۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴، ۱۳:۵۰
کد خبرنگار: 872
کد خبر: 85839774
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایران‌خودرو؛ داستانی از فراز و فرودها

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴، ۱۳:۵۰
کد خبر: 85839774
ایران‌خودرو؛ داستانی از فراز و فرودها

تهران- ایرنابازار- آبی‌پوشان جاده مخصوص، سال‌ها به‌عنوان یکی از نمادهای اصلی صنعت خودروی ایران شناخته شده‌اند؛ مجموعه‌ای که با هدف تولید خودروهای ملی و توسعه فناوری داخلی شکل گرفت. در گذر زمان، این صنعت با چالش‌هایی همچون محدودیت‌های فناورانه، ساختار پیچیده تولید و ضرورت روزآمدسازی فرآیندها مواجه بوده است.

ایرنابازار، آبی‌پوشان جاده مخصوص، سال‌ها به‌عنوان یکی از نمادهای اصلی صنعت خودروی ایران شناخته شده‌اند؛ مجموعه‌ای که با هدف تولید خودروهای ملی و توسعه فناوری داخلی شکل گرفت. در گذر زمان، این صنعت با چالش‌هایی همچون محدودیت‌های فناورانه، ساختار پیچیده تولید و ضرورت روزآمدسازی فرآیندها مواجه بوده است.

امروز اما، نشانه‌هایی از نوسازی درونی و بازتعریف راهبردها در این مجموعه صنعتی دیده می‌شود. در فضایی که صنایع داخلی در مسیر تحول قرار دارند، این پرسش مطرح است که ایران‌خودرو چگونه می‌تواند گام‌های مؤثری برای ارتقاء کیفیت، افزایش بهره‌وری و توسعه صادرات بردارد؟ مسیر پیش‌رو فرصتی برای بازآفرینی یک برند ملی در تراز جهانی است.

صنعت اتومبیل‌سازی در ایران

دهه ۴۰ خورشیدی با صنعتی‌شدن ایران هم‌زمان شد. ایران‌ناسیونال (بعدها ایران‌خودرو) با همکاری شرکت روتس انگلیس و سپس پژو فرانسه، تولید پیکان را آغاز کرد. این خودرو خیلی زود به نماد مدرنیزاسیون تبدیل شد. اما مدل تولید مبتنی بر مونتاژ، بدون انتقال فناوری، وابستگی به خارج را نهادینه کرد. درحالی‌که ژاپن و کره جنوبی با الگوبرداری، مسیر بومی‌سازی و طراحی را پیمودند، صنعت خودرو در ایران در سطح مونتاژ باقی ماند.

دهه‌های پرشتاب و چالش برانگیز

انقلاب اسلامی و متعاقب آن، جنگ تحمیلی، ایران‌خودرو را با بحران تولید مواجه کرد. اما پس از جنگ، به لطف حمایت‌های دولتی و سیاست‌های بازسازی، تولید از سر گرفته شد. در دهه ۸۰، تیراژ تولید به بیش از نیم میلیون دستگاه رسید. بااین‌حال، کیفیت پایین، قیمت‌گذاری دستوری و تکرار طراحی‌های قدیمی، برند ایران‌خودرو را در افکار عمومی تضعیف کرد.

نگاهی به پلتفرم ملی و مسیر فناوری پیش رو

پروژه خودروی ملی با تولید "سمند" در سال ۱۳۸۰ کلید خورد. اگرچه طراحی بدنه و برخی قطعات در داخل انجام شد اما موتور، جعبه‌دنده و بسیاری از زیرساخت‌ها همچنان وارداتی بودند. سال‌های بعد با تولید دنا، رانا و سورن، مسیر ملی‌سازی ادامه یافت، ولی عملاً پلتفرم‌های قدیمی پژو ۴۰۵ با بازطراحی مواجه بودند. فناوری موتور، ایمنی و مصرف سوخت همچنان با استانداردهای جهانی فاصله داشت. تلاش‌هایی برای طراحی پلتفرم مستقل نیز ناکام ماند؛ از جمله پروژه‌های X۱۱ و IKCO EF که به مرحله تولید انبوه نرسیدند.

ایران‌خودرو در آیینه اقتصاد کلان

ایران‌خودرو یکی از سه شرکت صنعتی بزرگ کشور است. زنجیره تأمین این شرکت بیش از ۵ هزار قطعه‌ساز و شرکت خدماتی را درگیر می‌کند. اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ایران‌خودرو وابسته است. از این منظر، این شرکت نه‌فقط یک بنگاه اقتصادی، بلکه یک رکن مهم در اشتغال و ثبات اجتماعی محسوب می‌شود. اما مواردی همچون قیمت‌گذاری دستوری و الزام به تیراژ و خودکفایی، بر چابکی و نوآوری شرکت سایه بیندازد.

