تهران- ایرناپلاس- یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره چگونگی تجمع اعتراضی معقول و مشروع می‌گوید: اعتراضات باید به شکل مسالمت‌آمیز و از طریق نمایندگان مجلس، احزاب یا تجمعاتی که دارای مجوز هستند، صورت گیرد. حتی اگر تجمعات اخیر بدون خشونت بود هم مقبول بود؛ چراکه اعتراض حق مردم است و نباید تضعیف شود. او هم‌چنین معتقد است که اقدام به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین درست و حتی دیر انجام شد.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره  چگونگی برگزاری تجمع اعتراضی معقول و مشروع به ایرناپلاس می‌گوید: در موضوع اصلاح قیمت بنزین، چند نکته قابل‌توجه است. اول اینکه، این اقدام ضروری بود؛ چراکه مصرف بنزین در کشور ما سالانه ۱۰ درصد در حال افزایش بود و سرانجام ناچار به واردات بنزین می‌شدیم. حتی به نظر من این اقدام دیر هم صورت گرفت و باید طی چهار سال اخیر، قیمت‌ها به شکل پلکانی افزایش می‌یافت، نه آنکه یک‌باره شوکی به جامعه وارد کند.

وی ادامه می‌دهد: نکته دوم این است که از پیش باید به مردم به اطلاع‌رسانی می‌شد تا تمهیدات لازم، ازجمله ذخیره‌سازی می‌کردند. این شوک منشأ اعتراض و عدم رضایت‌ بخش بزرگی از مردم بود.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه معترضان باید به شکل مسالمت‌آمیز  اعتراض خود را بیان کنند، تصریح می‌کند: این کار باید از طریق نمایندگان مجلس، احزاب یا تجمعاتی که دارای مجوزند، صورت گیرد. حتی اگر تجمعات اخیر بدون خشونت بود، هم مقبول بود؛ چراکه اعتراض حق مردم است و نباید تضعیف شود اما این اتفاق رخ‌داد و گروهی از اشرار نیز از آن سوءاستفاده کردند. حتی سرویس‌های خارجی نیز نفوذ و از آن بهره‌برداری کردند؛ با این افراد باید برخورد شود اما با کسانی که فریب خوردند باید با عدالت برخورد شود. با توجه به اینکه جامعه دچار شوک شده بود، باید با رأفت اسلامی با آنها  برخورد شود.

از آسیب دیدگان دلجویی شود 

مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه اتفاقات ناگواری طی این روزها رخ داد، می‌گوید: عده‌ای بی‌گناه کشته شدند که اغلب آنها توسط همین سرویس‌های خارجی به قتل رسیدند یا  اموال آنها آسیب‌دیده است. به این گروه باید توجه ویژه و از آنها دلجویی شود.

وی در ادامه تأکید می‌کند: رئیس‌جمهوری باید از مردم عذرخواهی کنند. اینکه ایشان با لبخند به مردم گفتند بنده همچون مردم از زمان اجرای اصلاح قیمت‌ها بی‌اطلاع بودم، قابل‌قبول نیست. باید از خانواده‌هایی که به نحوی آسیب‌دیده‌اند، استمالت شود؛ چراکه نباید آسیب می‌دیدند.

این عضو مجمع تشخیص در پاسخ به اینکه چرا احزاب طبق اصل ۲۶ قانون اساسی هیچ‌گاه برای بیان اعتراضات مردم، درخواست برگزاری تجمع نداده‌اند، می‌گوید: این را باید از احزاب و تشکل‌ها پرسید.

اخیرا در پی افزایش قیمت بنزین، اعتراضات گسترده‌ای در سراسر کشور رخ داد که منجر به آسیب‌های بسیاری شد. در این میان مسئولان بارها تأکید کرده‌اند صف معترضان و مردمی که از شرایط موجود گلایه‌مندند از افرادی که دست به تخریب زده‌اند، جداست و باید صدای آنها را شنید و پاسخگوی مطالبات آنها بود. علاوه بر این، قانون اساسی در اصل ۲۷ خود، تأکید کرده است «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به‌شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است.»