تهران- ایرناپلاس- یك فعال سیاسی در واكنش به سخنان خطیب موقت نماز جمعه تهران می‎گوید: امروز حتی اقتصاددانان برجسته با احتیاط سخن می‎گویند، چطور یك خطیب موقت می‌تواند درباره همه امور اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی اظهار نظر كند؟

محمد كیانوش‎راد، عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به ایرناپلاس می‎گوید: سخنان خطیبان جمعه، بازتاب جهانی دارد و بخشی از مواضع جمهوری اسلامی ایران تلقی می‎شود. بنابراین بهتر است آنان در حیطه وظایف و دانش خود اظهارنظر كنند.
كیانوش‌راد ادامه می‎دهد: امروز حتی اقتصاددانان برجسته با احتیاط سخن می‎گویند، چطور یك خطیب موقت درباره همه امور اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی اظهارنظر می‎كند؟

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب معتقد است كلی‎گویی‎ها موجب ناامیدی مردم و خرابی می‎شود. در این سال‎ها این نوع سخنان زیاد بیان شده است و به نظر تأثیر زیادی در افزایش آمار طلاق، بزهكاری، آسیب‎های اجتماعی و نابهنجاری‎ها داشته است؛ چراكه این آقایان نمی‎دانند مشكلات كشور با سخنان كلی حل نمی‎شود.

او در ادامه تأكید می‎كند: این آقایان همان كسانی هستند كه قطعنامه‎های سازمان ملل علیه ایران را «كاغذ پاره‎های» بی‎ارزش می‎دانستند و معتقد بودند تأثیری در سرنوشت مردم ندارد. اما عملاً دیدیم همین كاغذ پاره‎ها تا چه حد زندگی مردم عادی را تحت تأثیر قرار داد. امثال اینها از جای گرمی سخن می‎گویند و درد‎های مردم را نمی‎بینند. شكی نیست كه فشارهای بین‎المللی و تحریم‎های گوناگون در كاهش سطح رفاه مردم اثر مستقیم دارد و ریسك بالای سرمایه‎گذاری داخلی و خارجی، مسئله بیكاری را گسترش خواهد داد.

این عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت می‎افزاید: حالا برخی با این كلی‌گویی‎ها قصد دارند دولت را نشانه بگیرند و همه مشكلات را به گردن دولت فعلی بیندازد.

او همچنین درباره این كه برخی چنین سخنانی را موجب افول جایگاه نماز جمعه می‎دانند، تصریح می‎كند: هركس در هر جایگاهی سخن و دستورالعملی را خلاف واقع اظهار كند، علاوه بر اینكه شأن و اعتبار گوینده را تنزل می‎دهد، مردم را هم بدبین می‌كند. ما شاهد بودیم كه پدیده خشكسالی و زلزله را برخی آقایان مربوط به بی‌حجابی زنان دانستند، اما امروز می‌دانیم كه این سخنان، بدون مبنای علمی بوده است.

گفتنی است حجت‌الاسلام و المسلمین رسول جعفریان هم در یادداشتی با اشاره به واكنش‌های قشر تحصیلكرده دانشگاهی، به سخنان این هفته خطیب جمعه تهران، نوشت: در مقابل، اصولگرایان، و حتی روحانیون زبده حوزوی، و استادان، هیچ اعتراضی نسبت به این سخنان نداشتند. به اعتقاد او، مشكل ما، فقط این نیست كه دو تفكر متفاوت برای تفسیر رابطه ایمان با خرد و دانش هست، مشكل این است كه ما گرفتار نوعی آشفتگی فكری هستیم.