تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

تهران- ایرناپلاس- رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: اغلب موارد ایمنی در بازسازی بخش شمالی پلاسکو در نظر گرفته شده و بخش جنوبی این ساختمان نیز تا پایان بهار سال آینده قابل بهره‌برداری است.

به گزارش ایرناپلاس، ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۵ بود که پس از ۳ و نیم ساعت سوختن، ساختمان پلاسکو در تهران فروریخت. براساس آمار منتشر شده، از ۱۲۰۰ واحد در این ساختمان تجاری، ۵۶۰ واحد فعال بودند و با این حادثه ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت به کسبه وارد شد و سه هزار نفر بیکار شدند.
از همان ابتدا بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی ساختمان به کسبه قول داد در مدت دو سال ساختمان پلاسکو جدید را ساخته و به آنها تحویل دهد. با این حال خردادماه سال گذشته و پس از دو سال، عملیات ساخت‌وساز  این ساختمان شروع شد؛ شروعی که سرآغاز اختلاف شهرداری تهران با بنیاد مستضعفان نیز بود.

شهرداری یک‌بار این عملیات را به دلیل نداشتن پروانه ساخت متوقف کرد. البته شهرداری تهران در نظر گرفته نشدن پارکینگ را از دلایل جلوگیری از ساخت‌وساز اعلام کرد؛ موضوعی که با واکنش پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان مواجه شد: شهرداری تهران چوب لای چرخ ساخت ساختمان پلاسکو گذاشته است.
البته در این میان وزارت راه‌وشهرسازی نیز معتقد بود برای ساخت مجدد پلاسکو نیازی به صدور دوباره پروانه ساخت نیست. با این حال گویا در نهایت بنیاد مستضعفان پیروز این میدان بود. اگرچه شهرداری تهران اعلام کرد پرونده این تخلفات به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده و آنها برای دریافت پایان کار باید جریمه پرداخت کنند و هیچ نهاد و فردی امکان منتفی کردن دریافت عوارض ساخت را ندارد.

مردادماه امسال بود که محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهر، نهایت همکاری را داشته است، گفت: شهرداری منطقه ۱۲ برخلاف اینکه هنوز نقشه‌های کامل مربوط به این ساختمان از سوی مالک پروژه ارائه نشده برای فرایند گودبرداری و مقاوم‌سازی جداره‌های گود و حتی ایجاد بخشی از اسکلت آن اجازه داده اما واقعیت این است که این ساختمان نباید بیش از این بدون مجوز ساخته شود.
به گفته وی، ساختمانی که قرار بود همه اصول شهرسازی و معماری و قانون در آن رعایت شود تاکنون بدون پروانه پیشرفته است.

فتاح: برای ایمنی بیشتر به زمان بیشتری نیاز داریم
با این حال ماه گذشته فتاح اعلام کرد تا پایان امسال ساختمان جدید پلاسکو ساخته می‌شود اما برای ایمنی بیشتر و تکمیل آن به زمان بیشتری نیاز داریم و کسبه پلاسکو از اردیبهشت‌ماه سال آینده می‌توانند کار خود را آغاز و در پلاسکو مستقر شوند. البته ساختمان شمالی پلاسکو چند روز پیش افتتاح شود.

ساختمان پلاسکو از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است. بخشی که در سال ۹۵ فرو ریخت ساختمان جنوبی بود و فقط آسیب‌هایی به بخش شمالی وارد شده بود و همین موضوع سبب شد کسبه این درخواست را داشته باشند که این بخش به‌طور کامل تخریب و نوسازی نشود.
در ادامه کارشناسانی از سازمان نظام مهندسی از ساختمان شمالی بازدید و در گزارش خود اعلام کردند آسیب‌هایی که به ساختمان وارد شده در حدی نیست که نیاز به تخریب کامل داشته باشد. شورای شهر تهران نظر نظام مهندسی را مورد بررسی قرار داد و با بازسازی این مجموعه بدون تخریب موافقت کرد. در ابتدا کسبه پلاسکو با منابع مالی خود گام‌های اولیه برای نوسازی را برداشتند تا اقدامات بعدی شروع و به انجام برسد. بخش شمالی تا مرحله سفت‌کاری تخریب شده و پس از آن بازسازی شروع شد.

چندی پیش افشین حبیب‌زاده رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از روند ساخت ساختمان پلاسکو بازدید کرد.
وی درباره بازدید خود از روند ساخت پلاسکو به ایرناپلاس گفت: از روند ساخت بخش شمالی ساختمان پلاسکو بازدید کردیم. این بخش با توافق طرفین و همچنین موافقت مسئولان بنیاد مستضعفان تخریب نشد و تصمیم به بازسازی آن گرفته شد. تا زمانی که بازدید کردم بخش عمده تاسیسات شامل تاسیسات برق، مکانیک و ایمنی کاملا بازسازی شده است.

بهره‌برداری از پلاسکو حداکثر تا پایان فصل بهار
حبیب‌زاده درباره روند ساخت ساختمان جنوبی نیز گفت: این بخش نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. طبق اعلام سازندگان، فصل بهار به‌طور کامل آماده بهره‌برداری خواهد بود. سرعت کار خوب است و عوامل پیمانکار پیشرفت خوبی داشته‌اند. عملیات سفت کاری و بخشی از تاسیسات تمام شده و نازک‌کاری برخی از طبقات انجام شده است. فکر می‌کنم بتوانند حداکثر تا پایان فصل بهار آنجا را به بهره‌برداری برسانند.

حبیب‌زاده همچنین درباره رعایت استانداردهای ساخت و ایمنی در روند ساختمان پلاسکو گفت: تاسیسات برقی و مکانیکی همه با طراحی جدید و با مصالح استاندارد، به صورت مهندسی‌ساز در هر دو ساختمان انجام شده است. تاسیسات آتش‌نشانی نیز براساس آخرین قواعد انجام شده که قابل توجه است. بخش از سازه ساختمان شمالی نیز با دیوارهای برشی تقویت شده است.

به گفته رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، با این حال امکان دارد در بخش شمالی برخی از موارد به دلیل نوع سازه ساختمان و معماری که از گذشته داشته اجازه جایگزینی همه امکانات وجود نداشته باشد. اما تا آنجا که دیدم بیشتر استانداردها رعایت شده است. البته در نهایت، این سازمان آتش نشانی است که باید ایمنی را تائید کند و اگر نکته‌ای مطرح کرد باید توسط پیمانکار مورد توجه قرار گیرد. اما با این حال تقریبا می‌شود گفت الزامات ایمنی در بخش عمده تاسیسات لحاظ شده است.