری اسلامی از خدمات ارزنده ایشان بهره‌مند شوند.