ایرنابازار- سیاست قیمتگذاری در سال های گذشته نه تنها صنعت خودرو، بلکه صنایع دیگر را نیز با چالشهایی مواجه کرده است. در این میان نه تنها تولید کننده بلکه مصرفکننده نیز ناراضی است.
از تنظیم بازار تا تخریب بازار؛ مسیر معکوس یک سیاست
عنوان می شود که سیاست قیمتگذاری برای کنترل قیمتها و حمایت از مصرفکننده وضع می شود. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این سیاست به مرور زمان به تخریب ساختار رقابتی و راندمان تولید و نارضایتی مصرف کننده منجر خواهد شد.
دکتر تیمور رحمانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران میگوید: وقتی دولت برای سالها قیمت را زیر قیمت واقعی نگه میدارد، تولیدکننده انگیزهای برای نوآوری و بهبود ندارد، و مصرفکننده نیز به جای سود، صف، کمبود و کالای بیکیفیت نصیبش میشود.
صنعت خودرو؛ زیان در مقیاس صنعتی
بررسیهای مالی نشان میدهد:
- ایرانخودرو: زیان انباشته بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان
- مجموعه سایپا: زیان انباشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان
مقایسه با جهان؛ مسیر ایران اشتباه است؟
مقایسهای از تولید، سود و سرمایهگذاری تحقیق و توسعه:
در مقایسه با خودروسازان بزرگ جهانی، مسیر صنعت خودروی ایران بهوضوح از استانداردهای موفق جهانی فاصله دارد. شرکتهایی مانند تویوتا، هیوندای و فولکسواگن نهتنها در تولید انبوه و سودآوری عملکردی قابل توجه دارند، بلکه بخش قابلتوجهی از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه میکنند؛ برای مثال، تویوتا با تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون خودرو، سودی معادل ۲۸.۱ میلیارد دلار کسب میکند و حدود ۵.۵ درصد از درآمدش را به R&D اختصاص میدهد. این در حالی است که ایرانخودرو با تولید حدود ۶۰۰ هزار دستگاه، نهتنها سودی ندارد بلکه با زیان سنگین عملیاتی مواجه است و سهم تحقیق و توسعه در آن کمتر از ۰.۲ درصد برآورد میشود. این شکاف عمیق نشان میدهد که سیاست قیمتگذاری نهتنها می تواند صنعت را از مسیر رقابتپذیری دور کند، بلکه بر چرخه نوآوری، سودآوری و توسعه پایدار نیز تاثیر می گذارد.
قیمتگذاری در سایر صنایع از جمله دارو، لبنیات و صنعت نیروگاهی و برق نیز چالش ها و نارضایتی هایی را به همراه داشته و بعضا تاثیر جدی بر عملکرد و تولید شرکت ها ایجاد نموده و حتی مدیران برخی از این شرکت ها به صراحت اعلام کرده اند ادامهع تولید از نظر اقتصادی برای آنها به صرفه نیست و حتی پایینتر از هزینه واقعی تولید می باشد.
مصرفکننده هم ناراضی است
نظرسنجی ایسپا در سال ۱۴۰۲ نشان میدهد:
- ۷۳٪ مردم از کیفیت خودرو ناراضیاند
- ۸۲٪ قرعهکشی خودرو را ناعادلانه میدانند
- ۵۵٪ ترجیح میدهند خودروی خارجی دستدوم بخرند
فریال مستوفی، عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است، سیاستهای دستوری فقط تولید را ضعیف نمیکند، اعتماد عمومی را هم نابود میکند.
نظر شما