تهران- ایرناپلاس- مدیرعامل انجمن سینمای جوانان کشور معتقد است، تلویزیون برای ترویج فیلم کوتاه جایگاه منحصر به فردی است و اگر بتوان از این فضا استفاده کرد، با معرفی این فیلم‌ها به مردم، رخدادهای بسیار مثبتی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

 به گزارش ایرناپلاس، در بخش نخست این گزارش به اهمیت و تاثیرگذاری نمایش فیلم‌های کوتاه در تلویزیون و چرایی خرید رایگان فیلم‌های کوتاه توسط این رسانه پرداختیم. مسعود حاتمی کارگردان فیلم کوتاه با انتقاد از سیاست‌ها و مدیریت‌ تلویزیون، نمایش رایگان فیلم‌های کوتاه توسط تلویزیون را اتفاقی غلط دانست. وی همچنین خواستار برنامه‌ای مدون برای نمایش فیلم‌های جشنواره‌های فیلم کوتاه شد.   
 
در بخش دوم، با یوسف کارگر کارگردان فیلم کوتاه و سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درخصوص نمایش فیلم‌های کوتاه در تلویزیون و ظرفیت بالای این بستر به گفت‌وگو پرداختیم. این دو فعال فیلم کوتاه، انگیزه دادن‌ و امیدبخشی را یکی از نتایج اکران فیلم‌های کوتاه در تلویزیون دانستند.
کارگر، از تاثیر درآمدزایی فیلمسازان در نمایش فیلم‌های کوتاه از تلویزیون گفت. وی معتقد است وظیفه تلویزیون دولتی هر کشور این است که از فیلمسازان فیلم کوتاه حمایت کند.

ظرفیت‌های تلویزیون به کار گرفته نشده

ایرناپلاس: نمایش فیلم‌های کوتاه در تلویزیون چه تاثیری بر پیشرفت این بخش می‌گذارد؟
سیدصادق موسوی: مقوله نمایش فیلم کوتاه در تلویزیون، بیش از اینکه مساله مالی‌ آن مورد توجه باشد که البته آن هم موضوع مهمی است؛ اما فرصت بسیار مهمی را برای آشنایی بیشتر مردم با این بخش ایجاد می‌کند. به همین دلیل تلویزیون می‌تواند به گسترش مخاطبان این حوزه کمک کند.
اگر این رسانه بتواند بیشتر در اختیار فیلمسازان کوتاه قرار بگیرد باعث می‌شود بازار جدیدی برای فیلم کوتاه ایجاد شود و به عنوان یک فرصت کم‌نظیر، مردم با آن بیشتر آشنا شده و به آن علاقه‌مند می‌شوند و از این محتوا استفاده می‌کنند. حتی می‌توان بیش از گذشته فیلم کوتاه را در بستر وی‌اودی‌ها(VOD- سایت‌های اشتراک فیلم و سریال‌) و پلتفرم‌های داخلی منتشر کرد تا فیلم کوتاه برای مردم غریبه نباشد و مردم از آن بهره گیرند. 

ایرناپلاس: استفاده از ظرفیت تلویزیون برای نمایش فیلم‌های کوتاه چگونه می‌تواند از نظر مالی به فیلمسازان کمک کند؟ 
موسوی: تلویزیون نقش کم‌نظیری در حوزه فیلم کوتاه دارد. شاید در سال‌های اخیر به اندازه‌ای که دوست داشتیم این فرصت فراهم نشد. البته تا حدودی به ملاحظات تلویزیون هم بازمی‌گردد. بسیاری از تولیدکنندگان فیلم کوتاه علاقه ندارند که مولفه‌های پوششی و محتوایی مورد نظر تلویزیون را رعایت کنند.
پخش در صداوسیما استانداردهای خود را دارد. موضوع‌ها و شرایط ظاهری فیلم‌ها در برخی مواقع متناسب استانداردهای صداوسیما نیست. اما توانستیم برای فروش ۲۰۰ دقیقه محتوایی که مورد تائید تلویزیون هم بود در سال گذشته با این رسانه قرارداد ببندیم. تلاش ما در این است که امسال هم این شرایط را تمدید کنیم و از تولیدات انجمن سینمای جوانان به تلویزیون ارائه دهیم و آنها را پخش کنند که به معرفی فیلمساز و به شناخته شدن استعدادهای گمنام و جوان هم کمک شود.
در این شرایط ممکن است در حوزه سرمایه‌گذاران صنعتِ تصویر، کسی به فیلم کوتاه علاقه‌مند شود و استعدادی را در این فضا کشف کند و فضای حرفه‌ای بهتری برای آینده جوانان از این طریق رقم بخورد. لذا تلویزیون ظرفیت بسیار مهمی است که در این سال‌ها به اندازه کافی به آن توجه نشده است.

چگونگی رونق چرخه اقتصادی فیلم کوتاه 

ایرناپلاس: به اعتقاد شما چه ارتباطی میان نمایش فیلم‌های کوتاه در تلویزیون و رونق آنها در سینماهاست؟  
موسوی: تلویزیون برای این بخش، فرصتی منحصر به‌فرد است و اگر بتوان از این فضا استفاده و فیلم کوتاه را به مردم معرفی کرد، اتفاقات بسیار مثبتی را در این حوزه شاهد هستیم. با پخش فیلم‌های کوتاه در تلویزیون نه تنها مردم با این حوزه آشنا می‌شوند بلکه ممکن است به فیلم کوتاه علاقه‌مند شده و به مخاطبان حرفه‌ای و پروپا قرص فیلم کوتاه تبدیل شوند، لذا نقش تلویزیون، نقش بی‌بدیلی است.

