تهران- ايرناپلاس- با برگزاري جلسات دادگاه متهمان اصلي بانك سرمايه و بيان مطالب مهمي درباره شارژ مالي اهالي ورزش توسط حسين هدايتي، خوب است وزارت ورزش به عنوان متولي ورزش كشور بگويد؛ حسين هدايتي؛ عابر بانك ورزش است، يا صندوق قرض‌الحسنه و يا ابر بدهكار؟!

نكات عجيبي در اين پرونده وجود داشت مثل شركت‌هاي كارتن خواب و هزينه پول‌هاي ارزان كثيف در عرصه‌هاي ورزشي و فيلم‌سازي! آنچه كه پولشويي نيز خوانده مي‌شود.

متهمان بانك سرمايه شرايط دريافت وام به اسم برخي كارتن خواب‌ها را فراهم مي‌كردند. جالب اين‌كه در برخي موارد عمده وثيقه‌هاي وام گيرندگان سفته و اموال گران‌نمايي شده بود. در خصوص شركت‌هاي كارتن‌خواب هم صورت‌هاي مالي ارائه شده مشابه بوده و حتي به تاييد جامعه حسابرسان هم نرسيده بود. پرونده بانك سرمايه، كه بانك عامل وزرات نفت در زمان تحريم‌ها بود، با پرونده‌هاي ديگر فساد مالي از جمله صندوق ذخيره فرهنگيان و خريداران پتروشيمي اصفهان بودند، گره خورده است.

** 94 درصد تسهيلات

بر اساس كيفر خواست دادستاني، بازگردانده نشدن 94 درصد تسهيلات پرداخت شده، اتلاف نزديك به 3 هزار ميليارد تومان، ثبت ده‌ها شركت كاغذي و پرداخت وام به نام آن‌ها، دريافت غيرقانوني 600 ميليارد تومان تسهيلات بانكي به نام كارتن‌خواب‌ها، و بيش از 250 ميليارد تومان به نام مستخدم منزل و كارگر مغازه، گران‌نمايي وثيقه‌ها، حق ماموريت 480 ميليون توماني، دستمزد 5/1 ميليارد توماني و ... پرونده‌هاي قطوري را براي متهمان تشكيل داده كه مشهورترين متهم پرونده، پرويز كاظمي وزير رفاه دولت احمدي‌نژاد در سال‌هاي 1384 تا 1385 است. به گفته خودش به دليل عمل چشم، تنها توانسته 13 هزار برگه از آن‌ها را مطالعه كند.

** فهرست 20 نفره

11 آذر 1396 بود كه محمود صادقي، نماينده تهران در مجلس، فهرست 20 نفر را در توييتر خود منتشر و مدعي شد كه آن‌ها در مجموع حدود 6 هزار و 900 ميليارد تومان به بانك سرمايه بدهي دارند. حسين هدايتي از مديران و سرمايه‌گذاران ورزشي، مالك باشگاه استيل آذين و از اعضاي سابق هيأت مديره باشگاه پرسپوليس، يكي از نفرات اين فهرست بود. خيلي زود هدايتي داشتن هر نوع بدهي به بانك سرمايه را تكذيب كرد و گفت از آقاي صادقي شكايت خواهد كرد. البته غلامحسين محسني‌‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه سال 1391 گفته بود كه حسين هدايتي به دليل بدهي بانكي تحت تعقيب قضايي است.

پرويز كاظمي كه عضو هيأت مديره وقت بانك سرمايه نيز بوده، بعد از خدماتي كه در راستاي پرداخت تسهيلات كلان 600 ميليارد توماني به شركت‌هاي متعلق به حسين هدايتي ارائه داده، به سمت عضويت در هيأت مديره شركت استيل آذين ايرانيان منصوب شده است.

** 600 ميليارد تومان براي هدايتي

به گفته نماينده دادستان، بانك سرمايه هزينه‌هاي شهرت طلبانه صرف تيم‌هاي ورزشي و در يك مورد، اصل بدهي شخصي كه در حوزه ورزش تخصص دارد (هدايتي) به اين بانك 600 ميليارد تومان بوده، اما اين فرد تنها 12 ميليارد تومان را پس داده است! مهم‌تر از حوزه ورزش، مطرح شدن نام محمد امامي سرمايه گذار سريال نمايش خانگي پر طرفدار شهرزاد است. امامي از بانك سرمايه حدود 700 ميليارد تومان وام گرفته است. او علاوه بر دريافت وام، مبلغ 480 ميليارد تومان در فروش اموال به بانك گران‌نمايي داشته است.

