تهران- ايرناپلاس- برنامه عصر جديد كه يكي از برنامه‌هاي پربيننده نوروز بود، به‌دليل قالب متفاوت و محتواي چالش برانگيز آن، در توييتر هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. آمارها نشان مي‌دهد آنچنان كه به نظر مي‌رسد، كاربران توييتري و كانال‌هاي تلگرامي نسبت به اين برنامه، موضع انتقادي نداشته‌اند.

برنامه عصر جديد به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي پرمخاطب در دوره مديريت علي فروغي در شبكه سوم سيما تاكنون حاشيه‌هاي زيادي را به دنبال داشته است. اين برنامه كه تشابه زيادي به برنامه‌هاي خارجي نظير گات تلنت دارد، انتقاد كاربران فضاي مجازي را در پي داشته كه از جمله آن‌ها مي‌توان كپي‌برداري بي‌قاعده از نمونه اصلي اين برنامه را عنوان كرد.

پخش اين برنامه در ايام نوروز كه مردم فراغت بيشتري براي مشاهده اين برنامه داشتند باعث شد تا اين برنامه به يكي از برنامه‌هاي پرمخاطب صدا و سيما تبديل شود و توجهات را به خود جلب كند. انتشار اين برنامه در شرايطي صورت مي‌گرفت كه همزمان، عادل فردوسي‌پور از شبكه سوم سيما كنار گذاشته شده بود و برخي از مخاطبان فضاي مجازي حذف عادل فردوسي‌پور از شبكه سوم را عاملي در جهت كاهش مخاطبان شبكه سوم سيما عنوان مي‌كردند. علاوه بر اين، حضور بشير حسيني، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و يكي از چهره‌هاي نزديك به علي فروغي به‌عنوان يكي از داوران برنامه عصر جديد نيز انتقادات زيادي را در ميان برخي از كاربران توييتري به دنبال داشت.

با اين حال، آمارها نشان مي‌دهد آن‌چنان كه به نظر مي‌رسد، كاربران توييتري و كانال‌هاي تلگرامي نسبت به برنامه عصر جديد و حضور بشير حسيني در آن، موضع انتقادي نداشته‌اند. محتواي منتشرشده در ميان توييت‌هاي پرلايك و پست‌هاي پربازديد تلگرامي نشان مي‌دهد بسياري از كاربران اين شبكه‌ها برنامه عصر جديد را در ايام عيد تماشا مي‌كرده‌اند. مطابق با داده‌كاوي‌هاي صورت‌گرفته، بيش از 40 درصد از توييت‌هاي پرلايك منتشر شده درباره برنامه عصر جديد، به محتواي اين برنامه اختصاص داشته يا مربوط به مطالب طنز حول اين برنامه بوده است كه عمدتاً محتوايي غيرسياسي داشته‌اند. اين محتوا را يا كاربران غيرسياسي و طنزپرداز توييتري منتشر كرده‌اند يا برخي از كاربران اصولگرا.

اين آمار نشان مي‌دهد كاربران غيرسياسي توييتر در حال افزايش هستند و فضاي توييتر بيش از پيش فضايي متكثر و غيرسياسي است. تعداد 72 توييت با حداقل 100 لايك كه داراي رويكردي غيرسياسي در رابطه با برنامه عصر جديد هستند، مؤيد همين امر است.

آمار كانال‌هاي تلگرامي نيز همين موضوع را تأييد مي‌كند. بيش از 65 درصد از پست‌هاي پربازديد تلگرامي در رابطه با برنامه عصر جديد محتوايي طنز يا غيرسياسي داشته است كه به تفكيك 48 درصد از توليدات پربازديد مربوط به محتواي برنامه عصر جديد و 17 درصد از آن مطالب طنز بوده است.

