۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴، ۱۹:۲۷
کد خبرنگار: 5521
کد خبر: 85824034
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش تولید یا افزایش زیان عملیاتی

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴، ۱۹:۲۷
کد خبر: 85824034
افزایش تولید یا افزایش زیان عملیاتی

تهران- ایرنابازار- در روزهای گذشته، انتشار آمار تولید خودروسازان در فروردین ماه ۱۴۰۴ از طریق سامانه کدال، بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌ها و فضای تحلیلی بازار سرمایه داشته است تا جایی که کاهش تولید برخی از خودروسازان به عنوان نشانه‌ای منفی از وضعیت شرکت تلقی شده است. اما آیا این برداشت با واقعیت اقتصادی این روزهای صنعت خودرو با تداوم قیمت گذاری دستوری و تولید خودروهای زیان ده هم‌خوانی دارد؟

ایرنابازار- افزایش تولید به عنوان یکی از مولفه های رشد اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد و این موضوع در شرایطی ارزشمند است که افزایش تولید با افزایش درآمد و سوددهی شرکتها و بانگاه های اقتصادی همراه شود. افزایش تیراژ تولید در شرایط کنونی صنعت خودرو که قیمت های فعلی با تورم سالانه، قیمت نهاده های تولید، حقوق کارگران، هزینه های انرژی، مالیات، عوارض، بیمه و ... تعدیل نشده است، به معنای افزایش زیان عملیاتی می باشد. بنابراین شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور مدعی هستند همچنان محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر از بهای تمام‌شده به فروش می رسانند و افزایش تولید به‌ویژه در بخش سواری می‌تواند به افزایش زیان انباشته آنها منجر شود و در چنین فضایی، رشد تولید نه تنها آورده مثبتی برای صورت‌های مالی آنها ندارد، بلکه فشار مضاعفی نیز بر جریان نقدینگی شرکت‌ها وارد می‌کند و عدم تولید با تیراژ بالا در خودروهای زیان ده می‌تواند اقدامی مدیریتی برای کنترل زیان و جلوگیری از اتلاف بیشتر منابع شرکت ها باشد.

تحلیل آمار تولید بدون توجه به ساختار زیان‌ده صنعت خودرو و سیاست‌های تنظیم‌گری و نرخ دستوری می‌تواند به برداشت‌هایی نادرست از عملکرد مالی خودروسازان منجر شود و لذا بدیهی است که اصلاح ساختار قیمت‌گذاری، تعدیل تدریجی قیمت‌ها و حرکت به سوی بازار رقابتی، پیش‌نیاز تحقق سودآوری پایدار در صنعت خودرو می باشد؛ در غیر این صورت، افزایش یا کاهش تیراژ، به تنهایی نمی تواند مبنای مناسبی برای ارزیابی عملکرد مالی خودروسازان تلقی گردد.

معادلات و فرمول های اقتصادی ایجاب می کند که به طور کلی هر شرکتی تولیدی از جمله شرکت‌های خودروساز خصوصی در کشورمان برای مدیریت صحیح منابع و پیشگیری از هدر رفت نقدینگی و زیان عملیاتی، در ابتدا اقدام به تولید کالای با کیفیت و با قیمت منطقی از حیث بهای تمام شده را در دستور کار قرار دهند و سپس به رشد تیراژ تولید نیز اقدام نمایند، در غیر این صورت تولید همراه با زیان عملیاتی، حرکت در مسیر معیوب و تحمیل فشار بر مصرف کننده نهایی و سهامدارانی است که سالها منتظر بهبود شرایط و حرکت به سوی سوددهی هستند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.