تهران-ایرناپلاس- رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: روزی نیست که گزارش‌های زیادی از دزدی بنزین به‌صورت «بزن‌ودررویی» در تهران نداشته باشیم.

اخیراً بین جایگاه‌داران سوخت و راننده‌های اسنپ سر استفاده از یارانه بنزینی شرکت اسنپ اختلاف ایجاد شده است. شرکت اسنپ به راننده‌‎های خود مشروط به اینکه هفته‌ای ۴۷۸ کیلومتر مسافر جابه‌جا کنند، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به میزان ۷ لیتر (معادل ۱۰ هزار تومان اعتبار نقدی) اعطا می‌کند. استفاده از این اعتبار در جایگاه‌های سوخت از طریق دستگاه پی‌استیشن (کارت‌خوان ایستگاه) قابل انجام است. با این حال، برخی راننده‌های اسنپ از اینکه جایگاه‌داران برای استفاده از این اعتبار همکاری نمی‌کنند، شکایت دارند.

در زمینه علت این مسئله محمدرضا رئیسی‌فر، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی به ایرناپلاس گفت: قضیه مربوط به اشکالی است که متأسفانه شرکت ملی پخش و شرکت به‌پرداخت و اسنپ به‌وجود آورده‌اند، از این لحاظ که برای اجرای این طرح از یک نرم‌افزار بسیار ناقص و مشکل‌آفرین استفاده می‌کنند. خود این شرکت‌ها به این موضوع واقف هستند و قرار است به‌زودی برای رفع آن اقدامی انجام دهند.

وی برای توضیح بیشتر این موضوع افزود: شرکت اسنپ در ازای کل بنزین یارانه‌ای، اعتباری ۵۰ درصدی در کارت راننده‌های اسنپ واریز می‌کند. به‌طور نمونه، یک راننده به ارزش ۹۰ هزار تومان بنزین می‌زند، اما وقتی کارت خود را روی دستگاه پی‌استیشن جایگاه می‌کشد، تنها ۴۵ هزار تومان آن به‌صورت اعتباری موجود است. متأسفانه شرکت ملی پخش و به‌پرداخت ملت بدون انجام یک بررسی میدانی و شناسایی جامعه هدف و اعتبار اخلاقی راننده‌هایشان و بدون اطلاع‌رسانی و آموزش، این طرح را اجرا کرده‌اند. این باعث شده در دو سه روز اول اجرای این طرح زمانی که جایگاه‌داران از آن اطلاع نداشتند، هر کدام بالای ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان متضرر شوند.

رئیسی‌فر گفت: ما برای سرویس‌دهی به راننده‌ها مسئله‌ای نداریم، ولی نه این سرویسی که هر روز کارگران جایگاه‌ها، کسری بیاورند و متضرر شوند. از همین رو، ما اعلام کردیم همانند تاکسی‌ها، یک اعتبار کامل در کارت راننده‌های اسنپ بریزند و بعد از اتمام این اعتبار، مابقی را از جیب خود بپردازند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر و با افزایش قیمت سوخت، دزدی بنزین بسیار زیاد شده، گفت: روزی نیست که پنج تا ۶ گزارش از دزدی بنزین به‌صورت «بزن‌ودررویی» در تهران نداشته باشیم که در این مواقع خسارت دزدی از جیب کارگر یا از جایگاه‌دار می‌رود. از همین رو، کارگران از یک طرف باید مواظب دزدی‌ها باشند و از طرف دیگر باید حواسشان به کارت‌های اعتباری راننده‌های اسنپ باشد که می‌خواهند با ۵۰ درصد اعتبار، کل هزینه بنزین خریداری شده را حساب کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی همچنین افزود: این نرم‌افزار باید اصلاح شود تا بتوانیم به همه شهروندان خدمت درخور بدهیم.   

وی همچنین درباره نبود دستگاه کارت‌خوان در برخی جایگاه‌ها توضیح داد: همه جایگاه‌ها کارتخوان دارند، اما روز اول با بروز این مسئله، با به‌پرداخت تماس گرفتیم که اگر این مسئله را حل نکنند، کل این کارت‌خوان‌ها را در تمام جایگاه‌ها جمع‌آوری می‌کنیم. یک باک بنزین ۱۵۰ هزار تومان شده است، با فرار یک نفر، جایگاه‌دار به‌شدت متضرر می‌شود. جایگاه‌دار به اندازه این مبلغ کارمزد نمی‌گیرد، چه برسد به کارگری که بسیاری اوقات خسارت را از او می‌گیرند.