ایرنابازار، در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع آسانسور بپردازیم همچنین بیان کنیم که تفاوت های هر یک از انواع اسانسور در چیست و کاربرد هر کدام کجا است. همچنین مختصری در مورد ابعاد اسانسور برای ساختمان های مختلف را بیان میکنیم.
آسانسور چیست؟
آسانسور یا بالابر یک محفظه فلزی قابل حمل است که برای بالا و پایین بردن اجسام یا افراد استفاده می شود. آسانسورها به صورت عمودی حرکت می کنند و بسته به کاربری آن ها ظاهر و ویژگی های متفاوتی دارند. ظرفیت های بالابر معمولا از ۴ نفر با ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم و ۱۳ نفر با ظرفیت ۱ تن یا بیشتر شروع می شود.
آسانسورها بر اساس نوع موتور، نوع کاربری، ظرفیت، سرعت حرکت و غیره طبقه بندی می شوند. در زیر انواع آسانسور را با هم مقایسه می کنیم.
افلاک مهر: بهترین شرکت آسانسور
آسانسور کششی
این آسانسورها توسط موتور الکتریکی کار میکنند که دو وزنه بر سر یک نخ که از روی یک قرقره عبور میکند تشکیل شده است. در آسانسورهای کششی نیز بریک سرسیم بکسل، کابین آسانسور وبر سردیگر، کادر وزنه و سیم بکسل از روی فلکه موتور عبور میکند.در آسانسور کششی، از موتور آسانسور، برای بالا و پایین بردن کابین آسانسور و از کادر وزنه، برای کاهش فشار وارد بر موتور استفاده میشود.
در این سیستم همواره وزن وزنهها ثابت و برابر هستند؛ به همین خاطر با وارد کردن نیروی بسیار کمی به هر طرف، سیستم جابهجا میشود. اما در این نوع از آسانسور وزن کابین آسانسور همواره متغیر می باشد و اگر کادر وزنه هم وزن ظرفیت کابین آسانسور باشد برای بالاوپایین بردن کابین درزمان خالی بودن فشار بسیار زیادی به موتور وارد می شود، به همین خاطر وزن وزنه همواره نصف ظرفیت کابین است این امرباعث میشود که در زمان خالی و پر بودن کابین نصف نیروی مورد نیاز در حالت قبل به موتور وارد شود.
به همین خاطر، در این نوع آسانسور به موتوری با قدرت حالت قبل نیاز خواهیم داشت و این امر باعث بهینهسازی در مصرف انرژی خواهد شد.در این نوع آسانسورها به فضایی به اسم موتورخانه برای قرار گرفتن کادر وزنه درون چاه آسانسور احتیاج داریم.
آسانسور هیدرولیکی
این نوع آسانسورفاقد وزنه تعادل و قاب وزنه می باشد و تمامی وزن بار داخل بالابر توسط سیستم جک هیدرولیک مدیریت می شود و به دلیل نبود قاب وزنه نیازمند موتور قوی تری نسبت به نوع قبلی بالابر هستیم. موتور این بالابر به همراه یک شیر برقی مخصوص به نام پاور یونیت در مخزن روغن غوطه ور شده و وظیفه تامین فشار آب جک هیدرولیک را بر عهده دارد.
در این نوع آسانسور موتور فقط باید در حین حرکت رو به بالا راه اندازی شود و حرکت آسانسور به سمت پایین تنها زمانی اتفاق می افتد که دریچه پاوریونیت باز شود. به طور کلی می توان گفت که مصرف انرژی آسانسورهای هیدرولیک مشابه آسانسورهای طنابی است. این نوع آسانسورها معمولاً در ساختمان های پنج طبقه یا کمتر برای داشتن سیستم جک هیدرولیک استفاده می شوند.
