تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳

تهران -ایرناپلاس- لیگ نوزدهم به هفته‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و با نگاهی به جدول رده‌بندی، سه هفته پایانی برای هفت تیم فانوس به‌دست، حکم مرگ و زندگی دارد. رقابت پایین جدولی‌ها بسیار داغ است به طوری که تیم‌های حاضر از رتبه دهم تا شانزدهم جدول خطر سقوط به لیگ آزادگان را حس می‌کنند.

با توجه به اینکه فدراسیون پزشکی درگیر مساله کروناست و ستاد مبارزه با دوپینگ نیز کمی از این وظیفه غافل شده، در این هفته‌های پایانی بازی‌های لیگ برتر و لیگ یک، شایعه‌های زیادی درباره دوپینگ و استفاده از مواد نیروزا در بین بازیکنان مطرح شده است.
با توجه به عدم آمادگی لازم و افت بازیکنان در دوران قرنطینه و حساس شدن مسابقات، استفاده از انواع و اقسام داروها که در عامیانه تقویتی گفته می‌شود اما در واقع مواد نیروز هم می‌تواند باشد، در هفته‌های اخیر رواج پیدا کرده که امیدواریم ستاد مبارزه با دوپینگ و فدراسیون پزشکی در این سه هفته پایانی لیگ برتر و حتی هفته‌های پایانی لیگ یک، با انجام تست‌های سرزده در مسابقات و حتی تمرینات تیم‌ها، جلوی موارد دوپینگ را بگیرند.

در حالی‌ که با انجام ۲۵ بازی، فصل به پایان می‌رسد، تیم‌های سایپا و ماشین‌سازی ۲۷ امتیازی هستند؛ ذوب آهن و گل‌گهرسیرجان ۲۶ امتیاز کسب کرده‌اند، پارس‌جنوبی‌جم با ۲۵، پیکان با ۲۴ و شاهین‌شهرداری بوشهر با ۲۱ امتیاز، چهار تیم بالای سر خود را تعقیب می‌کنند.
مسعود اقبالی از مدرسین فوتبال کشور و عبدالرحمان شاه‌حسینی رئیس اسبق کمیته انضباطی، در گفت‌وگویی با ایرناپلاس، به وضعیت تیم‌ها در سه هفته پایانی اشاره کردند.

اقبالی: داوری‌ها مشکوک است!
اقبالی، کارشناس فوتبال کشورمان در رابطه با دیدارهای سرنوشت‌ساز سه هفته پایانی لیگ برتر به ایرناپلاس گفت: «دو عامل اهمیت زیادی دارد که باید به آن توجه شود. نخست، عوامل و محرکه‌های درونی باشگاه مانند بازیکنان، مدیریت، مسائل مالی، تشکیلاتی و اداری. همه این موارد به این مساله مرتبط است که چقدر می‌توانند هماهنگ عمل کنند تا بقای خود را حفظ کنند. مساله دوم، عوامل بیرونی است مانند روابط پشت‌پرده و دلالیسم؛ مافیای که وجود دارد و اینکه چقدر قدرت دارند که بتوانند نتیجه یک بازی را عوض کنند.
همانگونه که به تازگی شاهد بودید، داوری‌ بازی‌ها خیلی مشکوک است! در بازی استقلال و سپاهان همه به وضوح دیدند که خطای مهاجم استقلال روی مدافع حریف صورت گرفت اما در میان تعجب همگان داور پنالتی برای استقلال اعلام کرد.  من نمی‌خواهم همه را گناهکار معرفی کنم اما واقعیت این است.



