۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 872
کد خبر: 85636861
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زمینه‌های گسترش کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان

تهران- ایرنابازار- کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان ابتدا بسیار محدود بود اما در چند سال گذشته میزان استفاده از این متریال در حوزه ساخت و ساز به بیش از ۱۰ میلیون مترمربع در سال رسیده است. شرکت ماموت به تنهایی سالانه ۶ میلیون مترمربع انواع پنل ساندویچی تولید می‌کند که بخش قابل توجهی از آن در پروژه‌های ساختمان سازی در داخل کشور برای ساخت سقف و دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایرنابازار- ایران از جمله کشورهایی است که همچنان مصالح بنایی به طور گسترده به کار گرفته می‌شوند. با این وجود کاربرد ساندویچ پانل به سرعت در حال افزایش است. زمینه‌های اصلی گسترش به‌کارگیری این متریال را باید در تغییر نگرش مهندسان و سازندگان و همچنین افزایش نیاز به ساخت بناهای جدید جستجو کرد.

دلایل کاربرد ساندویچ پانل

کنار گذاشتن آجر و سفال و کاربرد ساندویچ پانل به جای آنها دلایل متعددی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل کاربرد پنل ساندویچی تغییر ساختار سازه‌ای در پروژه‌های جدید است. در ساختمان‌های جدید دیگر نیازی به دیوارهای باربر نیست و سازه اصلی از ستون‌ها و تیرها تشکیل می‌شود. از همین رو دیوارها نقش تازه و البته متفاوتی نسبت به گذشته یافته‌اند.

اهمیت دستیابی به حداکثر فضای مفید داخلی دلیل مهم دیگری برای کاربرد ساندویچ پانل است. به‌کارگیری پنل‌های عایق به جای سنگ و سفال موجب بیشتر شدن متراژ مفید داخلی می‌شود. برپایی دیوار و سقف نازک با مصالح بنایی ممکن نیست. اما انواع ساندویچ پانل ضخامت به مراتب کمتری دارند و به راحتی می‌توان دیوارهای ۱۰ سانتیمتری یا کمتر را ساخت.

زمینه‌های گسترش کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان

مهم‌ترین موارد کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان

ساندویچ پانل را می‌توان را در کاربری‌های مختلف به کار گرفت. به دلیل بافت خاص و ساختار ویژه حوزه استفاده از این متریال بسیار گسترده است و انواع مختلف آن در پروژه‌های صنعتی، اداری، عمومی، تجاری، ورزشی و حتی مسکونی به کار می‌روند.

تولید این متریال در انواع مختلف سبب شده تا امکان استفاده از آن به منظور دستیابی به اهداف گوناگون وجود داشته باشد. پنل دیواری و پس از آن نوع سقفی بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارند. تحقیقات و بررسی‌ها در مورد میزان به‌کارگیری انواع مصالح نشان می‌دهند که:

"از میان کاربردهای گوناگون ساندویچ پانل ساخت دیوارها و نما و همچنین پوشاندن سقف سوله‌های متوسط و بزرگ مهم‌ترین به حساب می‌آید. در بیش از ۶۰ درصد سوله‌ها و سالن‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور از انواع مختلف ساندویچ پانل به منظور پوشش سازه بهره گرفته شده است. فرودگاه‌ها نیز از جمله دیگر مکان‌هایی هستند که پنل ساندویچی تنها متریال مقرون به‌صرفه برای اجرای سقف و دیوارها محسوب می‌شود. سازه‌های فرودگاهی ابعاد وسیعی دارند و از همین رو به منظور ساخت آنها نمی‌توان از مصالح بنایی و اکثر متریال‌های صنعتی استفاده کرد.

مزیت‌های گسترش کاربرد ساندویچ پانل

گسترش کاربرد ساندویچ پانل مزیت‌های بسیاری دارد. این مزیت‌ها هم منافع کارفرما و سازنده و هم منافع کاربران ساختمان را تأمین می‌کنند. بدون شک هر متریال ساختمانی مزایای خاص خود را دارد. اما آنچه سبب تفاوت پنل ساندویچی با سایر مصالح می‌شود تعدد مزیت‌های آن است.