** گران‌نمايي امامي

طبق گفته محمدرضا محدث خراساني، معاون مدير عامل سابق صندوق ذخيره فرهنگيان، امامي ساختمان خرابه‌اي در خيابان جمهوري را به مبلغ 2 ميليارد تومان به بانك سرمايه داده و به جاي آن، 90 ميليارد تومان گرفته است! امامي براي اين‌كه فيلمي تهيه كند با آقاي غندالي رابطه ايجاد كرد و از او بين 1000 تا 1300 ميليارد تومان وام با چك گرفت و نتوانست اين مبلغ را برگرداند. او حتي براي فروش توليدات در شبكه نمايش خانگي، موسسه تصويرگستر پاسارگاد را تاسيس كرد كه مدير اين موسسه علي اسدزاده است. امامي براي راه اندازي اين موسسه نيز با عنوان كارآفريني 5 ميليارد تومان وام گرفته است.

** حاشيه‌ها و واكنش‌ها

انتشار اخبار دادگاه و محاكمه حسين هدايتي تحت عنوان يكي از متخلفان بزرگ اقتصادي، حاشيه‌ها و واكنش‌هاي بسياري در پي داشت، اما شايد هيچ‌يك آن‌ها به اندازه اظهارات نماينده دادستان كه گفته بود؛ هر كسي كه از هدايتي پول گرفته، بايد پس بدهد با واكنش همراه نشده است. صحبت‌هاي نماينده دادستان مبني بر بازگشت بخش‌هاي بي حساب هدايتي، موجب نگراني برخي از مديران فوتبالي شده، چرا كه در چند سال اخير همواره نام حسين هدايتي به عنوان عابر بانك پرسپوليس در روزهاي نداري اين باشگاه به گوش رسيده و غير قابل كتمان است.

** بازيكنان پول‌ها را پس مي‌دهند؟

البته بر هيچ‌كس پوشيده نيست كه كمك‌هاي هدايتي به فوتبال و باشگاه‌ها تنها به تيم استيل آذين منتهي نشده بلكه به گفته‌هاي خود او، بارها و بارها در جريان قراردادهاي بازيكنان پرسپوليس، كمك‌هاي زيادي به اين باشگاه پر طرفدار داشته و حتي مدعي بوده كه مبلغ يك ميليارد تومان به تيم ملي فوتبال بعنوان كمك و بخشي از حقوق معوقه كارلوس كي‌روش پرداخت كرده است. اكنون اين سوال پيش مي‌آيد كه با باز شدن پاي هدايتي به دادگاه مفاسد اقتصادي و ضرب‌الاجل نماينده دادستان براي بازگشت پول‌هاي بيت‌المال، آيا امكان دارد كه تمامي بازيكنان و تيم‌هايي كه از اين عابر بانك معروف پول گرفته‌اند، در دادگاه حاضر و مبالغ دريافتي را بازگردانند؟

** به‌به و چه‌چه مديران

قاعدتا جواب اين سوال منفي است چرا كه هدايتي اين پول‌ها را تحت عنوان قرارداد، پاداش و ... به بازيكنان فوتبال داده است. از نظر قانوني امكان بازگشت پاداش هدايتي به فوتباليست‌ها، بعيد به نظر مي‌رسد. به عنوان مثال اگر فلان بازيكن از هدايتي پاداش گرفته و اكنون نداشته باشد آن پول را پس بدهد، بايد بازداشت شود؟ شايد بگويند آن زماني‌كه اين پول‌ها پرداخت مي‌شد، هيچ‌كس خبر نداشت هدايتي مجرم است.

مديران وقت هم بايد در اين زمينه پاسخ‌گو باشند، زيرا هنگام دريافت اين پول‌ها و هداياي 400 سكه‌ طلا بابت برتري مقابل رقيب ديرينه خود نه تنها از چگونگي تهيه پول‌ها از هدايتي سوالي نكردند، بلكه با به‌به و چه‌چه، توانايي‌هاي مديريتي خود را به رخ ديگران كشيدند.

** پولشويي؟!

در فوتبال ايران هر وقت بحث فساد مالي مطرح مي‌شود خيلي‌ها از جمله نمايندگان مجلس كنايه آميز آن را مطرح مي‌كنند كه داستان مفصل و البته جا افتاده‌اي دارد، اما تا به حال نه وزارت ورزش و جوانان، نه فدراسيون فوتبال، نه سازمان ليگ و كميته‌هاي انضباطي و اخلاق به اين موارد كه بعدها به نقل هر مجلسي تبديل شده، رسيدگي نكرده و حتي نپرسيده‌اند كه اين پول‌ها از كجا آمده و چرا در فوتبال و فقط در يك باشگاه خاص خرج مي‌شود. بعدها همگان با خبر مي‌شوند كه به نوعي پولشويي صورت گرفته است. هر چند هدايتي رابطه‌اش تنها با فوتباليست‌ها نبوده، بلكه با برخي مداحان و سياسيون هم ارتباط خوبي داشته و به آن‌ها نيز از اين پول‌ها داده است.

