علت خاموش روشن شدن تلویزیون سونی چیست؟

تهران- ایرنابازار- علت خاموش روشن شدن تلویزیون سونی هر چه باشد، حل آن بسیار ضروری است و می‌تواند از بروز مشکلات عمده‌تر مانند آسیب‌های سخت‌افزاری و هزینه‌های جانبی جلوگیری کند. علاوه بر آن عمر مفید دستگاه را افزایش داده و می‌تواند هزینه‌های جانبی شما را کاهش دهد. در این مقاله با علت خاموش روشن شدن تلویزیون سونی آشنا می شوید.

ایرنابازار- خاموش روشن شدن ناگهانی و خودبخودی تلویزیون سونی نشانی از اختلال در عملکرد آن است و باعث می‌شود نتوانید برنامه‌های مورد علاقه خود را نگاه کنید. برای درک بهتر موضوع تصور کنید که در حال تماشای یک سریال یا بازی فوتبال هستید و ناگهان تلویزیون خاموش شده و روشن می‌شود. در این فاصله ممکن است صحنه یا موقعیت مهمی را از دست داده و هیجان و لذت تماشای تلویزیون را از دست بدهید. در این حالت نیاز است قبل از هر چیزی علت خاموش روشن شدن تلویزیون سونی را پیدا کرده و سپس به دنبال راه حل آن باشیم. در ادامه ما همین کار را می‌کنیم و در تلاش هستیم تا ساده‌ترین روش‌های برطرف کردن این مشکل را با شما در میان بگذاریم.

۱- نوسانات برق

اولین علت خاموش و روشن شدن تلویزیون سونی به اختلالات و نوسانات برق مرتبط خواهد شد. در این حالت جریان برق به درستی به تلویزیون منتقل نشده و به صورت مداوم قطع و وصل خواهد شد. در نظر داشته باشید که نوسانات برق ممکن است ناشی از اختلال در سیستم برق رسانی ساختمان باشد یا سه‌راهی یا کابل برق خود دستگاه دچار اختلال شده باشد. برای نمونه ممکن است دو شاخه تلویزیون درون پریز برق لق بزند و با کوچک‌ترین تکانی تلویزیون خاموش شود.

راه حل

برای پیدا کردن دلیل اصلی مشکل در مرحله اول سعی کنید سه‌راهی را عوض کنید، در صورتی که مشکل کماکان پابرجا بود از یک پریز دیگر برای تست استفاده کنید. در صورتی که مشکل حل نشد، سعی کنید سیم برق دستگاه را عوض کنید. با این کار به احتمال زیاد مشکل شما حل می‌شود. جهت جلوگیری از آسیب ناشی از نوسانات برق توصیه می‌شود هنگام خرید تلویزیون سونی، یک سه راهی مرغوب هم تهیه کنید.

۲- تنظیمات خاموشی خودکار

اگر در ساعت خاصی از شبانه روز تلویزیون به صورت خودکار روشن یا خاموش می‌شود، احتمالا دلیل آن به تنظیمات خاموشی خودکار بر می‌گردد. در این حالت شما تنظیم می‌کنید که تلویزیون پس از مدتی که با آن کار نکردید، به صورت اتوماتیک خاموش شود. این ویژگی برای کسانی که جلوی تلویزیون خوابشان می‌برد یک امکان فوق‌العاده است. علاوه بر آن در برخی از تلویزیون‌ها امکان تنظیم ساعتی برای روشن شدن خودکار دستگاه وجود دارد که کمتر کسی از آن استفاده می‌کند.

راه حل

رفع این علت خاموش و روشن شدن تلویزیون سونی بسیار ساده است و کافی است از بخش تنظیمات فرایند روشن یا خاموش شدن خودکار تلویزیون را غیرفعال کنید.

۳- مشکل در کابل‌های اتصال

علت خاموش روشن شدن تلویزیون سونی چیست؟

مشکلی که هنگام خرید تلویزیون ارزان یا گران ممکن است گریبان‌ شما را بگیرد، بروز اختلال در کابل‌های اتصال است. دلیل این مشکل هم به استفاده از کابل‌های اتصال نامناسب و غیراستاندارد بر می‌گردد. برای نمونه اگر از کابل HDMI غیر استاندارد استفاده کنید، احتمال خاموش شدن تلویزیون سونی بالا خواهد رفت. در نظر داشته باشید که ادامه دار بودن چنین اختلالی در بلند مدت می‌تواند خرابی تلویزیون را به دنبال داشته باشد.

راه حل

کابل‌های اتصال مانند HDMI بررسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید. توصیه می‌شود از همان ابتدای خرید تلویزیون سونی به این نکته توجه داشته باشید و برای اتصال سایر دستگاه‌ها به تلویزیون سونی از کابل‌های اورجینال استفاده کنید.