ساندویچ پانل به تنهایی بیش از متریال‌های دیگر مزیت دارد. در واقع می‌توان چندین مصالح را حذف کرد و به جای آنها از پنل ساندویچی استفاده کرد. برخی از مزیت‌های گسترش به‌کارگیری ساندویچ پانل عبارت‌اند از:

  • خودکفایی ساختمان‌ها از جنبه تأمین انرژی
  • بهبود نمای شهرها و ارتقای کیفیت بصری فضا
  • شتاب گرفتن ساختمان سازی و کاهش اتلاف وقت
  • بیشتر شدن زیربنای مفید ساختمان‌ها
  • افزایش ضریب ایمنی بناها در برابر حوادث و آسیب‌ها
  • طولانی‌تر شدن دوره بهره‌برداری و کاهش نیاز به تعمیرات
  • ارتقای سازگاری ساختمان‌ها با طبیعت و محیط زیست

نتایج گسترش کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان

برای سنجش دقیق و درست نتایج کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان باید چند دهه منتظر ماند. زیرا به منظور مشاهده برخی از نتایج مثبت استفاده از این متریال به گذشت زمان نیاز است. اصلی‌ترین دستاورد ناشی از به‌کارگیری مصالح مدرن و صنعتی، تناسب بیشتر ساختمان‌ها با نیازهای جدید و سبک تازه زندگی بشر است.

نتیجه مهم دیگر کاربرد ساندویچ پانل کاهش اتلاف مصالح است. از بین رفتن بخشی از متریال مورد استفاده در هنگام حمل و نصب سالانه میلیاردها تومان ضرر و زیان به سازندگان و کارفرمایان وارد می‌کند. تولید صنعتی متریال‌های مدرن از جمله پنل ساندویچی باعث می‌شود که درصد آسیب‌دیدگی و اتلاف آنها در زمان جابه‌جایی و جای‌گذاری بسیار پایین باشد.

از دیگر نتایج افزایش به‌کارگیری ساندویچ پانل می‌توان به ایجاد بستر لازم برای هوشمندسازی ساختمان‌ها اشاره کرد. پنل‌های پیش‌ساخته را می‌توان با اندکی تغییر به بخشی از زیرساخت لازم به منظور ایجاد سازه‌های هوشمند تبدیل کرد. پیش‌بینی می‌شود طی ۱۰ سال آینده بیش از نیمی از پروژه‌های ساخت و ساز با رویکرد هوشمندسازی طراحی و اجرا شوند.

زمینه‌های گسترش کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان

تأثیر کاربرد ساندویچ پانل بر هزینه‌های ساختمان سازی

کاربرد گسترده ساندویچ پانل در صنعت ساختمان موجب افزایش بهره‌وری و در نتیجه بیشتر شدن بازدهی اقتصادی می‌شود. تمام انواع پنل ساندویچی ارزان نیستند و هر یک از مدل‌های این متریال قیمت متفاوتی دارند. بدین ترتیب مهندسان عمران و شرکت‌های ساختمانی می‌توانند در هر پروژه با در نظر گرفتن نیازها و بودجه، از میان انواع گوناگون بهترین گزینه را انتخاب نمایند. در ضمن به دلیل ابعاد استاندارد و وزن به نسبت سبک هزینه‌های مربوط به حمل، انبارش و نصب این متریال کمتر از سایر مواد و مصالح ساختمانی است.

بیشترین تأثیر به‌کارگیری ساندویچ پانل بر هزینه‌ها مربوط به دوره پس از آغاز بهره‌برداری است. ساختمان‌هایی که در اجرای سقف و دیوارهای آنها از پنل استفاده شده نیاز بسیار کمتری به مصرف انرژی دارند و بدین ترتیب هزینه‌های ماهانه‌ی مربوط به مصرف برق و گاز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند. این موضوع با توجه به کمبود انرژی در سراسر دنیا و افزایش قیمت انرژی در سال‌های آتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

در نهایت قابلیت دمونتاژ که از جمله ویژگی‌های خاص و انحصاری انواع ساندویچ پانل محسوب می‌شود این امکان را می‌دهد که پس از پایان دوره بهره‌برداری از بنا، پنل‌ها را باز کرده و به فروش رساند. بدین ترتیب بخشی از هزینه‌های اولیه جبران می‌شوند. در مجموعه باید گفت که از میان تمام مصالح، ساندویچ پانل بیشترین تناسب را با شرایط اقتصادی جهان امروز دارد و استفاده از آن مقرون به صرفه است.

*** این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره چارچوب و محتوای آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.