تهران-ایرناپلاس- یك عضو كمیسیون قضایی مجلس درباره عملكرد 10 ساله آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضاییه می‌گوید: عدم ارتباط با مجلس و مردم، عدم تحول در دستگاه قضا، عدم عمل به قانون حسابرسی به اموال مسئولان و عدم ارسال لوایح جدی به مجلس ازجمله مواردی است كه ایشان توجه لازم را به آن نكردند.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده رباط‌كریم در مجلس شورای اسلامی درباره عملكرد 10 ساله آیت‌الله آملی لاریجانی در سمت رئیس قوه قضاییه به ایرناپلاس می‌گوید: ایشان در عرصه مبارزه با فساد در این 10 سال قوی عمل كردند. اظهارنظرهای فقهی و حقوقی مربوط به دستگاه قضا، دقت در گزینش قضات، ایجاد انسجام در شورای قضایی كشور، تلاش در جهت كاهش آمار زندانیان و توازن‌بخشی به بودجه قوه قضاییه از دیگر نقاط قوت عملكرد آیت‌الله آملی لاریجانی در جایگاه ریاست قوه قضاییه بوده است.

وی همچنین معتقد است: عدم ارتباط با مجلس و كمیسیون قضایی، عدم ارتباط با مردم و عدم حضور در میان مردم و جامعه، عدم پیگیری جدی شورای حل اختلاف، عدم تحقق‌بخشی تغییر و تحول در امور مربوط به دستگاه قضایی و سازمان‌های تابعه، عدم عمل به قانون حسابرسی به اموال مسئولان كه ایشان آیین‌نامه اجرایی آن را تدوین نكردند، عدم كنترل تحول در دیوان عدالت اداری از طریق اصلاح آیین‌نامه، عدم ارسال لوایح جدی برای اصلاح قوانین ازجمله نقاط ضعفی است كه در دوران ریاست ایشان بر قوه قضاییه رخ داده است.

این عضو كمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این پرسش كه اصلاح كدام لوایح در زمان ریاست وی مسكوت مانده است، می‌گوید: لایحه‌ای به آن معنا به مجلس ارسال نكردند. اصلاح آیین‌نامه سازمان قضایی نیروهای مسلح، كمك در حوزه قانون تجارت و كمك در حوزه قانون حمایت از خانواده و مواردی دیگری كه می‌توانستند با حضور 10 ساله خود در آن، تحول ایجاد كنند، مغفول ماند. به‌طور مثال، قانون وكالت در كشور ما مصوب سال 1310 است. قانون تجارت و مدنی نیز چنین شرایطی دارند.

نوروزی با بیان اینكه ارتباط ایشان با مجلس و مردم بسیار ضعیف بود، تأكید می‌كند: ایشان باید هر ماه به مجلس می‌آمدند، حداقل سالی 10 تا 20 نوبت در كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس حضور می‌یافتند، اما چنین نكردند.

نماینده رباط‌كریم در پاسخ به اینكه آیا اعضای كمیسیون حقوقی درخواست دیدار با ایشان را مطرح كرده بودند كه با اقبال مواجه نشد، می‌گوید: بله! البته كه ما نباید درخواست بدهیم، چرا كه ما كمیسیون قضایی هستیم و باید مسئولان خودشان بیایند. علاوه بر این، باید قضات را تشویق می‌كردند كه ثبت‌نام كنند و به مجلس بیایند. چراكه در یك مجلس قوی و كارآمد باید بیش از نیمی از اعضا، حقوقدان باشند، در فرآیند قانونگذاری باید هم به قانون عمل كرد هم با قانون‌گریزی مقابله كرد. این‌ها مواردی است كه نیاز به‌دقت داشت كه ایشان به آن توجه نكردند.

پنج‌شنبه هفته گذشته، رهبر معظم انقلاب ضمن تشكر از خدمات آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضاییه، حجت‌الاسلام رئیسی را به‌عنوان رئیس جدید این قوه منصوب كردند.