تهران- ایرناپلاس- یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره نحوه برخورد صداوسیما در پوشش اخبار نمایندگان می‌گوید: صداوسیما لیستی دارد که بر اساس آن از نمایندگان در برنامه‌ها دعوت می‌کنند و تنها در صورتی که آنها که در اولویتش هستند، نتوانند در برنامه‌ها حضور یابند، به سراغ گروه‌های دوم و سوم می‌روند و دوستان اصلاح‌طلب نیز عموماً در لایه‌های بعدی قرار دارند.

جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی درباره نحوه پوشش اخبار نمایندگان در برنامه‌های صداوسیما به ایرناپلاس می‌گوید: این موضوع تازگی ندارد. یک نهاد حاکمیتی مانند صداوسیما که در روند آموزش، سرگرمی و جامعه‌پذیری سیاسی نقش مؤثری دارد، باید بهتر از این عمل کند.

وی ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود در شرایط و حوادث، صاحب نظران وابسته به جناح‌های مختلف سیاسی را دعوت کنند. دوستان اصلاح‌طلب نیز به این وضعیت که آن‌ها را دعوت نمی‌کنند عادت کرده‌اند.

این عضو فراکسیون امید در ادامه تأکید می‌کند: حتی اگر نطق میان دستور، تذکر یا مصاحبه‌ای از نمایندگان اصلاح طلب پخش کنند، نوعاً به گونه‌ای عمل می‌کنند که هزینه‌ای برای این نمایندگان داشته باشد.

میرزایی در پاسخ به اینکه «پیامد این رفتار صداوسیما چه خواهد بود؟»، تصریح می‌کند: این رفتار به یک رویه تبدیل شده است و استثنا نیست. مردم اگر دیدگاه‌ها و نظرات مختلف را در برنامه‌های صداوسیما نبینند، مسیر دیگری را انتخاب می‌کنند و صداوسیما مخاطبان خود را از دست می‌دهد. به این ترتیب تأثیر صداوسیما در رویدادهای سیاسی و اجتماعی نیز کاهش می‌یابد. مثلاً آن گونه که انتظار داشتند، در مسئله انتخابات تأثیرگذاری سابق را نداشتند.

این نماینده مجلس می‌افزاید: تا جایی که بنده اطلاع دارم، صداوسیما لیستی دارد که بر اساس آن از نمایندگان در برنامه‌ها دعوت می‌کنند و تنها در صورتی که آنها که در اولویت‌اند، نتوانند در برنامه‌های صداوسیما حضور یابند، به سراغ گروه‌های دوم و سوم می‌روند و دوستان اصلاح‌طلب نیز عموماً در لایه‌های بعدی قرار دارند.

نماینده ایلام ادامه می‌دهد: انتظار ما و بخشی از جامعه این است که صداوسیما با پوشش صدای گروه‌های مختلف اجتماعی، همچنان تأثیر خود را حفظ کند. چراکه از دست دادن مخاطبان صداوسیما تا حدی به ملت آسیب می‌زند و مخاطبان و شهروندان به سراغ سایر رسانه‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای می‌روند. چراکه اعتمادشان به صداوسیما را از دست داده‌اند و برای کسب اخبار به صداوسیما رجوع نمی‌کنند و اثرگذاری این رسانه کاهش می‌یابد. رسانه‌های خارجی، ۹۰ درصد اخبار را به درستی منتشر می‌کنند و کمتر از ۱۰ درصد آن را به شکل دستکاری شده ارائه می‌دهند، اما ظریف و اثرگذار به مردم عرضه می‌کنند. ما چنین رفتاری را از صداوسیما نمی‌بینیم. اگر صداوسیما بنا دارد بر اساس آرمان‌ها و ارزش‌ها عمل کند، این نحوه عملکرد کنونی، راهکار نیست.