تهران- ایرناپلاس- هنرهای تجسمی كه در میانه‌ برگزاری یازدهمین جشنواره فجر است، چند روز گذشته با اعلام خبری از مدیركل مركز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، در مسیر تغییراتی قرار گرفته است.

بدون شك هنرهای تجسمی در میان سایر رشته‌ها خیلی مهجور مانده و از آن نمی‌توان به‌عنوان یك هنر مورد علاقه عامه مردم یاد كرد. هر چند در سال‌های اخیر به دلیل عرضه برخی محصولات این حوزه اعم از مجسمه‌ها و وسایل تزیینی و به كار گرفتن برخی از المان‌های این هنر در پوشاك و... مردم توانسته‌اند با آن ارتباط بیشتری برقرار كنند.

*همه تغییرات چندماهه هنرهای تجسمی
این تغییرات تنها به مردم و بازار تجسمی، محدود نشد. تقریباً اواسط تیر ماه بود كه هادی مظفری، جانشین مجید ملانوروزی و به‌عنوان مدیركل جدید دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد معرفی شد. دامنه تغییرات از این انتصاب فراتر رفت تا جایی كه در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی برای اولین بار، تفكیك بخش‌های مختلف و قرار گرفتن هر دبیر برای هر رشته در نظر گرفته شد. این تفكیك‌ها با استقبال و خرسندی بسیاری از عوامل و دست‌اندركاران جشنواره همراه بود. از اینكه هر رشته اعم از مدرن، سنتی و كلاسیك می‌توانند جدا به رقابت بپردازند، خود به‌نوعی می‌تواند ارتقا و پیشرفت هریك از این حوزه‌ها را به همراه داشته باشد و البته گالری‌ها هم توانستند فعال‌تر عمل ‌كنند.

*تشكیل شورای صدور مجوز با حضور صاحب‌نظران
اما هادی مظفری، مدیركل هنرهای تجسمی دفتر وزارت ارشاد چهارشنبه در برخی رسانه‌ها از تشكیل شورای صدور مجوز، نظارت و ارزیابی گالری‌های كشور خبر داد. وی با اعلام اینكه مجوز گالری‌ها بر اساس آیین‌نامه سابق صادر می‌شود و از این به بعد این روند ادامه پیدا می‌كند، درباره كاركرد صدور مجوز و عملكرد شورا برای گالری‌ها عنوان كرد: «برای اعطای مجوز به گالری‌ها تاكنون رویه بررسی تقاضاها در شورا وجود نداشته است و قبلاً با تقاضاهای گالری‌ها برای صدور مجوز به‌صورت كار اداری برخورد می‌شد، ولی ما شورای صدور مجوز، نظارت و ارزیابی گالری‌های كشور را با حضور تعدادی از صاحب‌نظران تشكیل دادیم.»

*تقریباً روال به این صورت بوده است
مژگان قدوسی، مدیر بخش «چارسوی هنر» یازدهمین جشنواره تجسمی با اعلام اینكه امسال برای نخستین بار گالری‌ها در جشنواره مشاركت كردند، درباره تصمیم‌گیری هادی مظفری برای تشكیل شورای نظارت، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ایشان از زمانی كه به مركز تجسمی آمده‌اند سخت‌گیری را روی صدور مجوز آغاز كرده‌اند. البته ما قبلاً هم در ارشاد این مورد را داشته‌ایم، یعنی روال كار به این صورت بوده كه هر نمایشگاهی كه برگزار خواهد شد قبلش سی دی كارها، تصاویر و همه موارد به مركز تجسمی می‌رود و آنجا اگر مسأله‌ای داشته باشند، اعلام خواهند كرد یا به آن اجازه برگزاری نمی‌دهند.

*اتفاقی مثبت در گرو سازوكارها و انتخاب افراد
مدیر مسئول ماهنامه «پیش‌نگاه» در پاسخ به این پرسش كه تشكیل این شورا را چگونه ارزیابی می‌كنید، عنوان كرد: مدت‌هاست هنرهای تجسمی با صدور مجوز و مسائل دیگر دست و پنجه نرم می‌كند و این اتفاق خیلی هم جدید نیست. البته این تصمیم بستگی به شورا دارد و اینكه شورایی كه می‌خواهد تشكیل شود اعضایش چه كسانی هستند. آیا افراد متخصصی هستند یا خیر؟ اعضای این شورا و افرادی كه اعمال‌نظر می‌كنند بسیار مهم هستند. به هر حال این دست‌اندازها همیشه برای هنرهای تجسمی، تئاتر، عرصه‌های هنری و ... وجود داشته است. حال آقای مظفری می‌خواهد شورایی‌اش كند. البته من فكر می‌كنم تشكیل شورا از این جهت كه دیگر آثار، تنها توسط نظر و سلیقه یك نفر بررسی نشود، اتفاق خیلی خوبی است. چون قبلاً شاهد این موارد بوده‌ایم. همه سازوكارها به شورا و عملكرد آن و اینكه چه كسانی بر مسند قدرت می‌نشینند و چه تصمیماتی می‌گیرند، بستگی دارد.

*اهمیت برنامه اجرایی
قدوسی در پایان و با اعلام اینكه تا اجرایی شدن این قانون باید صبر كنیم، خاطرنشان كرد: باید ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. چون هر گالری در ماه آن‌گونه‌ای كه ما اطلاع داریم دو تا چهار نمایشگاه برگزار می‌كند. گالری‌ها، دو هفته‌ای یا هفته‌ای یكبار برنامه دارند و این شورا باید مصمم و پركار باشد كه گالری‌های سطح شهر را بتوانند پوشش دهند و هر هفته و هر برنامه‌ای كه برگزار می‌شود، زیر نظر آن شورا باشند؛ یعنی به‌جز افراد متخصص، برنامه اجرایی آن خیلی مهم خواهد بود كه بتواند همه را پوشش دهد. من فكر می‌كنم كه یك دبیرخانه یا سیستم جدا، كنار هنرهای تجسمی باید اتفاق بیفتد كه فقط مختص این كار باشد.



گزارش از هنگامه ملكی