تهران- ایرناپلاس- یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره آثار کاهش قیمت نفت WTI بر سیاست‌های آمریکا در قبال کشورهای تولیدکننده نفت می‌گوید: این اتفاق تأثیر چندانی بر رفتار ایالات‌متحده ندارد، او همچنان می‌خواهد در بازار نفت نقش ایفا کند. از یک‌سو به عربستان و از سوی دیگر با پوتین در تماس است و به آنها نیز فشار می‌آورد.

سید صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اینکه آیا  کاهش قیمت نفت WTI می‌تواند تأثیری بر سیاست‌های آمریکا در قبال کشورهای تولیدکننده نفت داشته باشد یا نه، به ایرناپلاس می‌گوید: اولا تغییر قیمت نفت یک موضوع جهانی است و خاص آمریکا نیست. در واقع معضل کرونا سبب محدودیت و تعطیلی حمل‌ونقل در جهان شده است، مصرف سوخت کشتی‌ها، هواپیماها و قطارها و ... به شدت کاهش پیدا کرد و پالایشگاه‌ها نیز محصولاتی کمتری روانه بازار کردند. همه این موارد بر حجم مصرف نفت در جهان موثر بود. 

وی ادامه می‌دهد: زمانی که حجم مصرف نفت کاهش یابد، طبیعتاً تولید آن نیز کاهش می یابد. آنچه طی دو روز اخیر رخ داده است، کاهش بی‌سابقه قیمت نفت west texas intermediate است، نه سایر نفت‌ها؛ مثلا قیمت نفت برنت و خلیج فارس تغییر چندانی نداشته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نفتی که قیمت آن کاهش یافته، مربوط به قراردادهای آتی است، تصریح می‌کند: علت این امر هم مشخص است، این یک نفت منطقه‌ای است، نزدیک و اطراف آن نیز پالایشگاه‌های چندانی وجود ندارد، امکان حمل و نقل آن چندان فراهم نیست و ذخایر بزرگی برای نگهداری آن وجود ندارد. به‌این‌ترتیب، اگر طی یکی  دو روز آینده به فروش نرسد، خریدار آن متضرر می‌شود. به این ترتیب، یک مشکل موقتی، محدود و منطقه‌ای است.

زنگنه می‌افزاید: این رویدادها باعث تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال کشورهای تولیدکننده نفت نخواهد شد. آمریکا همچنان با تکبر و تجبر با عربستان برخورد کرده و می‌کند. مخصوصا آنکه نیاز کمتری به نفت خاورمیانه دارد، هر نفتی هم که ارزان شد، آن را خرید و ذخیره کرد. با این‌حال، بنا دارد همچنان در بازار نفت نقش ایفا کند؛ از یک‌سو هم به عربستان فشار می‌آورد و از  سوی دیگر با پوتین در تماس است و به آنها نیز فشار می‌آورد. در نهایت نیز، هر نفتی فروخته شود باید به دلار تبدیل و در فدرال رزرو بانک آمریکا سپرده شود؛ به این ترتیب این کشور یک سود چند جانبه می کند و اگر لازم باشد بر چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت بعد از ایالات متحده فشار وارد می‌کند. در واقع هدف آمریکا از حضور در بازار نفت جهانی این است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره برخی پیش‌بینی‌هایی مبنی بر احتمال وقوع جنگ اقتصادی و تکنولوژیک میان چین و ایالات متحده در جهان پساکرونا می‌گوید: این احتمال وجود دارد و برخی اندیشکده‌های آمریکا نیز آن را مطرح کرده‌اند؛ البته موضوع به این سادگی نیست. به نظر بنده در ایام کرونا، هیچ جنگ بزرگ نظامی در جهان رخ نخواهد داد؛ چراکه احتمال دارد سربازان نه بر اثر جنگ بلکه به سبب ابتلا به کرونا جان خود را از دست دهند. از این‌رو، هیچ کشوری با مختصر عقلی چنین کاری نمی‌کند. البته حملات مختصر و کوچک یا توسط گروه‌های وابسته مانند داعش محتمل است. 

وی ادامه می‌دهد: در جهان پسا کرونا نیز باید منتظر ماند، باتوجه به بدهکاری شدید ایالات متحده و آثاری که کرونا بر اقتصاد آن داشته است، باید به سراغ راهکارهای غیرمتعارف برود که گویا خواهد رفت. البته ابزارهای برتن وودز همچنان بر جهان حاکم است؛ مگر آنکه چین و روسیه بتوانند ابزارهای مالی جدید و با ظرفیت‌های بالاتری را طراحی کنند تا آمریکا احساس کند، نه تنها از جهان عقب افتاده است بلکه  برای کسب جایگاه به کشورهای دیگر متوسل شود. در حال حاضر چین از منظر تکنولوژیک از آمریکا پیش افتاده، شرکت هوآوی ابزار پیشرفته‌ای را تولید کرده است و آمریکا برای مقابله با آن، ناگزیر به ابزار سیاسی شده است.در نتیجه آمریکا و متحدانش به شدت عقب خواهند افتاد.

شب گذشته قیمت نفت WTI با سرعت باور نکردنی افت کرد و به منفی رسید.