ضرورت هوشیاری سازمان لیگ، کمیته داوران و کمیته انضباطی
مربی اسبق استقلال در ادامه افزود: «از طرفی باید این موضوع کاملاً بررسی شود که امیر قلعه‌نوعی در آستانه این دیدار بستری می‌شود! در چنین بازی حساسی که سپاهان برای کسب سهمیه می‌جنگد، او روی نیمکت تیمش حضور ندارد، آیا ارتباطی به این دارد که قلعه‌نوعی قرار است دوباره به استقلال برگردد؟ البته این حدس و گمان است، اما احتمال دارد سپاهان بخاطر این باخت نتواند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را بگیرد.
در آستانه هفته‌های سرنوشت‌ساز، هفت تیم برای بقا جدال نزدیکی دارند که گاهی برخی از آنها با تیم‌های بازی دارند که برای سهمیه آسیایی می‌جنگند و برخی دیگر بازی‌های به مراتب ساده‌تری دارند و با تیم‌هایی روبه‌رو هستند که بی‌انگیزه و یا همشهری‌شان است. بنابراین سازمان لیگ، کمیته داوران و کمیته انضباطی باید از حالا هوشیار باشند که در این سه هفته پایانی اتفاقات عجیب رخ ندهد و از حالا به فکر پیش‌گیری باشند تا حرف و حدیثی بوجود نیاید.»

نتایج‌های غیرقابل پیش‌بینی
مدرس فوتبال ای‌اف‌سی افزود: شاهین بوشهر در طول فصل چندین مربی عوض کرده و مدت‌هاست با اختلاف به قعر جدول چسبیده، خطر سقوط را بیش از ۶ تیم دیگر حس می‌کند. آنها برای بقا کار سختی در پیش دارند. سه دیدار با تیم‌های تراکتور، صنعت نفت آبادان و استقلال. مقابل استقلال که به احتمال فراوان سهمیه خواهد گرفت، مشکل زیادی ندارند؛ اما دیدار با صنعت نفت، بازی دو تیم جنوبی است. دیدیم که شاهین بوشهر آمد تیم به آن خوبی(پارس جنوبی) را برد. یک جنوبی، تیم جنوبی را برد. چگونه این اتفاق می‌افتد؟ یعنی حالا می‌بینید که نتایج‌ها غیرقابل پیش‌بینی است. یعنی اصلاً هیچکس فکر نمی‌کرد شاهین بوشهر بتواند پارس‌جنوبی‌جم را شکست دهد. یک تیمی که تا حالا خوب نتیجه نمی‌گرفت و خیلی سخت بازی می‌کرد، تیم به این خوبی را با ۲ گل می‌برد؛ خب اینها همه بیانگر این است که احتمالاً تیم‌های جنوبی سعی می‌کنند هوای همدیگر را داشته باشند.»

وی با در نظر گرفتن حساسیت بازی‌ها در این سه هفته پایانی لیگ برتر گفت: «الان بازی‌ها حساس شده، نتایج مهم شده و ممکن است نتایج را به نفع و یا ضرر یک تیم خارج کند. یک تیم را نقره داغ کنند، برود لیگ یک؛ یا اینکه بماند. حتی بتواند سهمیه آسیایی بگیرد و یا نگیرد. مسئولان امر باید روی اینها بیشتر مانور دهند. ما مدیر باشگاهی داشتیم که با مدیر باشگاه دیگر صحبت کرده که شما مشکلی ندارید و ما احتمال دارد سقوط کنیم؛ لطف کنید با ما کنار بیایید و ۵۰ میلیون تومان بگیرید! از این دست کارها رخ می‌دهد و کسی هم جلودارش نیست. بارها و بارها این کار شده، اما حتی افشا شده اما پیگیری نشده و مجازاتی هم نداشته است. باید ببینیم در این سه هفته پایانی در تقابل این تیم‌ها، چه تیمی ضرر می‌کند و چه تیمی استفاده خواهد کرد.

