۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 872
کد خبر: 85600238
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقدی جدی بر پروژه هوش مصنوعی شرکت گروه بوران

۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۹
کد خبر: 85600238
نقدی جدی بر پروژه هوش مصنوعی شرکت گروه بوران

تهران- ایرنابازار- گروه بوران با مدیریت صارم توحیدی در حال توسعه پروژه جدیدی در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت الکترونیکی است. اما اینکه چقدر شرکت بوران جهت گیری درستی در این حوزه دارد یا نه جای بحث دارد؟

ایرنابازار- گروه بوران با مدیریت صارم توحیدی در حال توسعه پروژه جدیدی در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت الکترونیکی است. گروه بوران با درپیش گرفتن پروژه هوش مصنوعی آن یار (on-yar)، قصد دارد پاسخی برای نیاز جامعه به کسب اطلاعات پزشکی ارزشمند و قابل اتکا باشد. اما اینکه چقدر شرکت بوران جهت گیری درستی در این حوزه دارد یا نه جای بحث دارد؟

انگیزه گروه بوران از ارائه پروژه سلامت هوشمند آن یار

هژیر توحیدی مدیر شرکت گروه بوران انگیزه خود را از ارائه پروژه سلامت هوشمند (پروژه‌های درمانی و سلامت محور بر بستر هوش مصنوعی) آن یار- on-yar اینطور بیان می‌کند:

در زمانیکه درگیر پروژه گروه بوران بودیم با چالش‌های متعددی روبرو شدیم، که یکی از مهم‌ترین آنها اطلاعات پزشکی نامعتبری بود که در نتایج گوگل ظاهر می‌شد. بسیاری از افراد با استفاده از راهکارهای غیر معتبر ارائه شده در سطح گوگل با مشکلات جدی روبه رو شده بودند. موضوعی که من و تیمم را به این فکر انداخت که چطور می‌توانیم از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

ایده اولیه آن یار را با همکارانم در شرکت بوران مطرح کردم و پس از جلسات متعددی که با اعضای تیم داشتیم نهایتا به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم از هوش مصنوعی برای ارائه اطلاعات پزشکی استفاده کنیم با یک تیر دو نشان زده‌ایم؛ هم می‌توانیم ارائه اطلاعات کاربر پسندتری داشته باشیم و هم اینکه مطمئن خواهیم بود کاربر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کرده است.

این طور شد که ایده اولیه آن یار استارت خورد. برای پیاده سازی اپلیکیشن با چالش‌های زیادی روبرو شدیم و برخی از آنها همچنان پابرجاست. اما ایمان دارم با تیم قوی و خلاقی که دور هم جمع شده ایم بزودی بر آنها فائق خواهیم آمد.

نقدی جدی بر پروژه هوش مصنوعی شرکت گروه بوران

چالش‌های پیش روی گروه بوران در زمینه AI

برای شناسایی بستری مثل آن یار به طور کلی چالش‌هایی در حوزه‌های مختلف مطرح است. چالش‌هایی که گروه بوران در نگاه اول به سادگی از آن عبور کرده است. اما شاید همین چالش ها مانعی بزرگ در این مسیر ایجاد کند.

چالش‌های برندسازی و کسب اعتبار

در واقع، پروژه‌هایی که با طیف گسترده‌ای از افراد جامعه در ارتباط است، در وهله اول نیاز دارد که از طرف مخاطبین مورد پذیرش قرار بگیرد. مهم نیست که چقدر محتوا جذاب باشد و یا چقدر در تولید آنها از بهترین و موثق‌ترین منابع استفاده شده باشد. کسب توجه مردم و در ادامه همراه کردن آنها در این مسیر، چالش برانگیزترین بخش ماجراست. در این حوزه شاید سال‌ها باید در حوزه برندسازی کار کرد تا بتوان به تدریج مردم را مجاب کرد که آن یار را به عنوان یک اپلیکیشن کاربردی پزشکی نصب و از آن استفاده کنند.

چالش‌های زیرساخت و امکانات اجرای پروژه

چالش بعدی زیرساخت‌های مورد نیاز برای تکمیل کردن پروژه است. زیرساخت‌های مورد نیاز را می‌توان در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد؛ از سرورها و مرکز ذخیره‌سازی اطلاعات گرفته تا ابزارها و امکاناتی که برای پیاده سازی یک پروژه هوش مصنوعی گسترده قطعا مورد نیاز است. این درحالیست که در گام‌های اولیه پروژه شرکت گروه بوران ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد بی آنکه واقعا مدیر این پروژه آقای صارم توحیدی بتواند به مرحله کسب درآمد از آن برسد.

چالش‌های منابع انسانی حوزه سلامت هوشمند

همچنین، نیروی کاری متخصص در حوزه راه‌اندازی پروژه هوش مصنوعی در حال حاضر نه تنها در داخل کشور بلکه در کشورهای دیگر نیز با کمبودهایی شدیدی مواجه است. به همین دلیل بخش‌هایی از پروژه گروه بوران در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی متخصص با تاخیر در حال پیشرفت است.

نقاط قوت پروژه هوش مصنوعی بوران مارکت

کاربرد هوش مصنوعی در بخش بهداشت و درمان یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ابعاد هوش مصنوعی محسوب می‌شود. اجتناب از هوش مصنوعی که به کمک آنالیز حجم زیادی از داده‌ها و توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشین راهکارهای نوینی برای سوال‌های بی‌جواب در حوزه‌های مختلف به خصوص پزشکی ارائه می‌دهد غیرممکن است.

در حقیقت موج استفاده از هوش مصنوعی چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. در واقع پیامدهای نادیده گرفتن کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای پزشکی در سال‌های آینده به قدری هنگفت خواهد بود که شاید جبران آن و خسارت‌های ناشی از آن جبران ناپذیر باشد. به همین دلیل با وجود تمام ابهامات و ترس‌هایی که ممکن است در مورد استفاده از هوش مصنوعی به خصوص در حوزه پزشکی مطرح باشد، اما در حالت کلی پیامدهای نادیده گرفتن آن قطعا ریسک بزرگتری را در پی خواهد داشت.

کلام آخر

با توجه به چالش‌های موجود در ایران در زمینه زیرساخت‌های هوش مصنوعی و دیگر مشکلات پیش‌روی کارآفرینان در حوزه سلامت هوشمند (پروژه‌های درمانی و سلامت محور بر بستر هوش مصنوعی) فرآیند پیشبرد آن یار شرکت گروه بوران با دشواری هایی همراه است. اما با توجه به هدف پروژه امید است که گام های مهمی در این زمینه برداشته شود.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.