۴- اتصال فلش یا هارد ویروسی

بسیاری از خوره‌های فیلم و سریال به طور مرتب هارد یا فلش خود را به تلویزیون متصل می‌کنند. در صورتی که این هارد یا فلش آلوده به ویروس باشد، عملکرد تلویزیون دچار اختلال خواهد شد. ویروس‌ها ممکن است باعث خاموش و روشن شدن مداوم تلویزیون سونی شوند یا آن را کند کرده و مانع از نمایش صحیح محتواها شوند. برخی از تلویزیون‌ها ممکن است خطاها و هشدارهایی مبتنی بر آلوده بودن هارد یا فلش را نشان دهند که باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

راه حل

اولین کاری که پس از اتصال فلش یا هارد ویروسی باید انجام دهید، این است که آن را از تلویزیون جدا کنید و در صورت نیاز آن را فرمت کنید. سپس تلویزیون را اسکن کنید تا از نبود ویروس در سیستم عامل آن مطمئن شوید. البته این کار به دانش و تخصص نیاز دارد و ممکن است لازم شود دستگاه را به تعمیرگاه ببرید. برای جلوگیری از بروز چنین حالتی توصیه می‌کنیم قبل از متصل کردن حافظه‌های جانبی، آن‌ها را اسکن کرده و از عدم وجود ویروس و فایل‌های مخرب در آن مطمئن شوید.

۵- اختلالات نرم افزاری

علت خاموش روشن شدن تلویزیون سونی چیست؟

اختلالات و مشکلات نرم‌افزاری در تجهیزات صوتی تصویری شایع نیست و به ندرت ممکن است رخ بدهد که در برخی از موارد می‌توان علت خاموش و روشن شدن تلویزیون سونی را به آن ربط داد. آپدیت ناقص سیستم عامل و برنامه‌ها، بروز باگ‌های نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌های آلوده به ویروس ممکن است چنین شرایطی را ایجاد کند. دراین حالت تلویزیون معمولا کند شده و ممکن است خطاهایی مبتنی بر بروز مشکل را به نمایش درآورد.

راه حل

اگر مشکل خاموش و روشن شدن تلویزیون سونی ناشی از اختلالات نرم افزاری است و پیام خطا روی صفحه آن ظاهر می‌شود، به راحتی می‌توانید متن پیام را در گوگل جستجو کرده و راه حل آن را پیدا کنید. در غیر اینصورت لازم است به مراکز تعمیر تلویزیون سونی مراجعه کنید تا مشکل را برای شما حل کنند.

۶- خرابی مدار استندبای

مدار استندبای (Standby Circuit) یک قطعه الکترونیکی است که حتی در زمان خاموشی تلویزیون هم به صورت کم‌مصرف کار خود را ادامه می‌دهد و تلویزیون را در حالت آماده برای کار نگه می‌دارد. به کمک این قطعه است که هنگام فشار دادن دکمه‌های ریموت، تلویزیون به سرعت روشن شده و کار خود را شروع می‌کند. نوسانات برق، ‌ خرابی قطعات و تداخل با سایر مدارها از جمله شایع‌ترین دلایل خرابی در مدار استندبای هستند.

راه حل

خرابی مدار استندبای یک مشکل سخت‌افزاری پیچیده است و در این مورد کار خاصی از دست شما بر نمی‌آید؛ مگر اینکه خودتان تعمیرکار حرفه‌ای تلویزیون سونی باشید. در صورت بروز چنین مشکلی تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به مرکز تعمیر معتبر تلویزیون سونی مراجعه کنید.

۷- خرابی برد اصلی

برد اصلی یا Mainboard قلب تپنده تلویزیون است که تمامی پردازش‌ها، کنترل عملکردهای مختلف و ارتباط بین قطعات را مدیریت می‌کند؛ حتی مدار استندبای هم تحت نظارت برد اصلی کار خود را انجام خواهد داد و بدون آن روشن کردن تلویزیون امکان پذیر نیست. در برخی از موارد ممکن است خرابی برد اصلی به خاموش و روشن شدن ناگهانی تلویزیون سونی شود.

راه حل

برای حل این مشکل هم مانند اختلال در مدار استندبای، کار زیادی از دست شما بر نمی‌آید و باید تلویزیون خود را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید تا آن را تعمیر کند.

سخن پایانی

علت خاموش روشن شدن تلویزیون سونی هر چه باشد، حل آن بسیار ضروری است و می‌تواند از بروز مشکلات عمده‌تر مانند آسیب‌های سخت‌افزاری و هزینه‌های جانبی جلوگیری کند. علاوه بر آن عمر مفید دستگاه را افزایش داده و می‌تواند هزینه‌های جانبی شما را کاهش دهد.

برخی از این مشکلات مانند نوسانات برق یا تنظیمات خاموشی خودکار به راحتی توسط خود شما قابل حل هستند و معمولا هزینه چندانی هم ندارند؛ اما برخی از حالت‌ها مانند خرابی برد اصلی به احتمال زیاد توسط خود شما قابل تعمیر نیستند و باید به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

*** این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره چارچوب و محتوای آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.