تهران-ایرناپلاس- كشور تركیه در دو سال اخیر چند بحران بزرگ را پشت سر گذاشته است؛ از سایه تهدیدات داعش تا كاهش ارزش لیر، با این وجود صنعت گردشگری آن همچنان پررونق است. حالا سؤال اینجاست كه چرا ایران نتوانسته است از این فرصت طلایی استفاده كند؟

كاهش ارزش لیر، هتل‌های ارزان و افزایش نسبی امنیت به‌عنوان مهم‌ترین شاخصه‌های تركیه در رشد گردشگری در اروپا در سال 2018 مورد اشاره كارشناسان قرار گرفته است.

كشوری كه كودتای سال 2016 و تهدیدهای حاصل از تلاش داعش را در سال‌های اخیر در حافظه و سابقه تاریخی خود دارد، وقایعی كه به‌تنهایی كافی است تا سال‌ها چهره‌ای ناامن از این كشور به‌خصوص در حوزه سفر را به دنیا معرفی كند. اما سیاستگذاری و برنامه‌ریزی متولیان ترك نشان داد این كشور قصد دارد نه‌تنها مانع تأثیرگذاری بحران‌های یاد شده بر اقتصاد كشورش باشد، بلكه سهم شایسته خود را از بازار پررونق گردشگری به‌دست آورد و در گامی بلندتر، آن را در بین همتایان اروپایی خود در صدر قرار دهد.

به نظر می‌رسد تركیه در سال‌های اخیر با كامیابی در معرفی و تبلیغ ظرفیت‌های موجود در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، با رویكردی مؤثر و در قالب تهیه و تولید فیلم و سریال‌هایی با زمینه اصلی و البته جذاب زیبایی‌های تاریخی و جغرافیایی برای كشورهای هدف و البته سراسر دنیا، به سرعت از بحران عبور كرده و توانسته از همه رقبای اروپایی پیشی گرفته و پرچم‌دار رشد گردشگری در سال گذشته میلادی باشد.

بی‌شك بهره‌مندی از تجربه موفق این كشور همسایه به‌ویژه در بخش تبلیغات وسیع بین‌المللی و تخصیص بودجه لازم به این موضوع می‌تواند راهكار مدیریت بحران‌های طراحی شده برای اقتصاد ایران در شرایط فعلی باشد، چرا كه تغییرات قیمت ارز در كشور از یك سو زمینه سفر ارزان و مقرون به‌صرفه را برای گردشگران خارجی فراهم و در این بخش تهدید را به فرصت تبدیل كرده است و از سوی دیگر، خروج ارز از كشور در نتیجه كاهش سفرهای خارجی ایرانیان را به حداقل رسانده است.

در همین راستا، نمایش امنیت موجود در كشور نیز با تبلیغات هدفمند و به‌خصوص استفاده از ظرفیت گردشگران خارجی در كشور با وجود تلاش‌های انجام شده برای ایران‌هراسی و ناامن جلوه دادن ایران، دستاوردهای غیرقابل انكاری برای رشد گردشگری به دنبال دارد.

همچنین توجه دولت به تبلیغات برای معرفی چهره‌ای امن از ایران می‌تواند با جذب گردشگر، كاهش احتمالی درآمدهای نفتی را كم‌اثر كند.

بدیهی است در صورت استفاده به‌موقع از این فرصت ایجاد شده، كسب و كار داخلی مرتبط با این حوزه به حركت درآمده و جهش قابل قبولی خواهد داشت.

بنابراین آنچه در شرایط كنونی باید به‌صورت جدی و هدفمند در دستور كار قرار گیرد معرفی و تبلیغ ناشناخته‌ها و پتانسیل‌های گردشگری كشور با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای در سطح بین‌المللی است. در كلامی دیگر، تبلیغات حرفه‌ای و فرامرزی با هدف بازاریابی و بازارافزایی، ضرورت اجتناب‌ناپذیر این روزهای صنعت گردشگری كشور برای حل همیشگی مسائل و معضلات اقتصادی است.

*كارشناس اطلاع‌رسانی معاونت گردشگری