با وجود این محدودیت، آسانسورهای هیدرولیک اخیراً در مصارف خانگی بسیار محبوب شده اند. در اروپا ۷۰ درصد آسانسورهای زیر پنج طبقه هیدرولیک هستند. نرمی در حرکت، سایش و پارگی بسیار کمتر، قابلیت حمل بارهای بسیار سنگین، قابلیت ایجاد آسانسورهای زیبا و شیشه ای، عدم نیاز به اتاق ماشین سقفی و از این نوع پرکاربرد می باشد. امنیت بسیار بالا در هنگام زلزله اینگونه ساختمان ها دارای آسانسور می باشند.
آسانسور مغناطیسی
نوع بعدی آسانسور که به شما دوستان توضیح داده خواهد شد آسانسور مغناطیسی می باشد که عملکردی متفاوت نسبت به دو نوع قبلی دارد. در چاهک و فضای پایین این آسانسورها، بهجای قرار دادن ریل آسانسور در دیوارهها آهنربای مغناطیسی کار میگذارند در کف آسانسور نیز یک آهنربای مغناطیسی با قطب مخالف آهنربای واقع در دیواره ها وجود دارد، با اتصال برق نیروی رانش باعث بالا رفتن آسانسورمیشود.
در این نوع آسانسور ها بنا به دلیل استفاده از نیروی مغناطیسی از کابل و موتور استفاده ای نمی شود. با اختراع این نوع آسانسور می توان به جد گفت که محدودیت های وجود آسانسور در ساختمان های بلند وبرج ها کاملا برداشته شده و هیچ نوع محدویت استفاده ای در این نوع آسانسور وجود ندارد.
آسانسور مغناطیسی از نظر امنیت و ایمنی بسیار بالا هستند اما به دلیل قیمت بالای آن فقط در سیستم های خاصی از این نوع آسانسور استفاده می شود.
آسانسور وکیوم (پنوماتیک)
آسانسور وکیوم یا پنوماتیک که نسبتا یک فناوری جدید به شمار میرود امروزه در ویلاهای شخصی و در خانه های دوبلکس و خانه های دو الی سه طبقه با رفت و آمد کم به کار میرود. زیرا این نوع آسانسور فضای کمی را اشغال می کند. این آسانسورهای خانگی را میتوان در فضایی در حدود یک متر مربع نصب کرد.
نصب آسانسور نیاز به ایجاد چاه یا قرار دادن موتور خانه برروی پشت بام ندارد همچنین برای نصب این آسانسورها ، از برق تک فاز استفاده میشود که خطر برق گرفتگی را بسیار پایین میآورد. این نوع آسانسور افراد به صورت محدود به طور مثال تک نفره یا حداکثر ۲ الی ۳ نفر استفاده کنند زیر تحمل وزن این نوع آسانسور ۲۲۰ کیلوگرم می باشد.
آسانسور های پیچی (اسکرولیفت)
این نوع آسانسورها بهترین انتخاب برای خانههای کمجا با حداکثر ارتفاع ۴ طبقه همانند آسانسورهای پنومایتک می باشد. آسانسورهای پیچی را میتوان هم با برق سهفاز و هم برق تک فاز نصب و راهاندازی کرد.
آسانسورهای پیچی شامل یک پیچ بلند، یک مهره و یک تسمه است که توسط موتور به حرکت در میآیند و آسانسور را جابهجا میکند. این انواع آسانسورها دارای ایمنی بسیار بالایی هستند؛ به صورتی که میتوان از این آسانسورها به عنوان آسانسورهای بدون سقوط یاد کرد.
این امر به خاطر آن است که مکانیزم این آسانسور در حالت عادی بدون حرکت و قفل است و تسمه تنها عامل حرکت میباشد و در صورت پاره شدن تسمه آسانسور از کار میایستد. این نوع آسانسور هم نیازی به موتورخانه ندارد ولی بر خلاف نوع قبلی آسانسور که محدودیت نفرات داشت، آسانسور پیچی محدودیتی برای حمل ندارد و این خود یک مزیت نسبت به آسانسور پنوماتیک می باشد.
