تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲

تهران- ایرناپلاس- مصطفی کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی، در واکنش به خبر سوءاستفاده او از تریبون مراسم ترحیم یکی از جان‌باختگان سانحه هوایی اخیر مدعی شده بود حضور او به دعوت شورایاری شهرک اکباتان بوده است اما شورایاری این محله ادعای این نماینده مجلس را تکذیب کرده است.

روز گذشته خبری درباره حضور مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم ترحیم یکی از جان‌باختگان حادثه هواپیمای مسافری ۷۳۷منتشر شد. بنا بر اخبار منتشرشده، او بدون هماهنگی در این مراسم سخنرانی کرده و به حاضران وعده داده موضوع سقوط را در مجلس پیگیری خواهد کرد؛ رفتاری که گویا با واکنش منفی حاضران مواجه شده است.

این نماینده مجلس در واکنش به این اخبار و اعتراض عمومی نسبت به این رفتار در صفحه توئیتر خود نوشت: « با دعوت شورایاران محله اکباتان به مراسم ختم پانیذ سلطانی از قربانیان هواپیمای اوکراینی رفتم». وی در بخش دیگری از این توئیت مدعی شده است «با اصرار دعوت‌کنندگان و اجازه والدین آن جان‌باخته عزیز طی سخنان کوتاه بدون هیچ‌گونه اشاره به انتخابات گفتم حتماً باید موضوع این جان‌باختگان پیگیری قانونی و قضایی شود.» او در توئیت دیگر انتشار این خبر را «دروغ‌پردازی کینه‌توزان و تخریب یک جریان خاص» خواند و آنها را به تقوا فراخواند و تأکید کرد حاضران از سخنرانی او استقبال کرده بودند.

تکذیب ادعای آقای نماینده

با این‌حال، شورایاری شهرک اکباتان با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود ادعای این نماینده را رد و اعلام کرد: «هیچ‌گونه دعوتی از افراد حقیقی و یا حقوقی ننموده و حضور تمامی حضار در این مراسم به‌صورت مرسوم و با اطلاعیه عمومی خانواده محترم سلطانی صورت گرفته است.»

بار اول نبود

این نخستین بار نیست که نمایندگان مجلس دهم دست به اقداماتی از این قبیل می‌زنند؛ چند پیش فیلمی از رونمایی و چرخاندن دستگاه MRI با ماشین هلال‌احمر و تشکر از مسعود گودرزی، نماینده ممسنی به‌عنوان تهیه‌کننده آن، در فضای مجازی منتشر شد؛ این اتفاق با واکنش‌های بسیاری همراه و سرانجام به برکناری رئیس هلال‌احمر این شهر منجر شد. کمتر از یک هفته بعدازآن، فیلم جدیدی از کارناوال تجهیز شهرداری اندیمشک به چند ماشین حمل پسماند با پیش‌قراولی فریدون حسنوند، نماینده این شهر منتشر شد. این اقدام آن‌ها واکنش‌ها و انتقادات بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. علاوه براین، در پی بروز سیل در چند استان کشور، تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، محموله‌ای با بنری که روی آن نوشته‌شده بود « این محموله توسط پروانه مافی، نماینده مجلس اهداشده است» به مناطق سیل‌زده خوزستان ارسال‌شده است. البته این نماینده دراین‌باره به ایرناپلاس توضیح داده بود : من از ارسال محموله به نام خودم بی‌اطلاع بودم. به آن‌ها (گروه خیریه که برای سیل‌زدگان کمک جمع‌آوری می‌کند) اعتراض کردم و آن‌ها توضیح دادند، هدف این بوده که مردم این مناطق بدانند مسئولان و نماینده‌های تهران به یاد آن‌ها هستند.

ممنوعیت قانونی تبلیغات

فارغ از توضیحات این نمایندگان مجلس درباره اقداماتشان، برداشت بسیاری از مجموعه رفتارهای نمایندگان تبلیغات انتخاباتی است؛ موضوعی که قانون انتخابات درباره آن سکوت نکرده است؛ بر اساس ماده۵۶ قانون انتخابات مجلس « فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله‏ اول و دوم) آغاز و تا بیست‌وچهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.»  

اخلاق در سیاست ما کجاست؟

به نظر می‌رسد فارغ از بحث‌های سیاسی و انتخاباتی، امر مهم‌تری که وجود دارد این است که برخی از سیاستمداران ما نشان داده‌اند هر وسیله‌ای، اهداف آنها را توجیه می‌کند. حال آن که پسندیده نیست از رنج‌های دیگران و تهدیدهایی که علیه زندگی آنها وجود دارد، فرصتی برای منافع شخصی و گروهی حتی اگر خیر باشد، ایجاد کرد. یکی از نشانه‌های یک جامعه سالم این است که در شادی‌ها و غم‌های مردم خود آنها تصمیم می‌گیرند و وظیفه افراد و نهادهای حاکمیتی تنها در جایی است که خود مردم درخواستی داشته باشند. نمی‌توان عزاداری‌ها مردم را به تریبون و عرصه سیاسی تبدیل و بعد صحبت از مردم هم کرد. کدام آیین به نمایندگان و سایر افراد و نهادهای حاکمیتی این اجازه را داده است که در مراسم‌های عزاداری‌های مردمی دخالت کنند و بدون خواست و اراده خانواده‌ها خود را صاحب عزا معرفی کنند و در ردیف اول این مراسم‌ها حضور پیدا کنند و بعضاً بدون اجازه آنها دست به سخنرانی هم بزنند و وعده بدهند؛ در حالی که عزای مردم میتینگ سیاسی نیست.