تهران- ایرناپلاس- یک وکیل دادگستری درباره به عفو نوروزی اخیر که شامل محکومان امنیتی با حکم زیر پنج سال هم شده، می‌گوید که این عفو دستورالعمل معیاری دارد و وضعیت مشمولان آن قطعی نیست، چراکه ممکن است تحت‌الشعاع نظر قاضی اجرای احکام و یا قاضی ناظر قرار بگیرد.

صبح امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه با تأیید رهبری و درخواست رئیس دستگاه قضا، زندانیان امنیتی با حکم زیر پنج سال مشمول عفو نوروزی شده‌اند.

طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، مشمول ضوابط عفو قرار گرفتن محکومان جرائم امنیتی کمتر از پنج سال، تاکنون بی سابقه بوده و تعدادی از افرادی که طبق بخشنامه اسفندماه رییس قوه قضائیه به مرخصی رفتند، دیگر به زندان بازنمی گردند؛ موضوعی که باعث کاهش فضاسازی علیه نظام و این قوه هم می‌شود.

امیر رئیسیان، حقوقدان و وکیل دادگستری در این‌باره به ایرناپلاس توضیح می‌دهد: اینکه چه افرادی شامل این عفو شده‌اند، به جزئیات پرونده این افراد بستگی دارد. براساس این دستورالعمل، محکومان باید یک سوم حکم خود را تا تاریخ 28 اسفندماه گذرانده باشند، یا برای زنان سرپرست خانوار و مردان بالای 70 سال و زنان بالای 60 سال امتیاز ویژه قائل شده است.

رئیسیان ادامه می‌دهد: این نوع عفوها معیاری هستند و ممکن است در تعیین مصداق تحت الشعاع سلیقه قاضی اجرای احکام یا قاضی ناظر هم قرار بگیرند.

این وکیل دادگستری در ادامه بیان می‌کند: با توجه به شرایطی که وجود دارد، ما هنوز نمی‌توانیم اسامی کسانی را که مشمول این عفو شده‌اند، اعلام کنیم. زیرا مشمولان این عفو، هنوز قطعی نشده‌اند. البته امروز چندین نفر به دادسرا مراجعه کرده‌اند و متوجه شدند شامل این عفو شده‌اند، اما بنده هنوز نمی‌توانم با قطعیت درباره وضعیت موکلانم توضیح دهم.

گفتنی است امروز مریم کریم‌بیگی خبر از عفو مادر خود، شهناز اکملی داد و همچنین امیر نوری خبر داد برادرش کسری نوری، به همراه ۱۷ نفر دیگر از دراویش که به مرخصی آمدند و زیر پنج سال حکم داشتند، مشمول عفو اخیر شده‌اند. عبدالرضا کوهپایه از فعالان محیط‌زیست که تازگی به مرخصی آمده بود هم با این حکم، به طور کلی آزاد شد.