تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳

تهران- ایرناپلاس- یک وکیل دادگستری با بیان این که قطع تماسی تلفنی برای زندانیان بند زنان اوین با تصمیم شورای انضباطی این زندان بوده است، از رفع این محدودیت خبر می‌دهد.

حسین تاج، وکیل دادگستری در پاسخ به اینکه پیگیری‌های شما از دادیار اوین درباره علل اعمال محدودیت در ملاقات و تماس‌های بند نسوان این زندان چه نتیجه‌ای داشت، به خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: گویا در پی تحصن تعدادی از زندانیان بند نسوان در اعتراض به وقایع اخیر، مسئولان زندان بر آن شدند که با ایشان برخورد کنند؛ لیکن این برخورد ابعادی فراتر از تحصن‌کنندگان داشت و امکان ملاقات و تماس‌های بند نسوان به‌کلی ممنوع شد.

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد تماس‌های تلفنی و ملاقات زندانیان بند نسوان تا حدودی ممکن‌ شده است که به‌زودی نسبت به تمام بند این محرومیت‌ها رفع خواهد شد.

این وکیل دادگستری درباره پشتوانه قانونی تنبیه زندانیان و تصمیماتی از این قبیل می‌گوید: منع استفاده از تلفن در بند نسوان تنها می‌تواند به پشتوانه تصمیم شورای انضباطی باشد، لیکن به استناد آئین‌نامه سازمان زندان‌ها که تماس تلفنی را در صورت احراز ضرورت ممکن می‌داند، ممکن است تفسیری این‌چنین از سوی متولیان امر و مسئولان زندان ابراز شده باشد. البته به‌واسطه سکوت قانون بدواً ممکن است این شائبه ایجاد شود که آری، تماس تلفنی یک امتیاز است که این تفسیر برخلاف اصول تفسیر در ساختار نظام حقوق کیفری و برخلاف اصول و موازین حقوق بشر است. 

تاج در همین راستا تأکید می‌کند: لذا به نظر می‌رسد اعمال چنین محدودیت‌هایی تنها پشتوانه حفظ امنیت با نظر مقام قضائی و یا تصمیمات شورای انضباطی زندان را دارد. 

در پی تحصن تعدادی از زندانیان بند زنان اوین، شنبه هفته جاری، خانواده یکی از بازداشتیانی که در بند نسوان نگهداری می‌شود به ایرناپلاس گفته بود «امکان تماس برای روز دوشنبه و چهارشنبه قطع‌شده بود و ما تماسی نداشتیم. حالا منتظریم که آیا امروز تماسی خواهند داشت یا نه!» حالا خانواده  دو تن از زنان بازداشتی این بند به ایرناپلاس می‌گویند «دوشنبه هفته جاری تماس تلفنی داشته‌اند، اما مدت آن محدودتر بوده است.»