تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰

تهران- ایرناپلاس- برد شیرین استقلالی‌ها مقابل حریف دیرینه در شهرآورد تهران، زیاد دوام نیاورد و بازهم حاشیه‌های فوتبال ایران نشان داد از اصل ماجرا مهم‌تر است. از استعفا و بازگشت فرهاد مجیدی گرفته تا شایعه حضور استراماچونی در تهران، خبر گم شدن ۱۴۰ هزار دلار در باشگاه. این اوضاع نشان از اختلاف‌هایی دارد که بی‌شک در آستانه فینال جام حذفی برای هواداران این تیم نگران کننده است.

استقلال هر چند خیلی زود در شهرآورد تهران به گل رسید اما چیزی نمانده بود تا بازهم با حسرت یک جام دیگر را از دست بدهد اما بازیکن مورد غضب فرهاد و استقلال در آخرین ثانیه‌ها به داد تیمش رسید تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود و در نهایت آبی‌پوشان راهی مشهد شده و برای کسب یک جام، مقابل تراکتورسازی صف آرایی کنند.

کام شیرینی که خیلی زود تلخ شد
هوادران استقلال در حال کری خواندن و شادی بودند که یک خبر همه را شوکه کرد. استعفای فرهاد مجیدی آن هم از طریق اینستاگرام. سرمربی استقلال در این پیام از رفتارهای غیرمتعارف و البته به دور از اخلاق برخی از مسوولان باشگاه سخن گفته بود و به این طریق در آستانه یک دیدار حساس، استعفایش را اعلام کرد. استعفای فرهاد هر چند به طور رسمی و از طریق راهکارهای قانونی که همان مکاتبه میان او و باشگاه است، صورت نگرفت اما خیلی زود به آتشی تبدیل شد که پای خیلی‌ها را به میان کشید و از اختلاف‌ها و تعارض‌هایی پرده برداشت که بدون شک در روزهای آینده در مورد آن بسیار خواهیم شنید.

گلایه‌های مدیرعامل باشگاه از فرهاد هم رسانه‌ای شد
پس از آنکه فرهاد، حسابی در فضای مجازی به اقدامات مدیرعامل باشگاه واکنش نشان داد، این بار نوبت احمد سعادتمند بود تا از خود دفاع کند. هر چند سعادتمند گفت که فرهاد را دوست دارد و او به کارش ادامه خواهد داد اما گلایه‌های او از سرمربی تیمش نشان داد کدورت‌هایی هم وجود داشته و دارد.

در حالی‌که مسوولان باشگاه استقلال به صراحت اعلام کردند برای تخفیف گرفتن و فرار از جریمه‌های سنگین به ایتالیا سفر کرده‌اند اما یک سایت ایتالیایی با اعلام خبر پیشنهاد آبی‌پوشان به استراماچونی و احتمال حضور دوباره او در تهران حاشیه‌ساز شد. این سایت ایتالیایی از مذاکره طرفین سخن گفته و حتی عنوان کرده به دلیل تغییر مدیریت در باشگاه، مسوولان تیم درصدد هستند با پیشنهاد رقمی قابل توجه، استراماچونی را دوباره به ایران بازگردانند.  

اختلاف بین وزارت ورزش با باشگاه استقلال؟
در شرایطی که اخباری مبنی بر برکناری دو معاون سعادتمند منتشر شده بود، باشگاه استقلال با واکنش به این موضوع در سایت خود به نوعی نشان داد اختلاف‌هایی میان وزارت و این باشگاه وجود دارد. در سایت باشگاه استقلال اعلام شد، خبری مبنی بر دستور وزارت ورزش و جوانان برای برکناری آقایان مهدی نوروزی و کاظم قیم، معاون اقتصادی و مدیر بین‌الملل باشگاه استقلال در فضای مجازی منتشر شده که تکذیب می‌شود و دو مسئول یاد شده کماکان به کار خود در باشگاه استقلال ادامه می‌دهند. نکته قابل توجه اینجاست که در ادامه این خبر اعلام شده، همه عزل و نصب‌ها در باشگاه استقلال برعهده مدیرعامل این باشگاه است و عملا پیام داده که این موضوع از اختیار دوستان دیگر خارج بوده و نباید به آن ورود کنند.

از تناقض تا عدم انتشار تصاویر جلسه با استرا
یکی از مباحث دیگری که نشان از اختلاف میان وزارت ورزش و باشگاه استقلال دارد به موضوع سفر سعادتمند به ایتالیا بازمی‌گردد. در شرایطی که مهدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش اعلام کرده بود که سفر مدیرعامل استقلال به ایتالیا بدون هماهنگی این وزارتخانه صورت گرفته اما سعادتمند با اظهار نظری خلاف آن گفت مسوولان وزارت ورزش در جریان سفر من به این کشور بودند.

