۵ اشتباه رایج در ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی که باید اجتناب کنید

تهران- ایرنابازار- ‌در فرآیند ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی، اشتباهات رایجی وجود دارد که می‌تواند منجر به جرایم مالیاتی، پرداخت‌های اضافی و مشکلات قانونی شود. در این مقاله، پنج اشتباه متداول را بررسی می‌کنیم که بسیاری از مؤدیان مالیاتی ناخواسته مرتکب می‌شوند. با آگاهی از این خطاها و روش‌های جلوگیری از آن‌ها، می‌توانید از پیامدهای ناخواسته دوری کرده و امور مالیاتی خود را به‌درستی مدیریت کنید.

ایرنابازار- امروزه کسب‌وکارهای مختلف با استفاده از انواع نرم افزار رایگان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی، قادر به ارسال اطلاعات مالیاتی‌شان به سامانه‌های راه‌اندازی‌شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور هستند. البته در این میان، طیف گسترده‌ای از اشخاص حقیقی و حقوقی با انجام اشتباهات عمدی و سهوی در بخش کارپوشه سامانه مودیان و سایر قسمت‌های سامانه و یا با تشکیل ندادن پرونده مالیاتی، خود را با معضلات و جریمه‌های جدی مواجه می‌کنند؛ برای مثال چنانچه یک کسب‌وکار در پی عدم تشکیل پرونده مالیاتی و عدم ارسال اطلاعات مالی و صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی، به‌عنوان مجرم (فراری از مالیات) شناخته شود، با مجازات‌هایی نظیر ۶-۲۴ ماه حبس و پرداخت جریمه روبه‌رو می‌گردد. از همین رو در این مقاله، سعی داریم به بررسی ۵ اشتباه معمول در ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی بپردازیم.

نصب نرم افزار رایگان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی برای جلوگیری از اشتباهات مالیاتی

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک همواره می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای ارسال صورت‌حساب الکترونیکی، علاوه‌بر سریع‌تر نمودن فرایندهای ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی‌شان، از انجام اشتباهات در این زمینه جلوگیری کنند؛ برای مثال با استفاده از نرم افزار رایگان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی کیسان، مودیان می‌توانند به خدماتی نظیر: ثبت تکی صورت‌حساب، تعریف شناسه داخلی کالا/خدمت، مشاهده صورت‌حساب‌های خرید، تعریف نامحدود خریدار، تعریف رابط، جست‌وجوی آنلاین در StuffID، پشتیبانی و... دسترسی داشته باشند. البته برای کار با این‌گونه نرم‌افزارهای تسهیل‌کننده، افراد بایستی ابتدا نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی‌شان اقدام نمایند.

۵ اشتباه رایج در ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی

اشتباهات مربوط به ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی، می‌تواند به اشکال مختلفی صورت پذیرد. در همین راستا، برخی از مهم‌ترین خطاهای مالیاتی مربوط به تشکیل پرونده، کارپوشه سامانه مودیان و یا نرم افزار رایگان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی، عبارتند از:

۱- تشکیل ندادن پرونده مالیاتی و یا غیرفعال‌سازی پرونده‌ها

۲- خطای مقدار فیلد شماره مالیاتی صورت‌حساب مرجع با اطلاعات سامانه منطبق نیست

۳- خطای به دلیل وقوع خطا عملیات انجام نشد

۴- خطای مقدار فیلد شناسه کالا خدمت با اطلاعات سامانه منطبق نیست

۵- ارور «در حالت دستی مقدار فیلد نسیه و نقدی نمی‌تواند خالی باشد».

در ادامه به بررسی اجمالی خطاهای فوق خواهیم پرداخت.

عدم تشکیل پرونده مالیاتی و یا غیرفعال‌سازی پرونده‌ها

ثبت اطلاعات مالیاتی و ارائه اظهارنامه در پایان سال مالی، پیش از هر چیز نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی دارد. چنانچه کسب‌وکارها نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی کوتاهی کنند، این اقدامشان به منزله «فرار مالیاتی» تلقی شده و مشمول جریمه‌های متعددی می‌شوند. توجه داشته باشید که علاوه بر مجازات حبس، اشخاص حقیقی و حقوقی فراری از مالیات، می‌توانند به ترتیب با جریمه‌های معادل ۱۰ و ۳۰ درصد مالیات مواجه گردند!

البته گاهیَ افراد از طریق کارپوشه سامانه مودیان نیز، پرونده مالیاتی خود را غیرفعال کرده و از ادامه ارسال اطلاعات مالیاتی خود توسط یک نرم افزار رایگان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی سر باز می‌زنند. توجه داشته باشید که در چنین حالتی نیز، فرد به‌عنوان خاطی شناخته می‌شود و برای کسب‌وکار جرایمی تعیین می‌گردد. در صورت رسیدن مبلغ معوقه مالیاتی به ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان نیز، اشخاص حقیقی ممنوع‌الخروج خواهند شد!

