تهران- ایرناپلاس- مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان ضمن محکوم کردن اجلاسیه معامله قرن در حاشیه خلیج فارس، گفت که اسلام، دین مذاکره و گفت‎وگو است.

صبح امروز کنفرانس بین‎المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‎آمیز» به میزبانی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد. مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، حجج اسلام ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و یونسی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، سید احمد هاشمی، نویسنده اهل سنت، سلمان حسین الندوی از علمای هندوستان و ماموستا پیرانی، دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح، از جمله چهره‌هایی بودند که در این مراسم حاضر شدند و به سخنرانی پرداختند.

این کنفرانس با ارائه گزارش مصطفی ذوالفقارطلب، رئیس کنفرانس و سخنرانی احمد باقری، رئیس دانشکده الهیات آغاز شد. سلمان حسین الندوی که از علمای هندوستان است به صلح و هم‎زیستی میان مسلمانان اشاره کرد و گفت: موضوع هم‎زیستی بیشتر زمانی مطرح می‌شود که منظور صلح میان ادیان مختلف است، اما منظور از هم‎زیستی در اسلام و بین مذهب مختلف آن، برادری و اخوت است.
پس از سخنرانی این عالم هندی، صحنه‌هایی از فیلم محمد رسول‎الله (ص) به کارگردانی مصطفی عقاد پخش شد و مجری برنامه با اشاره به قتل این کارگردان توسط القاعده گفت که افراطی‌گری‌ها حتی وارد حوزه سینما و هنر هم شده و ما مسیر طولانی‎ای برای کار کردن روی صلح و هم‎زیستی مسالمت آمیز پیش رو داریم.


هاشمی: هم‎زیستی مسالمت آمیز با استناد به آیات قرآن

سید احمد هاشمی، نویسنده اهل سنت سخنانش را با تأکید بر لزوم هم‎زیستی میان مسلمانان آغاز کرد و گفت: در قرآن کریم آمده‎است: «لا اکراه فی‎الدین» و همانطور که مشخص است، خداوند بحث اکراه در دین را نفی کرده و ما نیز با استناد به همین آیه وقتی قبول کنیم که کسی را نمی‌توانم به باور داشتن به عقیده خودمان مجبور کنیم، هم‎زیستی مسالمت آمیز اتفاق می‌افتد. این اجبار چه به ورود به دینی یا خروج از آن باشد، اعتبار ندارد. به عبارت دیگر اگر کسی را مجبور کنند از دین خارج شود، این نوع کفر اعتبار ندارد. دینی را هم که با اجبار باشد خداوند نمی‌پذیرد.
هاشمی همچنین ادامه داد چرا خداوند توبه انسان در پایان زندگی‎اش را نمی‌پذیرد؟ چرا خدا توبه فرعون را قبول نکرد؟ زیرا موقع مرگ، بین دو گزینه مرگ و توبه مانده بود و خداوند توبه تحت فشار را قبول نمی‌کند.
این نویسنده اهل سنت با بیان اینکه ما در اسلام دو نوع دستور قطعیات و ظنیات شرع داریم، توضیح داد که مذاهب مختلف در اسلام، تنها از لحاظ ظنیات باهم متفاوت هستند یعنی اختلاف، بین فقها و مسائل اجتهادی است و اینها مسائلی نیست که باعث شود تو نوعی مسلمان قلمداد نشوی. چراکه به طور مثال نحوه نماز خواندن نباید باعث اختلاف بین ما شود. مگر ما مسلمانان مسائل مشترک نداریم؟ مسائل اختلافی، ما را از هم دور می‌کند و البته این مسائل، نظر مجتهدان ماست و معلوم نیست که نظر خدا هم باشد یا نه. ایران ما رنگین‎کمانی از اقوام، زبان‌ها، ادیان و نژادهاست و ان‎شاءالله با هم‎زیستی مسالمت آمیز خداوند ما را اختلاف و تفرقه نجات دهد.
او همچنین تأکید کرد که اخیراً اجلاسی تحت عنوان معامله قرن در بحرین برگزار شده که در واقع این کار معامله نیست و ذلت قرن است. آن‌ها دیگری ناپذیرند و می‌خواهند مملکت صهیونیستی خود را به بهای نابودی خاورمیانه تأسیس کنند؛ اما این ذلت با میزبانی کشورهای غربی انجام می‌شود تا در انتخابات بعدی از این موضوع به عنوان برگ برنده استفاده کنند.

نواب: راه قرآن هم‌زیستی مسالمت آمیز است

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب سخنان خود را با محکوم کردن اجلاسیه بحرین درباره موضوع موسوم به معامله قرن شروع کرد و این معامله را ننگین خواند. به گفته نواب کسی تن به فروش فلسطین، پاره تن مسلمانان، نخواهد داد و بیت‎المقدس، قبله اول، باید شهر هم‎زیستی بین ادیان بماند. وی افزود که ما این معامله قرن که برای فروش فلسطین و یهودی سازی آن است را محکوم می‌کنیم. البته با توجه به عدم استقبال از این برنامه مشخص است که نتیجه‎ای نخواهد داشت.