آشنایی با انواع آسانسور بر اساس ساختار و مکانیزم عملکرد
آسانسورها را با توجه به نیروی محرکه و طراحی مکانیزم عملکرد آنها به چند دسته کلی تقسیم بندی میکنند. تقسیمبندی انواع آسانسور، راهنمای بسیار خوبی برای افرادی است که قصد خرید و نصب آسانسورها را دارند و در انتخاب نوع آن دچار سردرگمی هستند. انواع آسانسور عبارتند از:
● آسانسور کششی
- آسانسور گیربکس
- آسانسور گیرلس
- آسانسور با موتورخانه | آسانسور MR
- آسانسور بدون موتورخانه | آسانسور روملس | آسانسور MRL
● آسانسور هیدرولیک | آسانسور هیدرولیکی
- آسانسور هیدرولیک با موتورخانه
- آسانسور هیدرولیک بدون موتورخانه
- آسانسور هیدرولیک جک مستقیم
- آسانسور هیدرولیک جک غیرمستقیم | آسانسور هیدرولیک جک از بغل
● آسانسور پنوماتیک | آسانسور وکیوم | آسانسور وکیومی | آسانسور مکشی
● آسانسور پیچی | آسانسور اسکرو | اسکرو لیفت
● آسانسور مغناطیسی | MagLev
آسانسور و قطعات آن
انواع آسانسور که امروزه در دسترس هستند و روزانه از آنها استفاده میکنید، مانند هر وسیله دیگری از یک سری قطعات تشکیل شدهاند. قطعاتی که یک آسانسور را تشکیل میدهند را در ادامه توضیح خواهیم داد.
اما پپیش از آن باید دانست که لوازم و تجهیزات و تمامی قطعات آسانسور در یکی از سه مکان، چاه آسانسور (محل حرکت کابین و محلی که ریلها و درب ها در آن نصب میشوند)، موتورخانه آسانسور (موتور، تابلو فرمان و بقیه تجهیزات آسانسور در این قسمت هستند) و چاهک آسانسور (پایینترین قسمت یک آسانسور است و بافر یا ضربهگیر در آن نصب میشود، قرار میگیرند.
ریل آسانسور و تجهیزات مربوط به آن
شامل پیچ و مهره، لقمه و براکت می شود و وظیفه اصلی ریل آسانسور، یکسان نگه داشتن مسیر حرکت کابین و قاب وزنه است. همچنین ریل از وقوع نوساناتی که در هنگام سوار شدن افراد به کابین رخ می دهد، جلوگیری مینماید. ریل به جز مواردی که گفته شد در ایمنی آسانسور نیز نقش مهمی دارد.
ریلها در انواع مختلف آسانسور به صورت جفت یعنی (ریل های T5 و T9) به فروش می رسند. این که یک آسانسور به چه تعداد ریلی نیاز دارد، به مسافتی که کابین طی می کند (تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان) و همچنین به تمامی تعداد توقفهای آسانسور بستگی دارد. استفاده از ریل آسانسور برند مونتهفرو و مازاری ایتالیا و سوپر ساورا اسپانیا نمونه رایج آسانسور در بازار هستند.
تکنولوژی های جدید در صنعت آسانسور
با پیشرفت فناوری در عرصههای مختلف، صنعت آسانسور نیز نوآوریهایی به خود دیده است و برای پاسخگویی به نیازهای جدید و خاص راهکارهایی نو و پیشرفته ارائه میکند:
آسانسورهای دوبلکس
آسانسورهای دوبلکس یکی دیگر از انواع آسانسورها هستند. استفاده از آسانسورهای دوقلو در اروپا و آمریکا بسیار رایج است. آسانسورهای دوبلکس متشکل از دو آسانسور معمولی میباشند که در یک شفت (چاه آسانسور) مشترک قرار میگیرند ولی به صورت جدا از هم حرکت میکنند.
این دو آسانسور به کمک قطعات و تجهیزاتی از هم جدا میشوند. و این دو آسانسور هیچ ضربهای به هم وارد نمیکنند. فاصله بین این دو آسانسور قابل تنظیم میباشد. آسانسورهای دوبلکس در یک شفت کار میکنند و این کار موجب افزایش بهرهوری و صرفه جویی در مصرف انرژی میشود.
