ایرنابازار- در این مقاله، میخواهیم به تأثیر طراحی سایت بر تجربه کاربری و نرخ تبدیل بپردازیم تا متوجه شویم چگونه طراحی سایت میتواند بر رفتار کاربران و تصمیمگیری آنها تأثیر بگذارد.
تجربه کاربری (UX) چیست؟
شاید بارها واژه «تجربه کاربری» را شنیده باشید، اما آیا واقعاً میدانید این مفهوم به چه معناست؟ برای درک دقیق این مفهوم که کلید موفقیت کسبوکارهای امروزی است، باید به این نکته توجه کرد که تجربه کاربری، تنها بهظاهر زیبا و جذاب یک سایت محدود نمیشود؛ بلکه به مجموعهای از احساسات، ادراکات و رفتارهای کاربران هنگام تعامل با یک محصول یا خدمت اشاره دارد. در واقع، هدف از طراحی تجربه کاربری این است که محصولی ایجاد کنیم که ضمن کارآمد بودن، برای کاربر لذتبخش هم باشد.
بنابراین، یک تجربه کاربری خوب، باعث میشود کاربران به مشتریان وفادار تبدیل شوند و محصولات یا خدمات شما را به دیگران توصیه کنند. در این بین، طراحان سایت در روند طراحی تجربه کاربری باید با استفاده از روشهای مختلف و تحقیق در مورد رفتار، خواستهها و نیازهای کاربران، محصولاتی را طراحی کنند که با دیدگاه و نیازهای آنها سازگار باشد. این موضوع منجر به افزایش رضایت مشتری، کاهش هزینههای پشتیبانی، افزایش نرخ تبدیل و فروش و در نهایت موفقیت کسبوکار میشود.
البته ذکر این نکته مهم، لازم است که به واسطه شباهت دو مفهوم تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) به یکدیگر، ممکن در نگاه برخی، اشتباه شود. در واقع، این دو مفهوم، مرتبط اما متفاوت از هم هستند. همانطور که پیشتر گفتیم تجربه کاربری به کل تعامل کاربر با محصول، از ابتدا تا انتها، مربوط میشود، درحالیکه رابط کاربری بهظاهر و احساس بصری یک محصول اشاره دارد.
فاکتورهای بهبود تجربه کاربری
از مهمترین فاکتورهای بهبود تجربه کاربری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- شناخت کاربران و توجه به اهمیت تجزیهوتحلیل رفتاری آنها: در طراحی سایت باید عادات، رفتارها، نیازها و دغدغههای کاربران با تحقیق شناسایی شود؛ چرا که کاربران هسته اصلی طراحی تجربه کاربری موفق هستند و درک کامل آنها به طراحان کمک میکند تا محصولی را ارائه دهند که بهخوبی با انتظارات و مشکلات کاربران هماهنگی دارد.
- ریسپانسیو کردن سایت: طراحی ریسپانسیو سایت به معنی سازگاری آن با تمام دستگاههای قابلحمل بهویژه موبایل است. یک طراحی حرفهای و ریسپانسیو، به آسانتر شدن کاربری سایت کمک میکند، بهخصوص امروزه که بسیاری از کاربران برای خرید یا جستجوهای خود، از موبایل استفاده میکنند.
- افزایش سرعت سایت: زمانی که کاربران به یک سایت مراجعه میکنند، انتظار دارند صفحات بهسرعت بارگذاری شوند؛ هر ثانیه تأخیر میتواند باعث افزایش نرخ خروج و کاهش رضایت کاربر شود. تحقیقات نشان میدهند که کاربران معمولاً پس از ۳ ثانیه تأخیر سایت را ترک میکنند، به همین دلیل، سرعت بارگذاری سایت تأثیر مستقیمی بر ماندگاری و تعامل کاربران دارد.
- بهبود سئوی سایت: بهبود سئوی سایت علاوه بر کمک به افزایش ترافیک ارگانیک، تجربه کاربری را نیز بهبود میبخشد. سئوی قوی باعث میشود کاربران بهراحتی میان صفحات جابهجا شوند و به محتوای موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند، زیرا صفحات سایت بر اساس نیازها و کلمات کلیدی جستجوی آنها بهینهسازی شدهاند.
- بهحداقلرساندن احراز هویت چندمرحلهای: احراز هویت چندمرحلهای (MFA) اگرچه به امنیت سایت کمک میکند، اما در صورت پیچیدگی، میتواند باعث نارضایتی کاربران شود. برای بهبود تجربه کاربری، میتوان از روشهای سادهتر مانند تأیید یکباره با پیامک استفاده کرد که سرعت و راحتی بیشتری را به همراه دارند.
- بهرهمندی از تست A/B برای طراحی UX: تست A/B یکی از روشهای مؤثر برای بهبود طراحی تجربه کاربری (UX) است که با مقایسه دو یا چند نسخه از عناصر سایت (مانند دکمهها، رنگها، یا چینش صفحه) به شناسایی انتخابهای بهینه کمک میکند. در این تست، کاربران بهصورت تصادفی با نسخههای مختلف مواجه میشوند و دادههای عملکردی مانند نرخ کلیک، نرخ تبدیل یا مدتزمان حضور کاربران اندازهگیری میشود. تحلیل نتایج این تست به طراحان کمک میکند تا بهترین نسخه را برای تجربه کاربری بهتر و افزایش رضایت کاربران انتخاب کنند.
چگونه طراحی سایت میتواند سبب بهبود تجربه کاربر شود؟
طراحی سایت نقش کلیدی در بهبود تجربه کاربری ایفا میکند و میتواند عامل مهمی در جلب و نگهداشتن کاربران باشد. با بهکارگیری برخی از روشها اعم از طراحی ساده و کاربرپسند، سرعت بارگذاری بالا، واکنشگرا یا ریسپانسیو، ساختار واضح، کاربردی و دسترسپذیر (Accessibility)، استفاده از رنگها (رنگبندی سازمانی) و فونتهای مناسب (تایپوگرافی خاص)، قراردادن دکمهها و لینکهای قابلدسترس، توجه به طراحی بصری و عناصر گرافیکی و تست و بهینهسازی مداوم در طراحی سایت میتوان تجربه کاربر را بهبود بخشد، منجر به افزایش رضایت کاربران و تعامل بیشتر و در نهایت تبدیل کاربران به مشتریان وفادار شد.
چطور میتوان نرخ تبدیل سایت خود را از طریق طراحی مناسب بهبود بخشید؟
تمرکز بر روی عناصری مانند تجربه کاربر، جذابیت بصری، فراخوانهای (CTA) متقاعدکننده، سیگنالهای اعتماد و واکنشگرا یا ریسپانسیو کردن سایت میتواند نرخ تبدیل آن را بهبود بخشد؛ این در حالی است که مواردی چون تجزیهوتحلیل دادهها، آزمایش، تکرار و بهینهسازی مداوم مکمل روشهای مذکور هستند و میتوانند پتانسیل تبدیل را در سایت را به حداکثر برسانند.
*** این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره چارچوب و محتوای آن ندارد.
نظر شما