در حال حاضر اکران فیلم‌های کوتاه در سینماها بسیار محدود است و تنها در قالب هنر و تجربه این اتفاق می‌افتد. تلویزیون کمک می‌کند که مشاهده فیلم‌های کوتاه در سینماها امر غریب و جدیدی نباشد و این حوزه، بازار و چرخه اقتصادی خود را داشته باشد.

شبکه‌هایی که می‌توانند فیلم کوتاه پخش کنند

ایرناپلاس: نخریدن فیلم‌های کوتاه توسط تلویزیون و پخش محدود آنها از این رسانه چه آثاری بر عملکرد کارگردانان این حوزه می‌گذارد؟ 
یوسف کارگر: بخشی از این مساله را باید به سیاست‌های تلویزیون مربوط دانست و شاید بحث مالی زیاد در آن مطرح نباشد. فیلم‌های کوتاهی که ساخته می‌شوند از دید سیاست‌های تلویزیون نیاز بیشتری به بازنگری دارند. اما در مجموع شبکه‌هایی مانند نمایش و آی‌فیلم هستند که می‌توانند در نمایش چنین آثاری همکاری کنند.

بسیاری از فیلمسازان فیلم کوتاه از جمله خودم، فیلم‌هایی مستقل می‌سازیم. یعنی از هیچ‌ جایی حمایت نمی‌شویم و با پول شخصی فیلمساز یا فرد دیگری که به عنوان اسپانسر برای ساخت فیلم‌ سرمایه‌گذاری می‌کنند، این آثار ساخته می‌شود. 

یکی از اصلی‌ترین منابع بازگشت سرمایه فیلم کوتاه در دنیا، شبکه‌های تلویزیونی هستند. اما وقتی چنین منبعی را در کشور نمی‌توانیم داشته باشیم، به طور طبیعی کار برای ساخت فیلم بعدی سخت می‌شود و فیلمساز سرخورده می‌شود. در این شرایط کارگردانان دردسرها و مشکلات بیشتری برای پیدا کردن سرمایه متحمل می‌شوند. کاری که وظیفه کارگردان نیست. کارگردان‌های بزرگی در کشور از طریق ساخت فیلم کوتاه و فعالیت در این عرصه وارد سینما شده‌اند. البته در گذشته ساخت فیلم کوتاه به اندازه زمان حال سخت نبود. 

خرید و پخش آثار فیلمسازان کوتاه در تلویزیون اصلا انتظار بی‌جایی نیست. البته کارگردانان فیلم کوتاه هم انتظار مبالغ آنچنانی ندارد. چنین پول‌هایی علاوه بر اینکه برای صداوسیما رقمی نیست بلکه برای فیلم‌ساز کلی انرژی به همراه می‌آورد و باعث انگیزه می‌شود. چون به اعتقاد من، تنها راه برگشت سرمایه فروش به تلویزیون یا فرستادن به جشنواره‌های خارجی است یا تعلق جوایز نقدی به این آثار که البته بسیار هم اندک هستند. به اعتقاد من وظیفه تلویزیون دولتی هر کشور این است که از فیلمسازان فیلم کوتاه حمایت کند.

بسیاری از کارگردانان فیلم کوتاه ممکن است سریال‌سازهای آینده باشند. قرار نیست همه آنها فیلم سینمایی بسازند. بسیاری از آنها برای تلویزیون تله‌فیلم و در آینده سریال می‌سازند. این اتفاق به نوعی دستگیری و کمک است و البته در ابتدا به عنوان وظیفه‌ای برای تلویزیون است. در حال حاضر بسیاری از کارگردانان فیلم کوتاه که فیلمسازان قابلی هم هستند، مدت‌هاست فیلم نساخته‌اند. چون هنوز و به طور کامل از پس تامین هزینه‌های آثار قبلی خود برنیامده‌اند. 

نتایج مثبت پخش فیلم‌های کوتاه از تلویزیون 

ایرناپلاس: نمایش فیلم‌های کوتاه در تلویزیون چگونه به پیشرفت کارگردانان فیلم کوتاه و تامین هزینه‌های ساخت آثارشان منجر می‌شود؟ 
کارگر: فروش این آثار به تلویزیون به نوعی برای کارگردانان به منبع مالی تبدیل می‌شود. در واقع فروش به این رسانه و پخش از آن، هم از نظر مالی و هم از جهت دیده‌شدن آثار بسیار موثرند. حتی مبلغ فروش ممکن است کل هزینه برخی از فیلم‌ها را ساپورت کند و بتواند برای ساخت فیلم بعدی کمک باشد.
فیلم‌بین‌های خوبی در کشور داریم به ویژه اینکه در این روزها شرایط همه‌گیری است و سینما رفتن برای بسیاری، سخت شده است. بنابراین به راحتی می‌توانند در خانه بمانند و فیلم‌ها را از تلویزیون تماشا کنند. به طور حتم نسبت به بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌هایی که تلویزیون پخش می‌کند، استقبال بیشتری می‌شوند. کاری که در حال حاضر هنر و تجربه برای فیلم کوتاه انجام می‌دهد، بسیار موثر و از نظر مالی هم مفید است. 

اگر فیلم‌های کوتاه در تلویزیون پخش شود، مخاطب برای دیدن آنها در سینما تشویق می‌شود. در حال حاضر بسیاری نمی‌دانند فیلم کوتاه چیست در حالی که با صرفه‌ترین بسته تصویری رسانه‌های دیداری است. به عبارت دیگر در مدت ۲ ساعت می‌توانید نزدیک ۷ تا ۸ فیلم خوب با سلایق و موضوع‌های مختلف ببینید. خوشبختانه فیلم‌های کوتاه ما در دنیا حرفی برای گفتن دارند.