آسانسورهای هوشمند
در مجتمعهای پرتردد که در ساعات و طبقاتی خاص در طی روز ازدحام جمعیت برای استفاده از آسانسور ایجاد میشود یک راهکار استفاده از هوش مصنوعی در کشف الگوی نیاز و استفاده ازآسانسور در طبقات مختلف است که با استفاده از این هوشمندی، آسانسور یا آسانسورها سعی میکنند از پیش در نقاط تجمع حاضر باشند و روال حرکت و توقف در طبقات را طوری هوشمندانه مدیریت کنند که به بهینهترین شکل نیاز این پیک جمعیت به آسانسور را پاسخ دهد.
آسانسورهای هوشمند میتوانند به دوربینهای تشخیص چهره مجهز شوند و مسافران را شناسایی کنند و به مقاصد خود برسانند بدون این که نیاز باشد افراد دکمهای بزنند چه در طبقات و چه در کابین آسانسور.
آسانسورهای سبز
آسانسورهای سبز یکی دیگر از آسانسورهایی هستند که با پیشرفت تکنولوژی ساخته شدند. آسانسورهای سبز میتوانند انرژی را ذخیره کنند، از اینرو، این آسانسورها با نام آسانسور دوستدار محیط زیست نیز شناخته میشوند. آسانسورهای سبز عموما کششی و دارای موتور گیرلس هستند، که در مقایسه با بالابرهای هیدرولیکی هشتاد درصد انرژی کمتری مصرف میکنند.
در آسانسورهای سبز سیستمهای درایو بهینه موتور حتما وجود دارد تا با بهبود حرکت موتور مصرف انرژی را بهینهتر کنند. همچنین مجهز به سیستمهای حسگر و پردازشی هستند که در مواقعی که کسی داخل کابین آن نیست.
آسانسورهای پرسرعت
با زیاد شدن طبقات ساختمان، باید آسانسورها نیز قویتر باشند، تا سرعت حرکت بین طبقات بیشتر شود. آسانسور برج شانگهای یکی از سریعترین آسانسورها است که در هر ثانیه بیش از ۲۰ متر ارتفاع را طی میکند.
آسانسور برج جده در عربستان سعودی یکی دیگر از انواع آسانسورهای پرسرعت میباشد، که در ساخت آن از سیم بکسل فیبر کربن استفاده شده که کیفیت بالابری آسانسور را بهبود قابل توجهی میبخشد. این آسانسور در مدت یک ثانیه ۱۰ متر را طی می کند.
ابعاد آسانسور
در قسمت بعدی تعدادی ابعاد پیشنهادی برای آسانسور ها با ظرفیت های مختلف می نویسم . این ابعاد طبق محاسبات و طبق تجربیات ما در آسانسور سازی به دست آمده اند.
ابعاد آسانسور ۶ نفره
ابعاد کابین آسانسور مسافر بری ۶ نفره ، با ظرفیت ۴۵۰ کیلوگرم برابر است با ۱۱۲در۱۱۲ (عمق در عرض) – مساحت مورد نیاز ۱.۱۷ الی ۱.۳۱ متر مربع – ۱۷۵در ۱۴۰ (عمق در عرض )
ابعاد آسانسور ۴ نفره
ابعاد کابین آسانسور مسافر بری ۴ نفره ، با ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم برابر است با ۹۶ در ۹۶ سانتی متر – مساحت مورد نیاز ۰.۷۹ الی ۰.۹۸ متر مربع – ۱۶۰در ۱۲۵ (عمق در عرض )
ابعاد آسانسور ۸ نفره
ابعاد کابین آسانسور مسافر بری ۸ نفره ، با ظرفیت ۶۰۰ کیلوگرم برابر است با ۱۲۴در ۱۲۴(عمق در عرض) – مساحت مورد نیاز ۱.۴۵ الی ۱.۵۹ متر مربع – ۱۹۰در ۱۵۰ (عمق در عرض )
نظر شما