تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲

تهران- ایرناپلاس- در نیم فصل نخست، تیم‌های پرسپولیس و سپاهان دور از انتظار ظاهر شدند و در آغاز لیگ بیستم نتایج خوبی نگرفته، اما در ادامه توانستند خود را به صدر جدول برسانند. از طرفی تیم استقلال با توجه به تغییراتی که انجام داده در حد نام خود ظاهر نشد. ‌فولاد نیز با ارائه بازی‌های خوبی در این فصل در تعقیب مدعیان قهرمانی است.

به گزارش ایرناپلاس، سیدمحمود حقیقیان کاپیتان سابق تیم ملی در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ دهلی نو، در گفت‌وگو با ایرناپلاس معتقد است قهرمان لیگ بیستم از بین چهار تیم بالای جدول معرفی می‌شود.

وی درباره شرایط پرسپولیس گفت: «پرسپولیس زمانی تیم هجومی بود. در گذشته مهاجمان بزرگی مانند کلانی، بهزادی، ایرنپاک و آلن ویتل در خط حمله این تیم یکه‌تازی می‌کردند و به دلیل داشتن سرزن‌های قوی، بیشتر طراحی حملات این تیم در آن سال‌ها از جناحین و سانتر روی دروازه حریفان بود و از این طریق به گل می‌رسیدند. این تیم در چند سال اخیر مهاجم سرزن سطح بالایی نداشته و مجبور شده روی زمین بازی کند و نسبت به خیلی تیم‌ها تعییرات اندکی داشته، توانسته موفق عمل کند.»

حرکت روی تاکتیک برانکو
هافبک دفاعی اسبق تیم‌های پاس و شاهین افزود: «پرسپولیس کمتر تغییر سیستم داده و در واقع باید گفت پایه اصلی این موفقیت را برانکو در این تیم بنا گذاشت و هر مربی‌ای که پس از برانکو آمد در نهایت پایه کار خود را دوباره به سمت تاکتیک برانکو برد تا اینکه در لیگ بیستم یحیی گل‌محمدی با جذب چند بازیکن توانست براساس همان تفکرات جا افتاده از سوی برانکو بعد از یک شروع نه چندان خوب رفته رفته خود را به صدر رساند.
پرسپولیس با توجه به اینکه محرومیت عیسی آل‌کثیر تمام می‌شود و با خرید بیژن مقانلوی بلند قد و گلزن در کنار مهدی ترابی که دوباره به این تیم بازگشته، در ادامه بازی‌ها به روش‌های قدیمی خود یعنی سانتر از جناح‌ها و به احتمال فراوان سیستم بازی‌شان تغییر خواهد کرد. در واقع براساس این خریدها احتمال تغییر سیستم وجود دارد.

سپاهان تیم یکدست
بازیکن اسبق تیم‌های پیام، بنیادشهید و مهر شمیران با تعریف از عملکرد سپاهان گفت: «سپاهان سال‌ها بود تیمی به این یکدستی نداشت. محرم نویدکیا در ابتدا به دلیل نداشتن زمان کافی و رساندن تیم به آن سیستم دلخواه خود در آغاز خوب نتیجه نگرفت. اما رفته رفته با حمایت مدیریت و تمرین‌های مداوم توانست تفکراتش را در این تیم جا بیندازد.

سپاهان اکنون علاوه بر مهره‌های ارزنده‌ اصلی‌، روی نیمکت نیز ذخیره‌های خوبی دارد که در مواقع ضروری می‌توانند به تیم کمک کنند. نویدکیا در هر پست بازیکن‌های قوی و هم‌ترازی دارد و نتایج خوبی هم گرفته و اگر با همین روند پیش برود و یکی و دو تا بازیکن جدید هم به خدمت بگیرد می‌توان امیدوار بود که یکی از ارکان‌های قهرمانی این فصل باشد.

