تهران- ایرناپلاس- رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره نسبت «مطالبه‌گری» و شکل اعتراض دانشجویان و جوانان، با توجه به سخنان اخیر رهبری، می‌گوید: مطالبات باید در چارچوب سیاست‌های کلان و نگاه تمدنی انقلاب اسلامی باشد و مسئولان را به سمت تحقق آن سوق دهد، نه آنکه عامل تخریب یا جلوگیری از پیشرفت تمدنی باشد.

حمیدرضا ترقی، رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره سفارشات اخیر رهبری به دانشجویان مبنی بر ضرورت مطالبه‌گری و اینکه اعتراضات و مطالبات عمومی دانشجویی باید چگونه باشد تا به اقدام علیه نظام اسلامی تعبیر نشود، به ایرناپلاس می‌گوید: در درجه اول اینکه مطالبه‌گری باید در چارچوب سیاست‌های کلان نظام و نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی باشد. یعنی نسل جوان یا دانشجویان توجه داشته باشند مطالباتشان در راستای اهداف تمدنی انقلاب اسلامی و تحقق مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی که مورد تأکید رهبری نیز است، همانند جامعه‌سازی اسلامی، فرهنگ‌سازی اسلامی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی و ما باید در گام دوم آن را دنبال کنیم، هست یا نه؟

وی ادامه می‌دهد: بعد از این تطبیق، طبیعتاً مطالبه باید به‌گونه‌ای باشد که مسئولان را به سمت تحقق آن سوق دهد، نه آنکه عامل تخریب یا جلوگیری از پیشرفت تمدنی باشد. 

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه اگر جوانان و دانشجویان احساس کردند مسئولان خلاف سیاست‌های کلان و تمدنی در گام دوم انقلاب حرکت می‌کند، به آنها توصیه می‌کند: از مراجع و مسیر قانونی برای برخورد با او استفاده کنند. این مطالبه‌گری موجب می‌شود مسئولان ناچار شوند خود را به حرکت در مسیر ریل انقلاب متعهد بدانند و تصور نکنند اگر از ریل خارج شدند، مورد بازخواست نسل جوان و عموم قرار نمی‌گیرند. البته نوع ادبیات این مطالبه‌گری‌ها باید همراه با تقوا و به دور از هرگونه تهمت، افترا و پرهیز از اظهاراتی که درباره آن اطمینان نداریم، باشد. 

اگر اعتراضات توسط تشکل‌های شناسنامه‌دار باشد، با آنها برخورد قضایی نمی‌شود
ترقی در پاسخ به اینکه برخوردهای قضایی با اعتراضات و مطالبات دانشجویی سال‌های اخیر می‌تواند عامل از مدار خارج شدن اعتراضات و رادیکال‌تر شدن فضا شود یا نه، می‌گوید: اعتراضاتی که شناسنامه‌دار نباشد، کسی مسئولیت عواقب آن را نپذیرد و سازماندهی شفاف و روشنی از سخنران آن تا مطالباتی که مدنظر دارد، نداشته باشد، طبیعتاً مورد سوءاستفاده دشمنان انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد. با نفوذ یک عنصر منافق یا ضدانقلاب در درون تجمع، می‌تواند برنامه و اهداف آن تجمع اعتراضی را زیر سؤال ببرد.
وی در همین راستا تأکید می‌کند: بنابراین ضروری است این مطالبات و اعتراضات در قالب تشکل‌های شناسنامه‌دار و احزاب شکل گیرد تا مسئولیت آن را برعهده بگیرند و از هرگونه دخالت افراد خارج از مجموعه جلوگیری شود. در چنین شرایطی، قطعاً برخورد قضایی هم صورت نمی‌گیرد؛ چراکه روند برگزاری آن قانون و با مجوز خواهد بود.

رهبری در دیدار مجازی اخیر تشکل‌های دانشجویی با ایشان،  با بیان اینکه پرچم مطالبه‌گری را زمین نگذارید، خطاب به آنها تأکید کردند: «مطالبه‌گری را از دست ندهید، این آرمان‌خواهی را از دست [ندهید]. اینها آرمان‌خواهی است؛ ممکن است بعضی از این چیزهایی که شما مطالبه می‌کنید، عملی نباشد که واقع قضیّه هم همین است؛ یعنی وقتی انسان وارد عمل شد مشکلات کار میدانی برای او بیشتر آشکار می‌شود، معلوم می‌شود که همه‌ آن چیزهایی که می‌خواستیم، یا نمی‌توانسته عملی بشود یا نمی‌توانسته به این زودی عملی بشود؛ لکن خودِ این آرمان‌خواهی باارزش است؛ برای اینکه اگر آرمان‌خواهی وجود نداشته باشد راه را گم می‌کنیم. این آرمان‌خواهی موجب می‌شود که ما راه را گم نکنیم و وسط راه، کج و راست و به چپ و راست حرکت نکنیم. این آرمان‌خواهی را داشته باشید؛ این آرمان‌های مهم را: عدالت، استقلال، رفع فساد، در نهایت تمدّن اسلامی.»

ایشان در بخش دیگری از صحبت‌هایشان درباره نسبت مطالبه و اعتراض تصریح کردند: «مطالبه طبعاً با نوعی اعتراض همراه است. خب، بله مطالبه به معنای این است که یک نقصی وجود دارد و ما می‌خواهیم رفع آن نقص را مطالبه کنیم -طبعاً مطالبه این است -بنابراین با اعتراض همراه است؛ نگذارید این مطالبه‌ شما و اعتراض شما اعتراض به نظام اسلامی تلقّی بشود؛ این مهم است؛ دشمن منتظر این است... دشمن از نحوه‌ اعتراض شما اعتراض به نظام را تلقّی می‌کند یا القا می‌کند که این اعتراض به نظام بود؛ این را نگذارید؛ این را جداً مانع بشوید و نگذارید که دشمن چنین فرصتی پیدا کند که از مطالبه‌ شما، از اعتراض شما یک چنین تلقّی‌ای به دست بیاورد یا چنین تلقّی‌ای را بتواند به مخاطب القا کند.»