تهران- ایرناپلاس- هفته پانزدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی به‌پایان رسید که تیم فوتبال استقلال‌تهران در ادامه مسیر پیروزی‌های خود، این بار با برتری ۴ بر یک مقابل شهرداری بوشهر، به صدر جدول صعود کرد تا دل هوادارن این تیم در روزهای بلاتکلیفی، کمی شاد شود.

حالا استقلال تهران بدون سرمربی و مدیرعامل، بالاتر از تیم‌های مدعی دیگر به روزهای آینده می اندیشد، روزهایی که شاید خبرهای خوشی از اردوی آبی پوشان به گوش برسد.
تیم استقلال با این برد، ۲۹ امتیازی شد و صدر جدول را از سپاهان اصفهان پس گرفت، اما این پایان کار نیست و هواداران این تیم باید منتظر بازی تیم‌های پرسپولیس و سپاهان هم باشند، چرا که این دو تیم یک بازی کمتر انجام داده و در صورت کسب ۳ امتیاز، بالاتر از استقلال خواهند ایستاد.
به نظر می‌رسد تفکرات مرد ایتالیایی هنوز با وجود نبودش بر روی نیکمت استقلال، همچنان حاکم است و تیم با همان ترکیب و شیوه بازی به میدان رفته و نقش آفرینی می‌کند و به پیروزی‌های دلچسب نیز، دست می‌یابد.

این خط حمله، بوی گل می‌دهد
استقلال همچنان تحت تاثیر تمرین‌ها و برنامه‌های فنی استراماچونی است. خطوط دفاعی، میانی و هجومی استقلال، نظم خوبی پیدا کرده و فاصله مناسبی باهم دارند. استقلال شاید ستاره‌های قبلی خود را نداشته باشد اما در نظم و همکاری تیمی، بسیار عالی عمل می کند. زوج طلایی در خط حمله این تیم تشکیل شده، دیاباته و قائدی به خوبی همدیگر را پیدا می‌کنند و برای موفقیت، یکدیگر را در شرایط گلزنی قرار می‌دهند. 
حضور دو مهاجم گلزن در نوک خط آتش استقلال باعث شده مدافعان حریف، در تفکرات هجومی تیم خود نقشی نداشته و عملا در پست خود باقی بمانند. این فضای مناسبی را در میانه زمین به بازیکنان خلاق استقلال می دهد و آنها بازی را در اختیار می‌گیرند. 
اما یک نگرانی وجود دارد چراکه این استقلال در آسیا ممکن است دچار مشکل شود. حریفان این تیم آنالیز خود را شروع کرده اند و باید از هم اکنون برای برنامه‌های آتی این تیم در داخل و خارج از زمین بازی، تدارکات لازم را دید. 
یک نکته دیگر، قائدی بازیکنی جوان و آینده‌نگر از استان بوشهر است؛ جایی که فوتبال قدمتی تاریخی داشته و دارد. مهدی طارمی و بسیاری دیگر از بازیکنان فوتبال ایران از این استان کشورمان به فوتبال معرفی شدند و باید امیدوار بود مسئولان ورزشی، نگاهی ویژه به جوانان بوشهری داشته باشند تا سرمایه های ناب ورزشی به بیراهه نروند.

بازگشت دوباره فتح‌الله زاده
بی تدبیری، سوء مدیریت یا هر چه که اسمش را بگذارید، در نهایت مسئولان وزارت ورزش را به جایی رساند که با رفتن فتحی موافقت و به آمدن دوباره علی فتح الله زاده رضایت دهند. هر چند او برای چندمین بار به استقلال آمد و عضو جدید هیات مدیره این باشگاه معرفی شد، اما به نظر می رسد در روزهای آینده به عنوان مدیرعامل جدید این تیم کار خود را آغاز خواهد کرد. 
فتح الله زاده سوابق طولانی در مدیریت استقلال دارد و باید امیدوار بود با حضور او، موفقیت های استقلال استمرار داشته باشد. این عضو جدید هیات مدیره استقلال با تایید این که اقدامات لازم برای واریز طلب استراماچونی انجام شده، قول داده که پول روز دوشنبه به حساب مرد ایتالیایی واریز تا مشکلات حل شود. 
منطق حکم می کند مدیران کنونی استقلال تا فرصت دارند منتظر استراماچونی بمانند و اگر آمدنش به هر دلیل دچار مشکل شد، برای جانشینی او وارد عمل شوند تا خللی در روند موفقیت‌های این باشگاه بزرگ به وجود نیاید.