همه موارد فوق نشان مي‌دهد در ميان كاربران توييتري و كانال‌هاي تلگرامي كه به‌نوعي در ايام نوروز به برنامه عصر جديد پرداخته بودند، فضاي انتقادي آن‌چنان كه به نظر مي‌رسد پررنگ نيست. اگرچه برخي از مطالب پرلايك و پرطرفدار در انتقاد از اين برنامه يا حضور بشير حسيني بوده است.

انتقادها از برنامه عصر جديد در فضاي مجازي چگونه بود؟

با اين حال حدود 35 درصد از محتواي پرلايك منتشر شده در رابطه با اين برنامه جنبه انتقادي داشته است. از اين 35 درصد، حدود 15 درصد از مطالب، كنايه به بشير حسيني يا انتقاد از او اختصاص داشته است كه 6 درصد از آن به تمسخر سخنان وي درباره رابطه لذت جنسي و فوتبال اختصاص داشت. همچنين حدود 20 درصد از انتقادات مستقيماً در رابطه با برنامه عصر جديد بود. در اين ميان، پرلايك‌ترين توييت منتشرشده در رابطه با برنامه عصر جديد در ايام نوروز نيز توييتي انتقادي بوده است كه توسط كاربري به نام سهيل گوهري منتشر شده كه حداقل 2400 لايك خورده:

فروغي با حمايت موسسه اوج مدير شبكه سه شده، بعد از حذف عادل فردوسي‌پور از رسانه ميلي دنبال معرفي و جايگزيني چهره‌هاي جديد و نزديك خودش هست، از جمله سيد بشير حسيني، دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع) براي معرفي بشير حسيني به داوري عصر جديد رسوندتش اصلاً شايد عصر جديد برا حسيني درست شده

در تلگرام اما ماجرا كاملاً متفاوت بوده و حجم مطالبِ پربازديد انتقادي در كانال‌هاي تلگرامي تنها 10 درصد از كل مطالب پربازديدي را كه به برنامه عصر جديد پرداخته بودند، به خود اختصاص داده است كه از اين ميان هشت درصد انتقادات متوجه خود برنامه عصر جديد و دو درصد از آن متوجه بشير حسيني بود. اين موضوع در كنار اين واقعيت كه در ايام نوروز بيش از 28هزار مطلب تلگرامي در رابطه با برنامه عصر جديد منتشر شده حاكي از آن است كه كاربران تلگرامي نه‌تنها برنامه عصر جديد را تحريم نكردند، بلكه نسبت به آن توجه ويژه‌اي نيز داشته‌اند. «آدم» يكي از كاربران توييتري در همين راستا نوشته بود:

براندازي و ضدانقلاب بودن فقط اونجاش كه پونصدهزار بار صداوسيما رو تحريم كردي و عليهش توييت و هشتگ زدي و ميگي من اصلاً نگاه نمي‌كنم بعدم راجع به اينكه چرا سيد بشير حسيني مجري يه برنامه شده يا چرا عادل حذف شده هم شاكي هستي. واقعاً پاره نشدن زير بار اين تناقض خدا قوت نداره؟

آنچه به نظر مي‌رسد آن است كه برنامه عصر جديد كم و بيش مخاطبان خود را پيدا كرده است و توجه افرادي را كه در برنامه‌هاي صدا و سيما به دنبال سرگرمي مي‌گردند، به خود جلب كرده است.

خواستگاري در برنامه عصر جديد

پخش مراسم خواستگاري در برنامه عصر جديد، بيش از هر بخش ديگري از برنامه عصر جديد، توجه كاربران تلگرامي را به خود اختصاص داد. به نحوي كه 14 درصد از بازديدهاي اين مطالب، مربوط به فيلم خواستگاري پخش شده در برنامه عصر جديد بود. در توييتر نيز برخي از كاربران، با اشاره به اين مراسم خواستگاري، به آنچه دوگانگي اين برنامه با برخورد پليس با يك زوج جوان در اراك به علت خواستگاري مقابل دوربين مي‌خواندند، انتقاد كردند.