خطای مقدار فیلد شماره مالیاتی صورت‌حساب مرجع با اطلاعات سامانه منطبق نیست

مواجه‌شدن با این ارور، بدین معنی خواهد بود که شماره شناسه مالیاتی صورت‌حساب الکترونیکی‌تان از سوی سامانه مودیان مالی، تکراری شناخته شده است. بایستی بدانید که چنانچه قبلا صورت‌حسابتان را در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی ثبت کرده باشید، احتمال بروز این خطا افزایش می‌یابد. حال اگر صورت‌حسابی در کارپوشه سامانه مودیان وجود نداشته باشد، بایستی به نرم افزار رایگان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی مراجعه نموده و شماره فاکتورهای ثبت‌شده پی‌درپی را مورد بررسی قرار دهید؛ مثلا اگر فاکتور پایانی‌تان در سال مالی ۱۴۰۳ با شماره ۱۰۰ به ثبت رسیده باشد، اولین فاکتورتان در سال مالی ۱۴۰۴ باید با شماره ۱۰۱ ثبت گردد.

حال در چنین شرایطی، چنانچه قابلیت تصحیح شماره فاکتور را داشته باشید، بایستی برای رفع خطا به کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی مراجعه کنید. البته گاهیَ قابلیت انجام ویرایش، برای افراد بسته خواهد بود؛ بنابراین می‌توانید با دریافت یک شناسه حافظه مالیاتی جدید و ثبت آن در بخش مورد نظر، فاکتورهای جامانده را روی سامانه مودیان مالیاتی بارگذاری کنید.

رفع خطای «به دلیل وقوع خطا عملیات انجام نشد» از طریق کارپوشه سامانه مودیان

یکی از مهم‌ترین علل برخورد با این ارور، غیرفعال‌شدن شناسه حافظه مالیاتی است. جهت برطرف نمودن این پیام خطا، به کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی خود مراجعه کرده و یک شناسه حافظه مالیاتی جدید اخذ نمایید. در ادامه باید این شناسه جدید را با نرم افزار رایگان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی مورداستفاده، هماهنگ‌سازی کنید.

خطای مقدار فیلد شناسه کالا خدمت با اطلاعات سامانه منطبق نیست

۵ اشتباه رایج در ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی که باید اجتناب کنید

معمولا در دو حالت مختلف، مودیان با این خطا روبه‌رو خواهند شد:

  • انقضای اعتبار شناسه کالا و خدمات
  • غلط واردکردن شناسه.

جهت برطرف‌سازی این خطا، مودیان می‌توانند به صفحه شناسه کالا/خدمات مراجعه نموده و پس از یافتن شناسه صحیح، آن را درج کنند. البته گاهیَ افراد پس از یافتن شناسه اختصاصی نیز، با ارور «شناسه ۱۳ رقمی کالا و خدمات واردشده مورد تایید سازمان نمی‌باشد» روبه‌رو خواهند شد. به‌منظور حل این خطا نیز کاربران می‌توانند به درگاه «stuffid.tax.gov.ir» وارد شده و از شناسه‌های عمومی بهره ببرند. البته استفاده از شناسه‌های عمومی، تنها تا پیش از دریافت شناسه اختصاصی کالا/خدمات از درگاه ntsw.ir، مجاز خواهد بود.

ارور «در حالت دستی مقدار فیلد نسیه و نقدی نمی‌تواند خالی باشد»

در صورت خالی‌بودن بخش مبلغ نسیه و نقدی در فایل اکسل صورت‌حساب الکترونیکی، مودیان نمی‌توانند صورت‌حسابشان را در سامانه مودیان مالیاتی به ثبت برسانند؛ بنابراین کافی است در نرم افزار رایگان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی، این بخش را تکمیل نمایند. البته در صورت مواجهه با خطای «شماره مالیاتی صورت‌حساب مرجع با اطلاع سامانه منطبق نیست»، کاربران بایستی به کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی ورود نمایند و از یکسان بودن شماره مالیاتی ثبت‌شده در این قسمت با شماره مالیاتی درج‌شده در صورت‌حساب الکترونیکی، اطمینان حاصل کنند.

استفاده از نرم افزار رایگان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی شرکت کیسان

۵ اشتباه رایج در ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی که باید اجتناب کنید

مودیان مالیاتی همواره می‌توانند جهت جلوگیری از انجام اشتباهات رایج در ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی‌شان، از آموزش‌های مربوط به نحوه رفع خطاهای قابل بروز در سامانه، نحوه کار با نرم افزار رایگان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی کیسان و... بهره ببرند. البته چنانچه وقت و حوصله کافی برای ثبت و ارسال اطلاعات مالی ندارید، می‌توانید شرکت داده‌پردازی کیسان (keysuntsp.com) را به‌عنوان شرکت معتمد خود انتخاب نمایید.

در پی انتخاب این مجموعه معتبر به‌عنوان شرکت معتمد، مجموعه کیسان خود را موظف می‌داند تا کلیه امور مالیاتی کسب‌وکارهای مختلف، اعم از: صدور، جمع‌آوری، نگهداری و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور را با موفقیت به سرانجام برساند؛ همچنین کسب‌وکارهای حقیقی و حقوقی می‌توانند با استفاده از انواع بسته‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی تحت وب کیسان، از نرم‌افزارهای کارآمد صدور و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی و البته پشتیبانی‌ها و مشاوره‌های پیشرفته کارشناسان مجموعه بهره‌مند شوند.

*** این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره چارچوب و محتوای آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.