نواب همچنین بیان کرد که امت واحد بودن از مقاصد شریعت است، بنابراین ما باید با حفظ امت واحد، حرکت کنیم و هر چیزی که با آن مقصد مخالفت کرد را کنار بزنیم. کوروش، ۲۵۰۰ سال قبل پناهگاهی برای یهودیان فراهم کرد و هنوز بعد از گذشت ۵۰۰ سال، عکس شاه عباس در مقر فکری ارامنه وجود دارد، آن هم به خاطر رفتار خوب او با ارامنه مسیحی است. ما هم با هیچیک از ادیان، مخالفتی نداشته‌ایم و نداریم.
او همچنین در ادامه گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ۲۵ درصد از جمعیت جهان هستیم و ۷۵ درصد بقیه، با ما متفاوت هستند. قرآن راه زندگی مسالمت آمیز را برای ما مشخص کرده‎است و آن هم هم زیستی مسالمت آمیز است. آیت‎الله مطهری هم اعتقاد داشت که ۸۰ درصد کشیش‌ها به بهشت می‌روند زیرا بخاطر مخالفت با ادیان دیگر مسیحی نشدند.


مولوی عبدالحمید: جهاد تنها علیه کسانی است که منطق مذاکره ندارند

سخنران بعدی مراسم مولوی عبدالحمید بود که با بالا رفتن او به روی سن، گوشی‌های همراه حاضرین بیرون آمد و تعدادی مشغول ضبط کردن صدا و تصویر او شدند. او گفت: ظرفیت دین اسلام که تا قیامت راهنمای بشر است، برای رحمت، عقلانیت، استدلال، منطق و مهربانی باز است. اگر ما به کتاب و سیره حضرت رسول مراجه کنیم، می‌بینیم که اسلام چه دینی است. کسی، کسی را مجبور نکرده مسلمان شود. ما با همه ادیان، منافع و اشتراکاتی داریم و بخاطر آن اشتراکات، خدا اجازه داده که احسان و نیکی کنیم.

مولوی عبدالحمید ادامه داد که مسلمانان، دنیا را با اخلاق فتح کردند. ایرانی‌ها، رومی‌ها و هندی‌ها به زور مسلمان نشدند و همه این گرایشات به اسلام، متأثر از اخلاق اسلامی است. البته کشورهای اسلامی باید تدبیر کنند تا صهیونیسم و دشمنان از اختلاف آنان سوء استفاده نکنند. تأکید می‌کنم که اسلام دین گفت‎وگو و مذاکره است و ما با مذاکره می‌توانیم به راه حل برسیم. جهاد تنها علیه کسانی است که منطق مذاکره ندارند و دنبال استبداد و جنگ هستند.
امام جمعه زاهدان معتقد است که افراطی گرایی از اسلام نیست و حقوق اقلیت‌های دینی، مذهبی به انسجام و برادری ما کمک می‌کند و من معتقدم که همه مسمانان باید باهم مذاکره کنند و در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

یونسی: تمدن اسلامی چیزی نیست جز مدارای مسلمانان با خود و غیر خود

دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود. او درباره هم‎زیستی مسالمت آمیز میان ادیان توضیح داد که توحید، اساس همه ادیان آسمانی است. توحید هم جلوه‌های مختلفی دارد و جلوه اجتماعی توحید، هم‎زیستی و زیست اخلاقی است. انسان‌ها همان طور که مولوی عبدالحمید اشاره کردند زندگی اخلاقی و مسالمت آمیز کنار یکدیگر را با وجود تفاوت‌ها تحمل کردند. زور و افراط مقوله‌های شیطانی هستند که در اسلام جایی ندارند. پیامبر می‌گوید عمل کردن از روی تعصبات سیاسی، حزبی و دینی و.. از پیامدهای شرک است.

حجت الاسلام یونسی در ادامه تأکید کرد: کشورهای اسلامی به جای مقابله با صهیونیسم با آنها همدست می‌شوند و در اجلاسیه در حوزه خلیج فارس و به نفع اسرائیل شرکت می‌کنند. در حالی که همانطور که از کلمه شرک پیداست برخورد، تکفیر، رد کردن، مطلق پنداری و عدم تحمل بردباری آثار شرک است. توحید با صلح و بردباری می‌تواند در جامعه نمود داشته باشد و همین که کسی خدا باور است و پیامبر و نبوت را می‌پذیرد، کافی است. این خلاصه آن چیزی است که در تاریخ اسلام بعداً به تمدن اسلامی تبدیل شد. تمدن اسلامی چیزی نیست جز مدارای مسلمانان با خود و غیر خود.

دستیار رئیس جمهور همچنین از طرف دولت دوازدهم از همه مهمانان و حاضران به خاطر حضور و برگزاری چنین برنامه‎ای تشکر کرد.

در پایان مراسم با اعلام مجری برنامه همه حاضران مراسم از جمله مسلمانان میانمار، تونس، چند کشور اروپایی و شهرهای مختلف کشور به نشانه وحدت کنار یکدیگر ایستادند و عکسی را به یادگار ثبت کردند.