توقع از استقلال بسیار بالاست
مربی اسبق پاس و تیم ملی نوجوانان درباره وضعیت استقلال نیز گفت: «استقلال یکی از تیم‌های محبوب ایران محسوب می‌شود و نیاز است که همه کمک کنند این تیم به شرایط دلخواه برسد. به دلیل هواداران زیادی که دارد و مسائلی که در اجتماع وجود دارد و بسیاری با این تیم زندگی می‌کنند و با بردهایش شاد و با شکست‌هایش ناراحت می‌شوند. باشگاه استقلال در این چند سال اخیر به دلیل مدیریت بسیار ضعیف ضربه زیادی خورده است.

آنها در این مدت چه در مدیریت، مربیگری و حتی بازیکنان تغییرات زیادی نسبت به سایر تیم‌ها داشته‌اند و متاسفانه این به باشگاه آسیب زیادی رسانده است. هیچ تیمی در دنیا به اندازه استقلال تغییرات نداشته و باید با تشکیل یک کمیته فنی و یک اتاق فکر قوی با خرید چند بازیکن خوب این تیم را تقویت کنند تا همچنان یکی از مدعیان باقی بماند.

حقیقیان ادامه داد: «در زمانی که من بازی می‌کردم، بخاطر دارم از ۱۱ بازیکن تاج سابق (استقلال) ۸ تا ۹ نفرشان فیکس تیم ملی بودند. وقتی این تیم وارد زمین می‌شد، همه می‌گفتند تاج ملی؛ اما اکنون می‌بینیم بازیکنان زیادی در سطح این تیم نیستند و در حد متوسط محسوب می‌شوند در حالی که از این تیم همیشه توقع بسیار بالاست که در صدر و جزو سه تیم اول فوتبال ایران باشد.

امیدوارم تا پایان نقل‌وانتقالات چند بازیکن جذب کنند. فرهاد مجیدی که اکنون دوباره هدایت تیم را برعهده گرفته، یک برند محسوب می‌شود. امیدوارم همه دست به دست هم دهند تا بتوانند تیم قوی را در نیم‌فصل دوم روانه میدان کننند. اگر تیم‌هایی مانند پرسپولیس، استقلال، سپاهان، فولاد، تراکتور و دیگر تیم‌های شهرستانی ما قوی باشند فوتبال ملی ما قوی خواهد شد.

فولاد کادر مدیریتی قوی دارد
وی در باره وضعیت فولاد خوزستان نیز توضیح داد: «فولاد کادر مدیریتی بسیار خوبی دارد. آقای آذری در این چند سال اخیر نشان داده که با فوتبال خیلی آشناست و فوتبال را خوب می‌فهمد. این تیم از یک مربی بسیار خوب بهره می‌برد و آقای نکونام زمانی شاگرد من در تیم ملی نوجوانان بود، تیم خیلی خوبی را جمع کرده و از مهره‌های خوب داخلی و خارجی بهره‌مندست. اطمینان دارم اگر کرونا نبود این تیم چون در خوزستان طرفداران زیادی دارد با حضور تماشاگران خود نتایج بهتری می‌گرفت.
امیدورام این تیم هم بتواند نتیجه در خور نام فوتبال خوزستان بگیرد. آقای نکونام با وجود جوانی از تجربه خوبی برخوردارست؛ هم در ایران و هم در خارج از کشور فوتبال بازی کرده و همین تجربه‌ها به او کمک می‌کند تا با استفاده از نیروی جوانی و تجربه‌ای که از کشورهای مختلف کسب کرده شیوه‌های خوبی را به کار ببرد.

حقیقیان افزود: امیدوارم این تیم هم با توجه به اینکه خیلی در خوزستان محبوب است بتواند نقاط ضعف خود را با خرید چند بازیکن بپوشاند تا مدعی قهرمانی باقی بماند. این تیم در چند سال اخیر تغییرات کمتری داشته و تیم یکدستی است و فوتبال را روی زمین خیلی خوب انجام می‌دهد. امیدوارم فولاد بتواند خواسته‌های مردم خوزستان را برآورده کند و آن نتایج لازم را بگیرد و بتواند قهرمان ایران شود.