** شاهكار مديريتي

نكته قابل توجه اين بوده كه در سال‌هاي اخير باشگاه پرسپوليس مورد توجه پولشويي برخي‌ها قرار گرفته است. در زمان مديريت محمد رويانيان در پرسپوليس در طرحي عجيب با ارائه حواله‌هايي به بازيكنان سرشناس تيم در ازاي بخشي از مبالغ قراردادشان آنها را به حضور يا تمديد قرارداد در پرسپوليس ترغيب كردند. موضوعي كه در آن زمان با تكذيبيه اصلي مديران پرسپوليس مواجه شد و رسانه‌ها مثل هميشه متهم به حاشيه سازي و نشر اكاذيب ‌شدند، اما با گذشت مدتي از اين ماجرا، شاهكار مديريتي رو شد. موضوع ماشين‌هاي بي پلاك و سند مالكيت كه به ازاي بخشي از مبلغ قرارداد به بازيكنان پرسپوليس داده شد.

** رديف شدن خودروهاي گران‌قيمت

رديف شدن خودروهاي گران‌قيمت و صفر كيلومتر در پاركينگ محل تمرين باشگاه پرسپوليس، انعكاس چشمگيري در خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي داخلي داشته است. ماجراي جنجالي واردات مرسدس بنز، پورشه و بي‌ام‌و موضوعي بود كه باعث شد تا مديرعامل وقت باشگاه استقلال نيز اين اتومبيل‌ها را ابزاري براي دور زدن قانون سقف قرارداد فدراسيون فوتبال بداند. در آن زمان معاون اجرايي باشگاه پرسپوليس در باره تعداد اين اتومبيل‌ها گفت: «15 خودرو با تلاش بخش اقتصادي در اختيارمان قرار گرفته و سه مدل مختلف هستند. بي‌ام‌و و پورشه و مرسدس بنز كه بازيكنان به انتخاب خودشان يكي از اين ماشين‌ها را برداشته‌اند.»

** قرارداد عجيب با ژوزه

اين تنها شاهكار مديريتي محمد رويانيان در پرسپوليس نبود، زيرا هيچ‌كس ماجراي نوع قرارداد با مانوئل ژوزه را فراموش نكرده است. رويانيان نسبت به نحوه خبر رساني صدا و سيما براي انتخاب سرمربي جديد پرسپوليس معترض شد و گفت: «شبكه خبر برنامه مفصلي از عملكرد خوزه مانوئل پخش كرد و او را مربي بسيار توانمندي دانست. اين فضا باعث شد تا او رقم پيشنهادي‌اش را بالا ببرد! اجازه ندادند ما با آرامش و بدون جنجال‌هاي خبري كارمان را پيش ببريم.» نكته اينجاست رويانيان توضيح نداد كه چگونه ممكن است پخش بيوگرافي مانوئل در شبكه خبر، او را به اين نتيجه برساند كه از ثبت قرارداد با پرسپوليس خودداري كند؟ و از طرفي با او آن نوع قرارداد بسته شود تا اين باشگاه محكوم به پرداخت حدود 7 ميليارد تومان گردد.

** تلاش پروين براي نجات هدايتي

در يكي از برنامه‌هاي 90 حسين هدايتي مدعي شد در دوران مديريت علي‌اكبر طاهري مبلغ 19 ميليارد تومان به پرسپوليس داده است. او هم‌چنين ادعا كرده بود براي بازگشت طارمي و رضاييان به جمع سرخپوشان يك ميليارد و 650 ميليون هزينه كرده است. علي پروين كه به عنوان رئيس هيأت مديره شركت پيشكسوتان كهن پرسپوليس فعاليت مي‌كند و دوستي نزديكي با حسين هدايتي دارد و بسياري از مشكلات قبلي و فعلي پرسپوليس با وساطت او و دست و دلبازي‌هاي هدايتي رفع و رجوع مي‌شد، اين روزها به دنبال امضاء گرفتن براي نجات حسين هدايتي از آنچه كه مي‌توان به آن پولشويي لقب داد، است. پروين در صدد است نامه‌اي تنظيم كند كه به امضاي همه فوتبالي‌ها برسد. او عقيده دارد هدايتي براي فوتبال اين مملكت خيلي زحمت كشيده و شايد اين نامه بتواند كمكي به او كند.

** عابر بانك، صندوق قرض‌الحسنه و يا ابر بدهكار؟!

به نظر مي‌رسد وزارت ورزش و جوانان كه متولي ورزش كشور است و همچنين خود را مالك دو باشگاه بزرگ تهراني مي‌داند، بايد پيگير اين سوال باشد كه چگونه هدايتي با توجه به پيشينه‌اش كه از سال 1391 به نقل قول از غلامحسين محسني‌‌اژه‌اي، به دليل بدهي بانكي تحت تعقيب قضايي بود، به باشگاه پرسپوليس ورود پيدا كرد و آن زمان اعتراضي نشد؟

. آيا نبايد از مديران وقت اين باشگاه كه از اين موضوع استقبال كردند، توضيح بخواهند؟


گزارش و تحليل از مجيد روان‌ستان