تهران- ایرناپلاس- از نگاه برخی رسانه‌ها، پاسخ دادگاه عالی ورزش (CAS) به پرونده دعوی ایران علیه بحرین برای میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر منفی است و فدراسیون فوتبال با انتشار متنی در سایت خود پاسخ دادگاه عالی ورزش را دو پهلو منتشر کرده است.

به گزارش ایرناپلاس، در پاسخ سه‌بندی دادگاه عالی ورزش (CAS) مشخص شده، علاوه بر آنکه با رسیدگی سریع پرونده مخالفت کرده، نسبت به صدور دستور موقت برای تعویق مسابقات نیز مخالفت ورزیده است و از فدراسیون فوتبال ایران خواسته اگر توضیح دیگری دارد، برای بررسی به این دادگاه بفرستد.

پاسخ «ویندوز جان» دبیرکل ای‌اف‌سی در نامه‌نگاری‌های ابتدایی فدراسیون فوتبال با این کنفدراسیون قانع کننده نبود و به‌صورت کتبی اعلام کرد تصمیم دبیرخانه AFC برای میزبانی بحرین نهایی و غیرقابل تغییر است.
فدراسیون فوتبال کشور هم گزینه دیگری جز استفاده از حق قانونی خود برای دادخواهی نزد دادگاه عالی ورزش (CAS) نداشت.
اعلام شده این دادگاه از رسیدگی فوری به دعوی ایران خودداری کرده زیرا رسیدگی به این پرونده بین ۴ ماه تا یک سال زمان خواهد انجامید در حالی که بازی‌های گروه C کمتر از ۵۰ روز دیگر در شهر منامه برگزار می‌شود و رسیدگی به ادعای ایران مبنی بر تضییع حق در میزبانی به پس از این مسابقات موکول خواهد شد و تاثیری در آن نخواهد داشت.

رفیعی: ما از بحرین شکایت نکرده‌ایم
دکتر غلامرضا رفیعی مشاور عالی حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال در این باره به ایرناپلاس گفت: «برخلاف آنچه که در یکی از سایت‌های خبری ورزشی انتشار یافته، اول اینکه ما علیه بحرین شکایت نکرده‌ایم و طرف دعوای ما  ای‌اف‌سی است. از طرفی دادگاه عالی ورزش هنوز هیچ تصمیمی نگرفته که پرونده مختومه شده باشد. برای اینکه از فرایند رسیدگی سریع استفاده شود، باید هر دو طرف دعوا راضی باشند. برای اینکه یک یا سه قاضی در این پرونده قضاوت کند باز هم دادگاه عالی ورزش مخالفتی نکرده است. اما ای‌اف‌سی با رسیدگی توسط یک قاضی مخالفت کرده و خواهان انتخاب سه قاضی شده است.»

وی افزود: «در واقع این ای‌اف‌سی بود که با رسیدگی سریع به پرونده مخالفت کرده است تا به اطاله زمان رسیدگی منجر شود که در آن صورت تا صادر شدن رای، بازی‌های باقیمانده گروه C در بحرین به پایان رسیده باشد.
خیلی مشتاق بودیم که ای‌اف‌سی حسن‌نیت خود را نشان می داد  و در بین کشورهای عضو، تبعیضی قائل نمی‌شد.
آنها اگر معتقدند که حقی از ما زائل نکرده و تصمیم‌شان درست بوده با رسیدگی فوری این پرونده موافقت می‌کردندو و فوراً دلایل و جهات قانونی درست بودن تصمیم دبیرکل به دادگاه عالی ورزش اعلام می‌شد تا هم رسیدگی سریع شود و هم توسط یک قاضی که خود دادگاه عالی ورزش تعیین می‌کرد، حل‌وفصل می‌شد.»

رفیعی با تاکید بر اینکه فدراسیون فوتبال ایران در این پرونده درخواست رسیدگی سریع با حضور یک قاضی را داشت که دادگاه عالی ورزش در این زمینه باید نظر ای‌اف‌سی را هم دریافت می‌کرد، اظهار داشت: «ما به حقانیت خود و تضییع حق‌مان با آن تصمیمی که دبیرکل ای‌اف‌سی گرفته شکی نداریم. این بدان معناست که ما چاره‌ای جز شکایت نداشتیم. اگر قرار باشد ای‌اف‌سی براساس Fair Play (بازی جوان‌مردانه) عمل و بدون تبعیض به کشورها نگاه کند؛ باید بین بحرین و ایران فرقی نگذارد حتی اگر رئیس ای‌اف‌سی بحرینی باشد. به نظر ما، ای‌اف‌سی باید حق و حقوق فوتبال ایران را در نظر می‌گرفت.  

توقع داشتیم آن‌ها از این موضوع یعنی فرآیند رسیدگی سریع استقبال کنند، البته قبول داریم که این حق ای‌اف‌سی است که تقاضا کند رسیدگی به پرونده بصورت عادی و نه توسط یک قاضی بلکه توسط سه قاضی باشد. امیدواریم که دادگاه عالی ورزش با توجه به شرایط حاضر به‌خصوص زمان کم باقیمانده تا شروع مسابقات، درخصوص دستور موقت، تصمیم لازم را بگیرد. در مورد ماهیت شکایت و نتیجه آن، موضوع توسط یک یا سه قاضی بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد که طرفین تسلطی بر آنان ندارند.»

مشاور عالی حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: «دادگاه عالی ورزش و داوران مستقل هستند و بی‌طرفانه رسیدگی خواهند کرد. اگرچه برای ما نتیجه و تعیین تکلیف موضوع تا پیش از شروع مسابقات بسیار مهم هست اما نتیجه از قبل برای هیچ‌کدام از طرفین قابل پیش‌بینی نیست.
ما وظیفه داشتیم و داریم با توجه به تضییع مسلم حق میزبانی‌مان و نیز دلایل و اسناد و مدارک موجود، از حق مشروع و قانونی خود در دادخواهی نزد دادگاه عالی ورزش به‌عنوان آخرین راه حل باقیمانده استفاده کنیم تا علاوه بر احقاق حقوق فوتبال ایران در قضیه میزبانی، عدم دادخواهی ما نیز به منزله پذیرش دلایلی که برای سلب میزبانی ما توسط دبیرخانه ای‌اف‌سی اعلام شده است، تلقی نشود.

به نظر ما، ای‌اف‌سی باید تصمیم‌های خود را وفق مقررات مربوطه و در چارچوب شرح وظایف و صلاحیت‌ها اتخاذ کند. فدراسیون فوتبال ایران هرگز راضی به دست کشیدن از حق میزبانی خود نبوده است و حتی برای اینکه از حق مسلم خود محروم نشود، آمادگی خود برای میزبانی همه مسابقات باقیمانده گروه C را نیز اعلام کرده بود.»