تهران- ایرناپلاس- سردار سلیمانی، مواضع متفاوتی نسبت به برخی دیگر از سرداران سپاه در مسائل فرهنگی داشت و در یکی از سخنرانی‌هایش با انتقاد از عملکرد برخی امامان جماعت، تاکید کرده بود که امام جماعت باید بتواند باحجاب و بی‌حجاب را با هم جذب کند.

سحرگاه جمعه حاج قاسم سلیمانی؛ توسط نیروهای تروریست آمریکایی به شهادت رسید. در سال‌های اخیر حاج قاسم سلیمانی محبوب‌ترین چهره نظامی کشور بوده است و در تمام نظرسنجی‌ها، جایگاه ویژه‌ای بین اقشار مردم داشت.
شاید عجیب باشد که یک فرمانده ارشد سپاه که طبیعتا باید روحیات خشک نظامی و امنیتی داشته باشد، این قدر در دل مردم و جوانان کوچه و بازار جا باز می‌کند و محبوب می‌شود.
یک دلیل مهم این محبوبیت مقابله و حضور شجاعانه او دربرابر داعش و جماعت تکفیری است. مردم می‌دانند که اگر حضور جسورانه او در عراق و سوریه نبود شاید باید با داعش در شهرهای خود می‌جنگیدند. همان گونه که یک بار و در اتفاق حمله به مجلس شورای اسلامی، این خطر از نزدیک حس شد.

اما گذشته از توانایی و شجاعت نظامی، دلایل دیگری نیز برای محبوبیت او وجود دارد.
قاسم سلیمانی، مواضع متفاوتی نسبت به برخی دیگر از سرداران سپاه در مسائل اخلاقی و فرهنگی داشت. او اهل مهرورزی و تعامل با همه اقشار مردم بود و اگر هم می‌جنگید برای همه ایرانیان می‌جنگید. حاج قاسم همه مردم ایران را با هر نوع عقیده سیاسی و فرهنگی، با هر تیپ و ظاهری، مانند فرزندان خود می‌دانست. برای این ادعا شاهد مثالی وجود دارد؛ در سال ۱۳۹۶ حاج قاسم سلیمانی در سخنانی به بهانه روز مسجد در جمع ائمه جماعات با انتقاد صریح از برخی روحانیون گفته بود؛ وقتی یک برادر چند شغله و خسته را امام جماعت یک مسجد می‌کنیم، این فرد چطور می‌خواهد محیط مسجد را حفظ کند؟

سردار سلیمانی با انتقاد از نوع نگاه و رفتار برخی روحانیون و افراد مذهبی اینگونه به حرف‌هایش ادامه داده بود: من و آدم‌های خودم. من و رفقای خودم. من و مریدهای خودم. این بی‌حجاب است، این باحجاب است. این چپ است، آن راست است، این اصلاح طلب است، او اصولگراست، خب پس چه کسی را می‌خواهید حفظ کنید؟ همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست.

سلیمانی با موشکافی نوع تبلیغ و رفتار افراد مذهبی نظر خودش را این‌طور مطرح کرد: فقط رابطه حزب‌اللهی با حزب‌اللهی معنا ندارد. رابطه حزب‌اللهی با کسی که دینش ضعیف‌تر است موضوعیت دارد. جامعه ما خانواده ماست. این‌ها همه مردم ما هستند. این ها بچه های ما هستند.

سلیمانی در ادامه نقدهایش به عملکرد امامان جماعت تاکید کرده بود که امام جماعت باید بتواند با حجاب و بی‌حجاب را با هم جذب کند.

مراقب باشیم این همگرایی و اتفاق نظر از دست نرود

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی سروش در پاسخ به این سوال که راز محبوبیت سردار سلیمانی را چه می‌دانید، گفت: ما اقشار مختلفی با گرایش‌های متفاوت در بین مردم داریم که هیچ‌کدام را نمی‌شود نادیده گرفت. در بین جناح‌های سیاسی هم به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان که نگاه می‌کنیم می‌بینیم هر کدام از موضع خودشان از ایشان تجلیل می‌کنند، مثلا برای اصولگرایان نزدیکی و مطیع بودن ایشان به رهبر انقلاب مهم است و از طرفی اصلاح‌طلبان هم به دلیل عدم ورود ایشان به فضای سیاسی و جناحی و دفاع از مردم برایشان مهم است و هر دو گروه وارد میدان می‌شوند و از این فرد تجلیل می‌کنند و از طرفی هم حرکت تروریستی آمریکا که دشمن مشترک همه است، باعث شده که همه از این بزرگوار قدردانی کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به مواضع سردار سلیمانی در برابر برخی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی گفت: او کسی است که در آن رتبه بالای نظامی، نگاه باز و وسیع فرهنگی به جامعه داشت؛ تا حدی که اعلام می‌کرد که این جوان‌ها با تیپ و قیافه و عقاید مختلف و حتی با نارسایی‌ها و برخی ضعف‌ها، بچه های خود ما هستند و موضع پدرانه برای همه داشت و این عامل دیگری در محبوبیت این شهید بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم این همگرایی و اتفاق نظر از دست نرود و حفظ شود گفت: کسانی که تریبون و رسانه دارند باید بعد از گذشت این روزها، مراقب باشند که این شهید و خون پاکش با جهت‌گیری خاص مصادره نشود تا جامعیت این شهید موثر بماند. پیش از این هم در جریان شهادت صیاد شیرازی، در جامعه انس و همدلی بوجود آمد که متاسفانه از دست رفت و امید است که این‌بار، این اتفاق نیفتد.