نقشه راه جدید؛ از برقی‌سازی تا خصوصی‌سازی

در دهه ۱۴۰۰، با تغییر مدیریت و فشار تحریم‌ها، ایران‌خودرو مسیر تازه‌ای را آغاز کرده است. پروژه پلتفرم جدید IKCO P۱ در حال توسعه است. مدل‌های برقی مانند "ری‌را الکتریک" و همکاری‌های فناورانه با شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شده‌اند. همچنین، عرضه سهام در بورس و وعده کاهش تصدی‌گری دولت، نشانه‌هایی از گذار به سمت رقابت‌پذیری است. اما تحلیلگران معتقدند تا زمانی‌که ساختار تصمیم‌گیری و تعامل با بخش خصوصی اصلاح نشود، حرکت به‌سوی استانداردهای جهانی دشوار خواهد بود.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد مشتریان همچنان از کیفیت پایین برخی محصولات ناراضی‌اند، اما در عین حال، تولید خودروهای جدید با طراحی بومی و توجه به نیاز بازار داخلی، امیدهایی تازه ایجاد کرده است. اگر ایران‌خودرو بتواند تمرکز خود را بر توسعه فناوری، ارتقای کیفیت و بهره‌وری قرار دهد، می‌تواند بار دیگر به نماد افتخار صنعت خودروسازی کشور تبدیل شود؛ این بار نه تنها در دوران گذشته، بلکه در مسیر پیشرفت‌های نوین و جایگاه جهانی در سده حاضر.

تحول مدیریتی در پایان ۱۴۰۳

در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۳، پس از چند دوره تغییرات نیم‌بند، در نهایت مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی رسمی و واقعی سپره شد.

بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی، بیش از ۴۵ درصد از سهام مدیریتی این شرکت به یک کنسرسیوم صنعتی و مالی خصوصی اختصاص داده شده و دولت تنها نقش نظارتی خواهد داشت. این اقدام که با هدف رقابت‌پذیری، ارتقای کیفیت و چابک‌سازی ساختار انجام شده است، نقطه عطفی در تاریخ ایران‌خودرو به شمار می‌آید.

نگاه مدیران جدید؛ نقشه راه پنج گام برای بازسازی اعتماد ملی

مدیرعامل جدید ایران‌خودرو در نخستین نشست خبری خود با اشاره به نقشه راه آینده گفت: «هدف ما بازگرداندن ایران‌خودرو به جایگاه یک برند ملی افتخارآمیز است. این مسیر با تکیه بر صرفه و صلاح اقتصادی، روزآمدی پلتفرم‌ها، اصلاح ساختار سازمانی، بهبود کیفیت و ایمنی قطعات و محصولات و نهایتاً تنوع‌بخشی به محصولات انجام خواهد شد.» عادل پیرمحمدی همچنین خبرداد که طی سه سال آینده، دست‌کم دو پلتفرم جدید کاملاً ملی رونمایی و پنج مدل خودروی برقی و هیبریدی به بازار عرضه می‌شود.

بر اساس برنامه‌های اعلام شده، پروژه ارتقای کیفیت با هدف کاهش ۳۰ درصدی مراجعه مشتریان به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش و گارانتی تا سال ۱۴۰۶ و پروژه‌های تنوع‌بخشی با افزودن دست‌کم ۱۰ مدل جدید شامل کراس‌اوورها و سدان‌های مدرن اجرایی خواهد شد. همچنین سرمایه‌گذاری در بهبود ایمنی خودروها بر اساس استانداردهای یورو NCAP در دستور کار قرار گرفته است.

آینده‌ای تازه؛ از خودکفایی پلتفرمی تا استفاده از فناوری های جدید صنعت درجهان

همکاری‌های گذشته با برندهایی چون پژو، روزی مایه رشد ایران‌خودرو بود، امروز مدیران جدید، راه نوسازی را در طراحی و تولید مستقل جست وجو می‌کنند. پروژه‌های فعلی از جمله پلتفرم P۱ و توسعه خودروهای برقی با باتری داخلی، نمایانگر تلاش برای گذر از مونتاژ به نوآوری بومی است. با این حال، دستیابی به این هدف مستلزم صبوری، سرمایه‌گذاری مستمر و فاصله گرفتن از نگاه صرفاً تیراژی به تولید است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.