بازتاب رفت و آمد استرا در آینده استقلال
بدون شک حضور استراماچونی در استقلال با نتایج خوب همراه بود، نتایجی که در سایه صبر هواداران به‌دست آمد و این‌تیم پس از امتیازهایی که از دست داد، آهسته و پیوسته به صدر جدول نزدیک شد و در نهایت بالانشین لیگ هم شد. هرچند موقتی اما به هر حال استقلال فعلا در صدر جدول قرار دارد. نقش مرد ایتالیایی در این پیروزی‌ها را نباید از نادیده گرفت اما آیا رفتار استراماچونی با تیم پرطرفداری چون استقلال درست بود؟ 
او یک مربی حرفه‌ای و کاربلد است و حق دارد از برخی اتفاقات به وجود آمده و عدم وعده‌های محقق نشده، گلایه‌مند باشد اما رفتن او با این شرایط، بدون شک بازتاب‌های بدی برای ورزش و فوتبال ما خواهد داشت، به ویژه در غرب آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس. همان‌هایی که همیشه به دنبال بهانه‌جویی از ورزش و فوتبال ما هستند. 
البته بازتاب‌های نامناسب دیگری هم در سطح بین‌المللی به ویژه در کشورهایی مانند ایتالیا و حتی کشورهایی که لژیونرهای ایرانی در آنجا شاغل هستند نیز برای ما به همراه دارد و باید پرسید، هزینه این طبعات منفی را چه کسی باید بدهد. 
با توجه به آنچه میان استراماچونی و مدیران باشگاه استقلال رخ داده، به نظر می‌رسد در صورت بازگشت مرد ایتالیایی در آینده‌ای نزدیک، احتمال بروز مشکل، دور از تصور نخواهد بود. کاهش مدت قرارداد از دو سال به یک سال، دریافت دستمزد آندرا با شرایطی متفاوت از قرارداد قبلی و درخواست‌های وی از سویی و البته تضمین مدیران باشگاه استقلال از سویی دیگر، شاید کمترین اتفاق‌هایی باشد که در شرف انجام است و همه این‌ها به دلیل بی توجهی یا سوء مدیریتی است که در فوتبال ما به فور دیده می شود و باید پرسید آن فوتبال حرفه ای که از آن دم می‌زنیم، همین است؟ 

هدایت از راه دور 
بازهم آن اتفاقات عجیب و غریب که شاید تنها در فوتبال ایران دیده شود. هدایت از راه دور، نه از روی سکوهای استادیوم بلکه هدایت یک تیم از کشوری دیگر. کاپیتان تیم استقلال تهران پس از برد شیرین مقابل شاهین شهرداری بوشهر، گفت استقلال بر اساس ارنج استراماچونی به زمین بازی رفت. وریا غفوری به این مطلب اشاره داشته که استراماچونی در دو بازی اخیر، ترکیب تیم را انتخاب کرده و او تعیین کرد چه بازیکنی در ترکیب باشد. البته وریا به یک نکته دیگر هم اشاره داشته، او گفته نمی‌توانم به صورت کامل همه چیز را توضیح بدهم، چراکه موضوعات درون تیمی است. آیا حرف‌های وریا حکایت از خبرهای پشت پرده دارد؟ آیا هواداران این تیم در روزهای آینده باید منتظر اتفاق تازه‌ای باشند؟