شاهین به احتمال ۹۵ درصد سقوط خواهند کرد
اقبالی در پاسخ به این پرسش که کدامیک از این هفت تیم اشاره شده سقوط خواهند کرد، اظهار داشت: «سایپا و ذوب آهن اگرچه در مرز قرار دارند، اما بطور حتم سقوط نخواهند کرد، اما از میان پنج تیم دیگر شاهینی‌ها به احتمال ۹۵ درصد سقوط خواهند کرد؛ اما انتخاب تیمی از میان ماشین سازی، گل‌گهرسیرجان، پارس‌جنوبی‌جم و پیکان واقعاً دشوار است. پیکان تیم بدی نیست و خیلی خوب فوتبال بازی می‌کند. تعجب می‌کنم چرا مربیان تیم ملی چسبیده‌اند به استقلال و پرسپولیس زیرا پیکان بازیکنان بسیار خوبی دارد؛ مهارت‌های فردی‌شان عالی است و شعور تاکتیکی بعضی‌شان بسیار بالاست اما خب هیچکس نگاهی به این بچه‌ها ندارد و متاسفانه فوتبال ما همش رابطه است. از بین پیکان، ماشین‌سازی و گل‌گهر یکی باید راهی لیگ یک ‌شود.»

شاه‌حسینی: باید یک تیم کارشناسی قوی انتخاب کنند
از عبدالرحمان شاه‌حسینی نیز پرسیدیم، با توجه به تجربه‌های گذشته‌اش، چه راهکاری برای از بین بردن تبانی در دیدارهای سه هفته‌ پایانی پیشنهاد می‌کند؟
وی پاسخ داد: «برای از بین بردن تبانی در دیدارهای سه هفته پایانی باید یک تیم کارشناسی قوی انتخاب کنند. باید نظارت شود، چیدمان داوری قوی باشد، ناظران باتجربه، قوی و کارکشته برای آن بازی‌ها گذاشته شود، حتی ناظران ویژه انضباطی بگذارند، همه اینها وقتی پیش‌بینی شود و همه تیم‌های ذینفع بدانند که بر بازی‌های‌شان نظارت ویژه‌ای می‌شود، باعث می‌شود پیش از اتفاق یا همان تبانی پیشگیری شود. . در واقع با این حرکت به تیم‌هایی که دنبال تبانی هستند، یادآور می‌شوید که کاملاً مراقب ریز و درشت بازی‌های‌شان هستید.»

داوران، قشر زحمکش فوتبال
رئیس اسبق کمیته انضباطی فوتبال درباره قضاوت داوران نیز گفت: «داوری در فوتبال با قضاوت در دادگستری یک بحث بسیار عمده‌ای دارد که تاکنون هیچکس به آن دقت نکرد است. قاضی فوتبال که همان داور است هیچ فرصت تفکر، جمع‌آوری مدارک و دلایل را برای قضاوت ندارد؛ این یعنی قضاوتش آنی و فوری است. پس در فرصت‌العینی می‌خواهد سوت بزند، درصد اشتباه حتی در تمام دنیا به طور قطع بسیار بالاست. اما اگر حالت تکرر پیدا کرد، باید به آن شک کرد و با همان تیم کارشناسی‌ گفت، می‌توان بررسی کرد و دید که آیا داور به عمد گل را نپذیرفته و یا پنالتی گرفته است.
اما باید بگویم جامعه داوری فوتبال ما پاک است و با توجه به این پول‌هایی که به آنها می‌دهند، اکثرشان منشا درآمدشان از فوتبال نیست. بیشتر آنها آدم‌های قابل احترام و زحمتکشی هستند و نباید به خاطر دو، سه اشتباه این قشر زحتمکش را زیر سوال برد.
شاه‌حسینی در پایان اضافه کرد: «اگر در تبانی، زمانی که اسنادی به دست بیاید که ثابت کند پولی بین باشگاه‌ها، باشگاه به بازیکن، مربی به مربی، مربی به بازیکن و ... رد و بدل شده و ثابت شود که این پول نامشروع بوده و مرتبط با آن مسابقه است و تبانی را ثابت کند. آنگاه باید آن گروه کارشناسی که به آن اشاره کردم بلافاصله وارد عمل شوند و رسیدگی کنند.»