چرایی عدم انتشار یک عکس از جلسات سعادتمند در ایتالیا
در حالی که روی سایت باشگاه استقلال تصاویری از جلسه سعادتمند با مسئولان تیم کشتی استقلال یا تجلیل از رضا حسن‌زاده منتشر شده اما در کمال تعجب، عکس‌هایی از نشست‌های مدیرعامل این باشگاه و جلسات او در ایتالیا نه در سایت باشگاه و نه در صفحات مجازی این تیم به نمایش درنیامد و باید پرسید انتشار عکس از جلسه‌ای که خبر آن منتشر شده، چه پیامدهایی داشت که انجام نشد؟

فرهاد، جانشینم در تهران است
یکی از مباحثی که فرهاد مجیدی اصرار به آن دارد این است که باشگاه با جانشین او وارد مذاکره شده و وی در تهران حضور دارد. مساله‌ای که از سوی باشگاه رد شده و مدیرعامل استقلال اعلام کرده که با هیچ گزینه‌ای وارد مذاکره نشده و فرهاد تا پایان قراردادش در جایگاه خود باقی می‌ماند.
البته یک نکته ریز در صحبت‌های مدیرعامل استقلال وجود دارد. او گفته ما از فرهاد حمایت می‌کنیم اما یک سوال دارم، خود فرهاد در چه شرایطی به استقلال آمد؟!

داستان، ۱۴۰ هزار دلار آبی
در شرایطی که همه افکار به موضوع مجیدی و سعادتمند معطوف بود یک حاشیه دیگر در این میان مطرح شد که بازهم نشان داد مسایل مالی در ورزش نیازمند بررسی نهادهای نظارتی است.
مدیرعامل استقلال گفته ۱۴۰ هزار دلار اختلاف بین این باشگاه و سرمربی ایتالیایی وجود دارد و باید معلوم شود این پول کجاست یا کجا هزینه شده است؟ این مساله از آنجا مطرح شده که رسیدی که در نزد مسوولان باشگاه و وکلای استراماچونی وجود دارد اختلاف ۱۴۰ هزار دلاری را نشان می‌دهد که اگر تبدیل کنیم رقمی حدود ۳ میلیارد تومان می‌شود و باید دید در نهایت تکلیف این مبلغ مشخص خواهد شد یا خیر!

عدم پاسخگویی تا مدیرانی که وارث بدهی می‌شوند
یکی از اشکالات اساسی ورزش بویژه در فوتبال ما این است که مدیران برای اشتباهاتی که انجام می‌دهند هیچ‌گاه مورد نقد و بازخواست قرار نمی‌گیرند اما اگر موفقیتی کسب کنند انتظار دارند در تیتر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته و از آنان تقدیر و تشکر شود. این مساله فقط به سرخابی‌ها و فوتبال معطوف نیست، متاسفانه سال‌هاست این مشکلات در ورزش ما وجود دارد و هنوز عزم جدی برای برخورد با آن دیده نمی شود.

یکی از همین مسایل به باشگاه قدیمی و البته پرطرفدار استقلال باز می‌گردد. چرا مدیری که امروز مسوولیت قبول می‌کند باید تاوان اشتباهات و یا بدهی مدیران قبلی را بر دوش بکشد؟
 پرداخت ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به ۵۲ نفر که از سال 13۹۴ معوق مانده، نشان از بی‌سروسامانی وضعیت حسابرسی ورزش و البته باشگاه استقلال دارد و از سویی دیگر، وقت و توان تیم مدیریتی جدید را بی‌جهت، هدر می‌دهد.
چرا مدیران ورزش برای بدهی‌هایی که به وجود می‌آورند بازخواست نمی‌شوند؟ اگر با یک مدیر برخورد جدی شود و دیگران هم بدانند که روزی باید برای اشتباهات خود پاسخگو باشند، آن وقت از جیب بیت‌المال هزینه‌های بی‌جهت و بدهی‌های بی‌دلیل به وجود نمی‌آورند.

فرهاد و رفتاری که باید حرفه‌ای‌تر باشد
یکی از اشکالات به فرهاد مجیدی این است که او یا زود تصمیم می‌گیرد یا زود درگیر حاشیه‌ها می‌شود. سرمربی تیمی مانند استقلال بدون شک لذت بخش اما سخت است. در این تیم باید رفتار حرفه‌ای داشت زیرا  چشم میلیون‌ها هوادر مراقب رفتار و گفتار است و هر گونه برخوردی، طبعات خاص خود را به همراه خواهد داشت. استعفا در فضای مجازی بیشتر شبیه یک ایجاد جنگ روانی است و منطق حکم می‌کند همانطور که قرارداد بسته شد، به صورت مکتوب درخواست داده شود. فرهاد باید کمی پخته‌تر عمل کند تا آینده‌ای بهتر داشته باشد.  

استقلال و جامی که هواداران انتظارش را می‌کشند
استقلال و تراکتورسازی به فینال جام حذفی رسیدند. جامی که هواداران آبی پوش سال‌هاست در انتظار آن هستند و می‌خواهند در در ورزشگاه امام رضا (ع) شهر مشهد جشن قهرمانی برپا کنند. این مسابقه فردا (۱۳ شهریور) ساعت ۱۸:۱۵ آغاز خواهد شد و باید دید حاشیه‌های این روزهای اخیر به ضرر استقلال تمام می‌شود و یا از آن اتفاقاتی است که در نهایت اتحاد و همدلی را در جمع شاگردان مجیدی افزایش خواهد داد.