یک بام و دو هوای مرد ایتالیایی
با آنکه مسوولان ورزش ما از بازگشت دوباره استراماچونی و حل شدن مشکلات او سخن می‌گویند اما تصاویر منتشر شده از مرد ایتالیایی حکایت دیگری را مطرح می کند. آنچه در این سوی میدان مطرح است به حل شدن مشکلات، واریز پول به حساب او، تاییدیه بانکی و ... اشاره دارد اما سخنان استراماچونی نشان از عدم بازگشت او به ایران دارد . 
آندره‌آ استراماچونی با انتشار ویدیویی از عدم بازگشت به استقلال خبر داد، در این تصاویر او گفته علی‌رغم تمام تلاش و اراده و نیت خوب و مثبت من، متاسفانه هیچ کار واضح و مشخصی توسط باشگاه انجام نشده است. به جهت بیان واقعیت و فقط به خاطر عشق و احترام زیادی که نسبت به همه بازیکنان و هواداران استقلال دارم، با حالی پر از غم، متاسفم که یک بار دیگر بگویم و تایید کنم که هیچ‌ چیز، به معنای واقعی کلمه، چیزی تغییر نکرده است. من دیگر مربی استقلال نیستم. روز گذشته حتی یک پرونده‌ای در رسانه ها منتشر شد که اثبات می‌کرد من پولی دریافت کردم که من هرگز آن را دریافت نکردم.
او در ادامه سخنان خود اعلام کرده که نمی دانم آیا آنها واقعا من را در استقلال می‌خواهند یا نه. چیزی که می‌دانم این است که من الان واقعا از رفتارهای مدیریت باشگاه خسته شده ام. 
اما باز هم افرادی که در این ماجرا دخیل هستند به حضور دوباره او امید بسیار دارند. از جمله مترجم استراماچونی که مدعی شده بعد از انتشار این ویدئو، در تماسی با مرد ایتالیایی مطمئن شده  که در روزهای آینده وی مسافر تهران خواهد شد. 
این یک بازی دو طرفه است و یا این که یک سوی میدان واقعیت ها را تحریف می کند؟

همیشه مرغ همسایه، غاز است
در حالی که خیلی‌ها اعتقاد به حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران دارند، اما در همین مرز و بوم افراد شایسته‌ای هستند که لیاقتی بیش از این‌ها را دارند و می‌توانند حتی با دست خالی، کارهای بزرگ بکنند.
جواد نکونام با فولاد خوزستان، یحیی گل محمدی با شهر خودرو، مهدی تارتار با نفت‌ مسجدسلیمان و امیر قلعه نویی با سپاهان، تیم های بالایی جدولی به شمار می‌روند که در نیم فصل دوم می‌توانند شایستگی‌های خود را بیش از پیش ثابت کنند.
مشت نمونه خروار است، بدون شک از این چهره‌های شایسته در فوتبال ایران، کم نداریم اما باید پرسید چرا هنوز خیلی‌ها، به خارجی‌ها بیش از مربیان ایرانی اعتقاد دارند و این همه مشکل را به جان می خرند تا فلان شخص را به ایران بیاورند و ادامه ماجرا.
و یک نکته مهم، اگر همان امکاناتی که برای مربیان خارجی فراهم کرده و خواسته‌هایشان را برآورده می سازیم، برای مربیان داخلی نیز همین‌کار را می‌کردیم، آیا نتایج قابل قبولی به دست نمی آمد؟

فاجعه در راه است، الگوبرداری اسکوچیچ از استراماچونی
در حالی که هنوز وضعیت پرونده سرمربی استقلال با این تیم مشخص نشده ،  به نظر می‌رسد خارجی های لیگ ایران از او الگو برداری کرده و به دنبال خواسته‌های خود هستند. دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان پس از پیروزی تیمش برابر ماشین‌سازی تبریز و در نشست خبری اعلام کرد کار کردن در این شرایط بسیار سخت است، به‌گونه‌ای که نمی‌توان آینده تیم را پیش‌بینی کرد. من به خودم این اجازه را نمی‌دهم که تا پایان فصل در این تیم بمانم چرا که این شرایط بد، باید اصلاح شود. نه من نه اعضای کادر فنی و نه هیچ یک از بازیکنان، مستحق کار کردن در این شرایط نیستیم. هیچ برنامه‌ای در این شرایط برای تیم ندارم. اگر مردم و مسئولان از خواب بیدار نشوند و کاری برای تیم نکنند، هیچ کاری نمی‌توان برای تیم کرد. 

با این شرایط باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد. آیا استراماچونی به تهران می‌آید؟ آیا خارجی‌های لیگ راه مرد ایتالیایی را در پیش می‌گیرند؟ آیا برای پرداخت مطالبات سایر مربیانی که به کشورمان سفر کرده‌اند، دچار مشکل می‌شویم؟ و هزاران سووال دیگر که امیدواریم برای همه آن‌ها پاسخ منطقی باشد.