تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

تهران – ایرنا پلاس – درحالی موضوع استیضاخ دونالد ترامپ در فضای عمومی آمریکا جدی‌تر می‌شود که روز سه‌شنبه نظرسنجی مشترک روزنامه «واشنگتن پست» و دانشکده «شار» نشان داد ۵۸ درصد مردم آمریکا معتقدند اقدام مجلس نمایندگان برای آغاز تحقیقات جهت استیضاح ترامپ صحیح است؛ درحالی که تنها ۳۸ درصد مخالف بودند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، حدود ۴۹ درصد نیز گفتند نمایندگان مجلس باید ترامپ را استیضاح کرده و خواستار عزل وی از سمت ریاست جمهوری آمریکا شوند. تقریباً از هر ۱۰ دموکرات ۸ نفر با کناره گیری ترامپ از سمت ریاست جمهوری موافقند، در حالی که تقریبا یک پنجم جمهوری‌خواهان نیز با این مورد موافق هستند. بیش از نیمی از رای دهندگان مستقل ( ۵۷ درصد) نیز در این نظرسنجی گفتند که از تحقیقات برای استیضاح حمایت می‌کنند.

کودتا یا استیضاح؟
این درحالی است که ترامپ اعلام کرد دموکرات‌ها به‌نام استیضاح در حال کودتا علیه من هستند. ترامپ اعلام کرد: «طبق چیزهایی که روز به روز دستگیرم می‌شود، دارم به این نتیجه می‌رسم که اتفاقی که در حال رخ دادن است استیضاح نیست، بلکه کودتایی است با هدف ربودن قدرت مردم، رأی آنها، آزادی‌شان، حق‌شان ذیل متمم دوم قانون اساسی، مذهب‌شان، دیوار مرزی‌شان و حق اعطا شده به آنها به‌عنوان شهروند ایالات متحده آمریکا».

ترامپ را باید زندانی کرد
ماکسین واترز، رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا، درباره استیضاح ترامپ نوشت: «من از حزب جمهوری‌خواه می‌خواهم جلوی صحبت‌های کثیف ترامپ درباره جاسوس‌بودن افشاگران جامعه اطلاعاتی و به کاربردن ادبیات اوباش‌ برای تاکید تلویحی بر لزوم کشتن آنها را بگیرد. این کافی نیست که ترامپ تنها استیضاح شود. او را باید زندانی کرد و در حبس انفرادی انداخت. اما در حال حاضر فعلا ضرورت با استیضاح است».

ترامپ از نیکسون خطرناکتر است
گاردین در مقاله‌ای به قلم رابرت ریش ترامپ را با نیکسون مقایسه کرد و استیضاح وی را امری ضروری دانست: «تفاوت این است که سوءاستفاده از قدرت توسط نیکسون در دور دوم ریاست جمهوری او کشف شد، بعد از اینکه او مجددا در انتخابات پیروز شد. او همچنان آدم خطرناکی بود. اما تا آن زمان دلیلی برای تحمیل آسیب‌های بیشتر به دموکراسی آمریکا وجود نداشت. سوءاستفاده ترامپ ۱۴ ماه پیش از انتخابات ۲۰۲۰ آشکار شد، زمانی‌که او هنوز انگیزه داشت تا هرکاری که می‌تواند برای برنده‌شدن انجام دهد. اگر رابرت مولر از شورای ویژه به مدارک قاطعی دست پیدا می‌کرد که درخواست کمک ترامپ از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای کسب اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون در ۲۰۱۶ را اثبات می‌کرد، می‌توانست ریاست جمهوری او را تمام کند».

ترامپ، خطری برای دموکراسی در آمریکا
وی در بخش دیگری از مقاله خود نوشت: «اگر قرار باشد انتخابات ۲۰۲۰ مشروع باشد و مشروع دیده شود، آمریکا به افشاگران بیشتری نیاز دارد. همگی ما باید هوشیار باشیم. ترامپ در دو سال و نیم گذشته به خوبی تمایلش را برای پایمال کردن دموکراسی ما نشان داده است؛ حمله به رسانه‌ها، استفاده از ریاست جمهوری برای منفعت شخصی، پر کردن دادگاه‌های فدرال از متحدان، حملات لفظی به قضات، انتقاد از بانک مرکزی، هزینه در محورهایی که کنگره مجاز نمی‌داند و ملغی کردن جدایی قوا. او معتقد به شکست‌ناپذیری است».

بایدن علیه ترامپ
اما این مجادلات و انتقادها نسبت به ترامپ تنها در سطح رسانه‌ها باقی نمانده‌است. جو بایدن مهم‌ترین نامزدها دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ هم علیه ترامپ مواضع شدیدی اتخاذ کرد. بایدن در واشنگتن پست نوشت: «دیگر کافیست! به نظر می‌رسد هر روز و هر ساعت مدارک بیشتری از سوء‌استفاده دونالد ترامپ از قدرت ریاست جمهوری و نامناسب بودن او برای این کرسی رو می‌شود. او در حال استفاده از عالی‌ترین منصب کشور برای پیشبرد منافع سیاسی شخصی خود به جای منافع ملی است.تازه‌ترین نقض حاکمیت قانون از سوی او این است که علنا از چین خواسته در انتخابات ما دخالت کند و این کار آنقدر «شوکه کننده» است که مشخص است او ریاست جمهوری را گذرگاهی آزاد می‌بیند که می‌تواند هرکاری را که خواست از طریق آن انجام دهد و بازخواست نشود».

بایدن در خصوص استفاده شخصی ترامپ از جایگاه ریاست جمهوری می‌نویسد: «او از صنعت سوخت فسیلی شدیدا نفع می‌برد و به همین دلیل آینده زمین را قربانی منافع سیاسی شخصی خود می‌کند. او از توافق اقلیمی پاریس بیرون آمد و معیارهای اقتصادی مربوط به سوخت دولت اوباما را متوقف کرد. او همچنین از اعمال استانداردهای بالاتر در ایالت کالیفرنیا ممانعت می‌کند. او حتی بحران آب و هوایی را که هر روز وخیم‌تر می‌شود، تایید نمی‌کند. او در تماس تلفنی خود با شی جینپینگ، رییس جمهور چین در ماه ژوئن علاوه بر درخواست از او برای مداخله در انتخابات ما که بعدا علنا آن را تکرار کرد، مردم هنگ‌کنگ را که ماه‌ها برای حقوق دموکراتیک خود در خیابان‌ها تظاهرات کردند، فروخت. حرف آمریکا و جایگاه ما در جهان به خاطر اقدامات و بی‌کفایتی این رییس جمهور در حال سقوط آزاد است. خشم روزمره ترامپ، به سادگی می‌تواند انسان را پریشان کند اما نمی‌تواند تمرکز من را بر هم بزند».

در چنین شرایطی اگرچه جامعه جهانی استیضاح ترامپ را منجر به برکناری وی از ریاست جمهوری چندان باور ندارد، اما نوع واکنش‌های ترامپ و همچنین نوع انتقادات مخالفان وی، نشان از تشدید جنگ قدرت در انتخابات ۲۰۲۰ دارد.